رگولاتوری

January 18, 2015
20:25 یکشنبه، 28ام دیماه 1393
کد خبر: 66706

رئیس ITRC میگوید در حال مطالعه بر روی نسل پنجم تلفن همراه هستند

رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که نسل پنجم فناوری‌های ارتباطی تا سال 2020 میلادی زمینه‌ی ارتباط پنجاه میلیارد دستگاه ارتباطی را به وجود خواهد آورد، گفت: در این زمینه پژوهشگاه ارتباطات وظیفه رسیدگی به پروژه‌های مطالعاتی اولیه برای فناوری 5G را دارد.
 
محمد خوانساری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که فناوری جدید ارتباطی نسل پنجم نیازمند ابزارها و پروتکل‌های جدیدی است، گفت: این فناوری هوشمند می‌تواند در همه جا و همه وقت در دسترس افراد باشد. اما شرکت‌های بزرگ دنیا و موسسات هنوز چیزی به نام استاندارد برای این فناوری جدید تدوین نکرده‌اند.
 
رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که در ایران مرکز تحقیقات مخابرات یا همان پژوهشگاه ارتباطات عهده‌دار برنامه‌ریزی برای پروژه مطالعاتی 5G است، تصریح کرد: لازم است این پژوهشگاه برنامه‌ای را در حوزه بومی‌سازی این فناوری و مشارکت در تدوین استاندارد‌های آن انجام دهد.
 
وی افزود: اگر از نظر زمانی بتوانیم به درستی در این زمینه پیشروی کنیم، در اسفند‌ماه و یا اوایل سال آینده در این حوزه همایشی با موضوع "بررسی ابعاد مختلف این فناوری، حوزه کسب‌وکار، مسائل فرهنگی و حریم خصوصی افراد" برگزار خواهیم کرد.
 
خوانساری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در حال حاضر حجم بسیار زیادی از داده‌های افراد توسط دستگاه‌های دیجیتالی که در اختیار مردم است رد و بدل می‌شود و این داده‌ها این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعاتی بسیار ذی‌قیمت در حوزه کسب‌وکار و برنامه‌ریزی در فضای مجازی به دست آید.
 
رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی لازم در این زمینه در کشور انجام ‌شود می‌توان براساس این داده‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.
 
وی در این باره خاطر نشان کرد: لازم است درباره‌ی استفاده از این داده‌های انبوه برنامه‌ریزی‌های لازم و کارهای پژوهشی مرتبط به‌طور دقیق انجام شود تا این پروژه دچار مشکلاتی که به دلیل عدم پژوهش در پروژه‌های دیگر اتفاق افتاده نشود.
 
رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره‌ی توصیه وزیر ارتباطات برای سپردن دیتاسنتر به بخش خصوصی گفت: این موضوعی است که سازمان فناوری اطلاعات متولی آن است.
 
خوانساری تصریح کرد: در کشور لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دیتاسنترها برای بخش خصوصی سودآور باشند. این دیتاسنتر‌ها در واقع مصرف‌کننده عمده پهنای باند در کشور هستند و باید با اتخاذ راهکارهایی بتوانیم فعالیت دیتانستر‌ها را اقتصادی‌تر کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.