تلفن همراه

شیائومی و فیس‌بوک؛ شراکتی که هرگز محقق نشد

منبع: ایسنا
منابع آگاه می‌گویند، مدیران عامل شرکت سازنده گوشیهای شیائومی و فیس بوک قبل از شروع برنامه فروش سهام این شرکت چینی در ماه گذشته درباره سرمایه‌گذاری احتمالی فیس بوک در زیائومی مذاکره کرده بودند، اما هیچ قراردادی هرگز بین آنها محقق نشد.
 
منابع آگاه گفته‌اند این مذاکرات که در جریان سفر زوکربرگ به پکن در ماه اکتبر انجام شد اما هرگز شکل رسمی به خود نگرفت.
 
در این دیدار مدیران عامل دو شرکت ابعاد سیاسی و تجاری حضور فیس بوک به عنوان سهامدار بزرگترین شرکت سازنده تلفن همراه در چین که ارزش آن هم اکنون 45 میلیارد دلار برآورد می شود بررسی کردند.
 
یک منبع آگاه به برنامه جمع‌آوری سرمایه از سوی شیائومی گفت: بحث سرمایه‌گذاری فیس بوک چندان عظیم نبود، اما محور گفتگوها درباره میزان تعمیق روابط بین شرکتهای آمریکایی و چینی از زمان گسترش فن‌آوری در چین بوده است.
 
سرمایه‌گذاری فیس‌بوک در شیائومی می‌توانست باعث افزایش وجهه بین‌المللی این شرکت چینی که در این کشور به "اپل چین" معروف است شود و آن را به این شبکه‌ اجتماعی آمریکایی با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون کاربر متصل کند.
 
از سوی دیگر فیس بوک که مدتها به دنبال توسعه حضور خود در پرجمعیت ترین کشور جهان است می توانست با این قرارداد حضور خود را در این کشور گسترش دهد.
 
یکی از منابع آگاه گفت: فیس بوک و شیائومی مذاکرات درباره سرمایه‌گذاری مشترک را در اواسط 2014 آغاز کردند.
 
مدیرعامل شیائومی احتمالا به دلیل مواجهه با مشکلات سیاسی در داخل به دلیل فروش سهام به شرکتی که حضورش در این کشور هنوز ممنوع است، از این قرارداد منصرف شده است.
 
از سوی دیگر زیائومی همچنین نگران بوده که توسعه روابطش با فیس بوک مناسبات با شرکت گوگل را که یک شریک استراتژیک محسوب می‌شود به خطر بیندازد. گوشیهای شیائومی با سیستم عامل اندروید گوگل کار می کنند.
 
این شرکت چینی سرانجام ماه گذشته اعلام کرد که یک میلیارد و 100 میلیون دلار از سوی سرمایه‌گذارانی در هنگ کنگ و سنگاپور جذب کرده است.
 
با این سرمایه‌گذاری ارزش شیائومی اکنون تنها سه سال پس از شروع فعالیت به 45 میلیارد دلار می رسد. درآمد این شرکت در سال گذشته میلادی 12 میلیارد دلار بوده است.

​​