امینت

تلفن همراه

January 19, 2015
9:41 دوشنبه، 29ام دیماه 1393
کد خبر: 66712

راه‌های تشخیص گوشی تقلبی از اصل

عدم ثبات قیمت در بازار تلفن همراه و وجود گوشیهای تقلبی بسیار موضوعی است که امر خرید و انتخاب گوشی را دشوار می‌کند.
 
بسیاری از خریداران موبایل یا حتی افرادی که به بازارهای موبایل زیاد سر می‌زنند، با گوشی‌هایی که با قیمتی به مراتب پایین‌تر به فروش می‌رسند مواجه شده‌اند به عنوان مثال در دوره‌ای آیفون‌های اپل حتی با قیمت 200 هزار تومان هم در بازار وجود داشت اما درباره این که چگونه یک گوشی که حتی قیمتی بیش از دو میلیون دارد، با قیمت 200 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، تنها یک توجیه وجود دارد و آن وجود گوشی‌های تقلبی است.
 
گوشی‌های تقلبی که گاهی از آن‌ها با عنوان فیک یاد می‌شود، آنهایی هستند اگرچه ظاهرشان تفاوتی با گوشی اصلی ندارد اما از نظر قطعات داخلی تماما از لوازم بی کیفیت یا دارای کیفیت پایین ساخته شده‌اند. این گوشی‌ها که از آن‌ها گاهی به عنوان مونتاژی هم یاد می‌شود در بسیاری موارد ممکن است با قیمت‌هایی بالاتر نیز به فروش برسند.
 
اکنون در بازار گوشی‌های موبایل که گفته می‌شود بیش از 70 درصد گوشی‌های هوشمند آن قاچاق هستند بی شک شناخت گوشی‌های اصل از غیر اصل اهمیت ویژه‌ای دارد، البته در موارد متعدد فروشندگان زمانی که مثلا گوشی آیفون را با قیمت 200 هزار تومان به شما می فروشند این نکته را نیز ذکر می کنند که گوشی خریداری شده از نمونه‌های مونتاژی به شمار می رود.
 
اما در موارد متعددی هم ممکن است فروشنده بدون هیچ توضیح یک گوشی تقلبی با کیفیت پایین را با قیمت‌های اصلی در اختیار خریداران قرار دهد.
 
اما برای تشخیص گوشی‌های اصل از تقلبی چندین راهکار وجود دارد که زمان خرید لازم است مورد توجه قرار گیرند.
 
یکی از مهمترین این راهکارها که بر روی آن تاکید ویژه شده مراجعه به وب سایتی است که با وارد کردن شماره سریال گوشی در آن و مطابقت دادن مدل گوشی معرفی شده با مدل گوشی شما اصل بودن خرید تایید می‌شود اما در موارد متعدد استفاده از این سایت در هنگام خرید میسر نیست.
 
برای برخی از مدل‌های گوشی نیز این سایت اطلاعات کامل را نمایش نمی‌دهد. راهکار دیگر آن است که پیش از خریداری گوشی از طریق شماره گیری *#06# اصل بودن گوشی خود را از طریق شماره سریال آن متوجه شوید بر این اساس با شماره‌گیری این رقم شماره سریال گوشی بر روی صفحه آن ظاهر می‌شود و شما میتوانید با مطابقت دادن این شماره با شماره‌ای که بر روی جعبه گوشی نوشته شده از اصل بودن آن اطلاع حاصل کنید.
 
البته پیش از این در مورد نسلهای قدیمی‌تر گوشی تلفن همراه این امکان وجود داشت که از روی رقم‌های هفتم یا هشتم سریال گوشی نیز این را متوجه شد که آن گوشی در کدام کشور ساخته شده و اصل است یا متفرقه به شمار می رود.
 
لیبل گوشی نیز از دیگر مواردی است که در اصل بودن گوشی تلفن همراه کمک شایسته‌ای به خریدار می‌کند چرا که گفته می‌شود لیبل باید کاملا صاف و در جای خود قرار گرفته باشد و نوشته‌های روی آن (CE) و تصویر سطل زباله با بخش شطرنجی با کیفیت و بدون خردگی باشد.
 
علاوه بر این اکثر برندها روی جعبه هر گوشی شماره سریال دستگاه را درج می کنند، در حالی که معمولا در غیراصل‌ها روی جعبه شماره سریال وجود ندارد و خریدار می تواند از این طریق از اصل بودن دستگاه خود مطلع شود.
 
خریدار حتی می‌تواند با مقایسه جعبه‌های دو دستگاه از اصل بودن آن مطلع شود. گوشی های اورجینال نسبت به تقلبی از وزن پایین تر و همچنین ابعاد استانداردتری برخوردارند.
 
از سوی دیگر، هنگام روشن کردن گوشی، صدای روشن کردن گوشی اصل با تقلبی متفاوت است و در کل کیفیت صدا، صفحه نمایش، قدرت لمس صفحه نمایش و نرم افزارهای اصلی در گوشیهای تقلبی بسیار پایین‌تر و متفاوت‌تر است. مثلا در گوشیهای آیفون در نسخه‌های تقلبی و بسیار ارزانقیمت در بازار ایران به جای سیستم عامل IOS از سیستم عامل اندروید استفاده می شود؛
 
همچنین کارتهای گارانتی روی دستگاه می‌تواند نشانه ای برای اصل یا تقلبی بودن گوشی خریداری شده باشد.
 
شما هنگام خرید شماره سریال درج شده روی کارت گارانتی را می توانید از شرکت گارانتی کننده استعلام کنید و در صورت تائید نشدن شماره سریال، متوجه تقلبی بودن گوشی خود شوید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.