باندپهن

باندپهن ثابت

January 14, 2015
12:18 چهارشنبه، 24ام دیماه 1393
کد خبر: 66576

برنامه بعد نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی

رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به وظیفه این پژوهشگاه درباره فناوری‌های نوظهور به همایش‌های تخصصی در زمینه‌ی داده‌های عظیم اشاره کرد و گفت: برنامه سال آینده پژوهشگاه در حوزه نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی خواهد بود.
 
محمد خوانساری در همایش داده‌های عظیم با اشاره به لزوم بومی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های نوظهور اظهار کرد: در همایش‌هایی که در این مورد برگزار می‌شود هدف اولیه توسعه صنعت فناوری‌های نوظهور است.
 
وی افزود: هدف دیگر از برگزاری اینگونه همایش‌ها این است که خدمات، استاندارد‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز اینگونه فناوری‌ها بررسی شود و پس از آن لازم است به موضوع آموزش، پژوهش و ترویج فناوری‌های نوظهور پرداخته شود.
 
او با اشاره به این‌که برگزاری چنین برنامه‌هایی در زمینه‌ فناوری نوظهور تاثیر‌گذار خواهد بود تصریح کرد: برنامه‌ی بعدی پژوهشگاه در سال آینده در حوزه نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی خواهد بود.
 
خوانساری همچنین اظهار کرد: موضوع دیگر در بحث فناوری‌های نوظهور آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و همچنین توسعه و بهره‌برداری از آنها است.
 
رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه درباره‌ی کاربرد داده‌های عظیم اظهار کرد: هدف از این امر تحلیل داده‌های بدون ساختار جهت پیش‌بینی و بهینه‌سازی آینده است.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تا دهه اول سال 2000 داده‌ها اکثرا ساختارمند بودند، اما به واسطه حضور اینترنت امروزه بیش از 80 درصد از داده‌ها بدون ساختار هستند که از طریق رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و به صورت صوتی و چت انتقال پیدا می‌کند.
 
خوانساری با اشاره به این‌که ایران یکی از تولید‌کنندگان این نوع داده‌ها است، تصریح کرد: ایران باید بداند که در بازار 25 میلیارد دلاری اینگونه داده‌ها چه نقشی دارد.
 
او افزود: 85 درصد اینگونه داده‌ها در اروپا و شمال آمریکا تولید می‌شود که دلیل این امر زیرساخت‌ها، خدمات و وسائل ارتباطی است.
 
وی همچنین اظهار کرد: ایران باید در زمینه‌ی ذخیره‌سازی، تولید، خدمات و تحلیل و نگهداری این داده‌ها به صورت بومی‌سازی شده فعالیت کند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه موثر باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.