باندپهن

باندپهن ثابت

January 14, 2015
12:48 چهارشنبه، 24ام دیماه 1393
کد خبر: 66577

انتقاد وزیر پیشین ICT از خصوصی‌سازی مخابرات

وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فاصله عمیق ایران با دیگر کشور‌ها در حوزه‌های ارتباطی گفت: خصوصی‌سازی مخابرات بدون برنامه‌ریزی و ضابطه به این بخش لطمه وارد کرد و تبعات منفی زیادی را در پی داشت.
سیداحمد معتمدی در همایش داده‌های عظیم که در محل پژوهشگاه مخابرات برگزار شد با اشاره به این‌که در سال 2012 در دنیا برروی صنعت ال.تی.ای 8.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، گفت: این درحالی است که در سال 2013 در کشور‌های توسعه یافته میزان دسترسی به پهن‌باند 75 درصد و در ایران دسترسی به پهن‌باند کمتر از یک درصد بود.
 
رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به این‌که این فاصله در طول پنج یا شش سال به شدت عمیق شده است، تصریح کرد: البته شرایط دسترسی به پهن‌باند در ایران با ورود نسل سوم ارتباطی بهتر شده است و در حال حاضر میزان دسترسی به پهن‌باند به دو تا سه درصد افزایش پیدا کرده است.
 
معتمدی با تاکید بر این‌که دیتا نیروی پیشران رشد موبایل است، گفت: طبق گزارشی موبایل و پهن‌باند بین سال‌های 2014 تا 2017 رشد 10 برابری در دنیا خواهد داشت.
 
وی همچنین تصریح کرد: گزارش دیگری در زمینه‌ی پهن‌باند با مقایسه کشور‌ها در این زمینه تهیه شده است که طبق آن شاخص رشد پهن‌باند از دو مگابایت در ثانیه در نظر گرفته شده و این در حالی است که هنوز در ایران بر سر اینترنت 128 کیلوبایتی و تغییر آن بحث و گفت‌وگو وجود دارد.
 
وزیر پیشین ارتباطات با اشاره به اثرات و تبعات عقب‌ماندگی ایران در حوزه شاخص‌های ارتباطی تصریح کرد: چند اتفاق در طی هفت یا هشت سال اخیر باعث شده است که ایران نتواند در زمینه ارتباطی توسعه پیدا کند.
 
وی در این باره اظهار کرد: یکی از این اتفاقات مربوط به خصوصی‌سازی مخابرات بود، اگرچه امر خصوصی‌سازی کار صحیحی بود که باید اتفاق می‌افتاد، اما لازم بود درست و با مطالعه انجام شود.
 
رییس دانشگاه امیرکبیر افزود: این امر برای مخابرات تبعات منفی در پی داشت و باعث لطمه به مخابرات شد، زیرا امروز در مخابرات از مزیت‌های بخش خصوصی استفاده نمی‌شود و همچنان همان بوروکراسی‌های دولتی باقی‌مانده است که زیان زیادی برای این بخش دارد.
 
وی همچنین با اشاره به این‌که تلفن ثابت یکی از زیرساخت‌های مخابراتی کشور به‌شمار می‌آید، گفت: با توجه به این‌که اینترنت و تلفن همراه برمبنای زیرساخت‌های تلفن ثابت است، تلفن ثابت زیرساخت مخابراتی مهمی است که در سال‌های اخیر درباره آن به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در کشور عقب‌گرد وجود داشته است.
 
معتمدی با تاکید بر لزوم ایجاد تفاهم ملی در مورد توسعه ارتباطات تصریح کرد: در حال حاضر بخش‌های مختلف حاکمیت برای ایجاد این توسعه هماهنگ نیستند که یکی از این بخش‌ها به دولت و وزارت ارتباطات مربوط می‌شود.
 
وی وزارت ارتباطات را پاسخگوی مردم در زمینه‌ی توسعه شبکه‌های ارتباطی دانست و تصریح کرد: بخش دیگر مربوط به مباحث فرهنگی و امنیت ملی است که این بخش نیز در همه دنیا مورد توجه است و در ایران نیز قابل چشم‌پوشی نیست.
 
او افزود: باید با در نظر گرفتن دغدغه‌های دولتی و فرهنگی بتوانیم بین این دو بخش ارتباط برقرار کنیم و شبکه ارتباطی را توسعه دهیم.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته در زمینه ایجاد شبکه اینترنت نیز اینگونه مسائل مطرح بود، در آن زمان دسترسی به اینترنت وجود داشت، اما شبکه اینترنت در کشور وجود نداشت و وزارت ارتباطات سعی کرد راه‌حلی برای این امر ارائه دهد.
 
معتمدی با اشاره به نبود اتفاق نظر جمعی در مورد استراتژی‌های ارتباطی تصریح کرد: این سه عامل باعث شده است که فناوری اطلاعات نتواند در ایران رشد کافی داشته باشد.
 
وی تعداد کاربران اینترنت، ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه را در ایران مناسب ارزیابی کرد و گفت: در گذشته از این نظر در منطقه عقب بودیم اما امروز در دنیا در زمینه‌ی ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه شاخص خوبی داریم و جزو 10 یا 12 کشور اول دنیا در زمینه تلفن ثابت هستیم.
 
او درباره‌ی نتایج عقب ماندن ایران در حوزه‌های ارتباطی تصریح کرد: اولین نتیجه این عقب‌ماندگی این است که مردم از خدمات با ارزش فناوری اطلاعات محروم می‌شوند.
 
معتمدی با اشاره به سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های ارتباطی اظهار کرد: در حال حاضر در کره 10 درصد از درآمد ناخالص ملی از طریق ارتباطات و فناوری اطلاعات به دست می‌آید که این میزان در ایران باید زیر سه درصد باشد. در حالی که قرار بود سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد ایران نیز به پنج درصد برسد.
 
رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به این‌که سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی کشور‌های توسعه یافته از پنج تا 12 درصد است، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در ایران مساله ارتباطات می‌تواند تاثیر خوبی در وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.
 
وی همچنین با اشاره به نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه تکنولوژی‌های دیگر خاطر نشان کرد: نباید تصور شود که هیچ تکنولوژی امروز می‌تواند بدون فناوری ارتباطات توسعه پیدا کند.
 
معتمدی با تاکید بر این‌که استفاده از تکنولوژی می‌تواند تا 20 درصد در زمینه استفاده از انرژی در ایران صرفه‌جویی ایجاد کند، گفت: علاوه بر آن هرگونه تجهیزات جدیدی امروزه مبتنی بر نسل سوم و چهارم ارتباطی است که از آن جمله می‌توان به تکنولوژی‌های جدید ساخت خودرو و بحث آموزش و پرورش اشاره کرد.
 
وزیر اسبق ارتباطات افزود: در حال حاضر فضای مجازی نظام آموزشی دنیا را متحول کرده است و اگر ما نیز از این تکنولوژی‌ها استفاده نکنیم از نظر آموزش عالی فاصله عمیقی با دنیا خواهیم داشت.
 
وی با اشاره به تاثیرات تکنولوژی در زمینه‌ی پزشکی و درمانی اظهار کرد: در حال حاضر تکنولوژی‌ها براساس نسل‌های جدید ارتباطی و اینترنت یک تا دو مگ و پهن‌باند است.
 
معتمدی افزود: ایران به دلیل عدم تفاهم فاصله زیادی با تحولات تکنولوژی در دنیا دارد و لازم است این اختلاف‌ها در بخش‌های مختلف کنار گذاشته شود.
 
او با تاکید بر این‌که در کشور با نگرانی به مساله فناوری ارتباطات توجه نمی‌شود، گفت: باید بخش‌های مختلف نگران این آمارها باشند. در کشور نیازمند استراتژی روشن و سریع برای توسعه ارتباطات هستیم و باید در این زمینه به یک تفاهم ملی دست پیدا کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.