رگولاتوری

January 18, 2015
10:04 یکشنبه، 28ام دیماه 1393
کد خبر: 66673

نظام صنفی رایانه‌ای شرایط تاسیس نظام مهندسی را دارد

رییس کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی سازمان نصر تهران با تشریح مشکلات فعالان این حوزه، برنامه‌های کمیسیون مشاوران به منظور بهبود فضای کار و ساماندهی حوزه مشاوره فناوری اطلاعات را اعلام کرد.
 
 
آیدین عدالت عضو هیات‌مدیره و رییس کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی سازمان نصر تهران گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صرفا جهت پیگیری منافع و مطالبات شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها تشکیل نشده است؛ این سازمان حامی کلیه فعالان صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور ازجمله مشاوران و اشخاص حقیقی است.
 او با بیان ماموریت هیات مدیره چهارم سازمان در خصوص حمایت از مشاوران فناوری اطلاعات افزود: متاسفانه سوابق نتایج فعالیت‎های سه دوره هیات مدیره سازمان عمدتا به مطالبات شرکت‎ها مرتبط است.
وی اضافه کرد: اما در دوره چهارم  تصمیم داریم تا یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان یعنی حمایت از کلیه اشخاص فعال در صنف فاوای کشور را احیا  کنیم. تا به امروز یکی از اهداف اصلی سازمان تثبیت موقعیت و جایگاه خود بوده و این مهم با همکاری تنگاتنگ شرکت‌های عضو امکان‌پذیرشده است.عدالت بدنه اصلی تشکیل‌دهنده صنف فاوا را اشخاص حقیقی دانست و گفت: سازمان فقط محل تبادل‌نظر مدیران عامل و هیات‌مدیره شرکت‌ها نیست، بلکه تک‌تک کارمندان و کارشناسان این شرکت‌ها و اشخاصی که به‌طور انفرادی در بخش خصوصی یا در بدنه دولت فعالیت می‌‎کنند باید گوش شنوایی در سازمان داشته باشند تا خواسته‌های خود را طرح کرده و شاهد پیگیری آن باشند.
 لزوم رسیدگی به اختلافات کارفرمایی و مشاوران فاوا 
رییس کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی در خصوص حمایت مستقیم سازمان از مشاوران فناوری اطلاعات و حل اختلافات کارفرمایی و مشاوران گفت: قبول دارم که در 9 سال اخیر منافع شرکت‌ها در اولویت  بوده و گاهی اوقات منافع کارفرمایی در تقابل با منافع کارمندی در دستور کار قرار گرفته است؛ اما سازمان دقیقا مکانی است که باید در آن به این تضاد منافع رسیدگی شده و برای آن چاره اندیشید.
عدالت در این رابطه تاکید کرد: اشخاص حقیقی که با کارفرمای عضو سازمان مشکلی دارند مسلما همه مسیرهای قانونی  مانند وزارت کار و دیگر ارگان‌های حمایتی را در اختیار دارند ولی درست آن است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای محلی برای طرح و داوری این اختلافات باشد تا مسایل صنف تا حد امکان در درون خود صنف حل‌وفصل شود.او در پاسخ به این پرسش که چرا تا به امروز خروجی قابل‌ توجهی از کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی به چشم نمی‌خورد، گفت: به دلایلی که ذکر شد، کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی جزو کمیسیون‌های فعال سازمان نبوده است. در این دوره هیات‌مدیره، قصد جدی داریم که این اوضاع تغییرکند.
عدالت درخصوص دلایل فعال نبودن کمیسیون مشاوران سازمان نصر تهران ادامه داد: در دوره سه‌ساله قبل این کمیسیون دچار دو عارضه بوده است؛ اول اینکه عزم جدی از طرف مسوولان کمیسیون برای مشارکت اعضا وجود نداشته و تعداد محدودی جلسه بابت پیگیری برنامه‌ها تشکیل شده است. دوم اینکه علی‌رغم وجود عنوان اشخاص حقیقی در نام کمیسیون تنها مسایل مربوط به مشاوران رسمی در این نشست‌ها بررسی شده است.
عدالت در خصوص تشکیل جلسات کمیسیون مشاوران در این دوره افزود: در دوره جدید، طی مدت کوتاهی که از عمر هیات ‌مدیره می‌گذرد کمیسیون با حداکثر اعضا به‌طور مرتب تشکیل جلسه داده و حتی علاقه‌مندی به مشارکت تا حدی بوده که برای تشکیل جلسات متقاضیان عضویت با کمبود فضا مواجه شدیم.
 دارا بودن شرایط نظام مهندسی
 عدالت در پاسخ به سوال فناوران در خصوص خبرهای اخیر درباره تاسیس یک نظام ‌مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مشاوران سازمان گفت: نظام ‌مهندسی چند رکن اصلی دارد، از جمله مقررات کلی تشکیل‌ دهنده نظام، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی، استانداردهای مرجع، روش تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی و در نهایت نظام ارجاع کار؛ سازمان نصر در زمینه همه ارکان ذکرشده کار کارشناسی انجام داده و طرحی در قالب پیش‌نویس اول تشکیل این نظام آماده کرده است. 
رییس کمیسیون مشاوران  و اشخاص حقیقی سازمان نصر تهران افزود: هریک از ارکان تشکیل‌دهنده این نظام در بخش تخصصی مرتبط در سازمان پیگیری می‌شود. به‌طور مثال شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی در کمیسیون شبکه در کارگروهی به همین عنوان در حال پیگیری است.
به گفته عدالت، ترجمه و بومی‌سازی استانداردهای مرجع با هماهنگی سازمان ملی استاندارد در کمیسیون استاندارد و همچنین نظام تعیین صلاحیت، رتبه‌بندی، ساماندهی نیروی انسانی و ارجاع کار در کمیسیون مشاوران در کارگروه‌های مرتبط در حال پیگیری  هستند؛ مسلما تشکیل چنین نظامی با در نظر گرفتن تجربیات علمی و عملی موجود در سازمان نصر از مسیر همین سازمان اتفاق خواهد افتاد.
  برنامه‎های کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی
رییس کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی سازمان نصر تهرانبا اشاره به برنامه های این کمیسیون در زمینه ساماندهی نیروی انسانی، گفت: به‌مجرد تصویب برنامه‌ها در هیئت‌مدیره جدید مشروح برنامه‌های کمیسیون را اعلام خواهیم کرد، در این موضوع خاص، کمیسیون برنامه‌های مفصلی دارد که هدف آن‌ها عملی  کردن رسالت سازمان در رساندن نیروی کار تازه‌ وارد به بازار کار و ارتقا آن در سطوح مهارت شغلی است.
عدالت ادامه داد: این برنامه‌ها شامل دسته‌بندی نیروی انسانی، تعاریف دقیق‌تر شغل در رسته‌های مختلف فاوا، تعیین سوابق، مهارت‌ها، تحصیلات و دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در تعریف شغل، پیاده‌سازی سامانه‌ای جهت معرفی نیروی انسانی به بازار کار به جهت استخدام تمام‌وقت یا کار پروژه‌ای و در نهایت رصد وضعیت نیروی انسانی در کانال‌های استخدام و اقدامات کنترلی برای بهبود آن است.
 او درخصوص ماموریت سازمان در زمینه هدایت فارغ التحصیلان IT به سمت بازار کار گفت: سازمان باید بتواند شخصی را که تازه در یکی از رشته‌های کارشناسی مرتبط با فناوری اطلاعات فارغ‌التحصیل شده، به سمت یافتن شغل مناسب و پیشرفت درزمینه شغلی موردعلاقه‌اش هدایت کند. 
وی افزود: موضوع ساماندهی نیروی انسانی و تربیت متخصص نه‌تنها برای اشخاص حقیقی بسیار بااهمیت است بلکه برای شرکت‌ها نیز از دغدغه‌های اصلی است. سازمان باید بتواند در یافتن نیروی کار ماهر و متخصص به شرکت‌های عضو کمک کند.
عدالت در خصوص جایگاه مشاوران تعیین صلاحیت شده سازمان و اینکه این مدارک تا چه حد به بازار کار این مشاوران کمک  کرده است گفت: بهبود وضعیت پروانه احراز صلاحیت مشاوران ماجرای مرغ و تخم‌مرغ است. از طرفی نمی‌توان از کارفرمای دولتی انتظار داشت تا ارتقا سطوح رتبه‌بندی و بهبود سطح دانش و تخصص مشاوران الزاما از مشاوران رتبه 3 در همه طرح‌های فناوری اطلاعات استفاده کند؛ از طرف دیگر نمی‌توان از اشخاص انتظار داشت بدون داشتن آینده شغلی یا بهبود وضعیت کاری برای گرفتن پروانه سازمان تلاش کنند؛ به ‌زودی برنامه‌های کمیسیون را در این خصوص منتشر خواهیم کرد.عدالت در پایان در خصوص برنامه های این کمیسیون در زمینه بهبود وضهیت کسب و کار مشاوران گفت: ماموریت کمیسیون مشاوران و اشخاص حقیقی تنها رسیدگی به مسایل مشاوران نیست و کمیسیون برنامه‌های مفصلی در خصوص بهبود وضعیت کسب‌وکار اشخاص حقیقی فعال در این صنعت دارد که با ایجاد ارزش‌افزوده امیدشان به عضویت در سازمان بیشتر شود. غیر از چند هزار مشاور تعیین صلاحیت شده، میلیون‌ها فرد فعال در صنعت فناوری اطلاعات وجود دارد که سازمان باید چتر حمایتی آن‌ها نیز باشد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.