باندپهن

باندپهن ثابت

January 17, 2015
13:48 شنبه، 27ام دیماه 1393
کد خبر: 66649

مدیرعامل اسبق مخابرات: اهل فن فعالیت‌های مخابرات را سوداگرانه نمی‌دانند

feyzi.jpg

مدیر عامل سابق مخابرات ایران گفت: اهل فن در بحث‌های مالی و سرمایه‌گذاری با دیدن میزان سرمایه‌گذاری‌های مخابرات در بخش‌های ثابت، سیار و دیتا متوجه می‌شوند که اقداماتش سوداگرانه نیست.
 
صابر فیضی در برنامه‌ای که به منظور بررسی روند واگذاری شرکت مخابرات ایران روی آنتن سیما رفت، درباره طرح واگذاری مخابرات اظهار کرد: این شرکت سال 51 تشکیل شده و لذا در ثبت شرکت‌ها اقدامی برای آن نشده بود که در ابتدا می‌بایست ثبت می‌شد؛ بعد از آن برای سهامی عام شدن نیازمند تغییر اساسنامه بود.
وی افزود: اساسنامه باید طوری  تغییر می‌کرد تا تیپ بورس می‌شد و نهایتا مورد پذیرش قرار می‌گرفت.
 
او با بیان اینکه شرایط سختی برای واگذاری شرکت‌ها در بورس وجود دارد، گفت: در آن زمان، مخابرات بزرگترین شرکتی بود که می‌خواست واگذار شود و لذا سختی‌هایش هم بیشتر بود اما تشکر ویژه از مجموعه نظارت بر ناشران بورس دارم که با مته به خشخاش گذاشتن، موجبات شفافیت در واگذاری این شرکت را فراهم کردند.
مدیر عامل توسعه اعتماد مبین خروج مخابرات از بودجه دولت را یکی از دستاوردهای خصوصی‌سازی دانست و اذعان کرد: با این حساب دولت از زیر بار پرداخت هزینه‌های سنگین پرسنلی از بودجه هزینه‌ای خارج شد و علاوه بر این به درآمدزایی بیشتری هم دست یافت.
 
فیضی با اشاره به اینکه واگذاری مخابرات موجب افزایش چندین برابری درآمدهای دولت شد، گفت: این شرکت پیش از خصوصی شدن، حق مشارکتی به دولت نمی‌داد اما اکنون 30 درصد از درآمد همراه اول، 8 درصد از درآمد تلفن ثابت و 5 درصد از درآمد دیتا را به عنوان حق مشارکت می‌پردازد.
 
مدیر عامل سابق مخابرات ایران همچنین اظهار کرد: قبلا بودجه طوری طراحی می‌شد که رقم ناچیزی در اختیار دولت برای مصارف بعدی قرار می‌گرفت اما اکنون هرچند قانون شده که اعداد و ارقام حاصله از این محل باید در خود حوزه صرف شود اما کمک بزرگی برای دولت است.
 
وی اشاره‌ای به افزایش درآمدزایی دولت از محل خصوصی‌سازی و اجازه فعالیت به اپراتورهای دوم و سوم نیز داشت و عنوان کرد: از زمانیکه مخابرات خصوصی شده و اپراتورهای دوم و سوم نیز فعال شده‌اند، درآمدهای دولت از این محل حداقل 5 برابر زمانی است که مخابرات دولتی بود.
 
او در ارتباط با عقیده بسیاری که معامله مخابرات را سوداگرانه می‌دانند نیز اذعان کرد: سوداگرانه لغت تندی است؛ اگر صورت‌های مالی و میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های ثابت، سیار و دیتا را ببینیم متوجه می‌شویم که فعالیت‌ها نمی‌تواند سوداگرانه باشد و کسانیکه اهل فن در بحث‌های مالی و سرمایه‌گذاری هستند قطعا در این زمینه تحلیل‌های خوبی دارند.
 
فیضی همچنین درباره اینکه اصولا فعالیت‌های سوداگرانه به نفع بنگاه‌های اقتصادی است یا نه؟ نیز گفت: سوداگرانه یعنی توجهی به ذات بنگاه اقتصادی نکنیم و صرفا بخواهیم منافعی از قبل انجام پروژه‌ای داشته باشیم که به هیچ عنوان منفعتی در پی ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.