تحلیل بازار

تلفن همراه

January 19, 2015
11:26 دوشنبه، 29ام دیماه 1393
کد خبر: 66736

معرفی Mi Note نقطه عطفی برای شیائومی؟

شیائومی هفته قبل از پرچمدار جدید خود Mi Note پرده‌برداری کرد. این گوشی که با قیمتی تنها 370 دلاری عرضه می‌شود در جواب به آیفون 6 پلاس تولید شده، اما نکته ای که مورد توجه تعدادی از تحلیلگران قرار گرفت، شباهت بسیار کمتر محصول جدید شیائومی به محصولات اپل است.
 
پس از سال‌ها به یدک‌کشیدن صفت "مقلد اپل"، حالا شیائومی کمپانی نوظهور چینی در چرخشی آشکار، حرف‌های جدیدی علیه رقیب خود ابراز می‌کند.
 
Mi Note، فبلت تازه معرفی‌شده شیائومی اگرچه جوابی است به آیفون 6 پلاس، اما دارای صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر، باتری با ظرفیت بیشتر، دوربین بهتر و البته حافظه بالاتر است. Mi Note ارزان‌تر نیز هست: حدود 370 دلار در مقایسه با 749 دلار آیفون 6 پلاس.
 
لی جون مؤسس و رییس شیائومی در حین معرفی این فبلت مشخصات و طراحی‌های آن را با آیفون 6 پلاس مقایسه کرد و در هنگام تشریح دوربین Mi Note اشاره ای کنایه آمیز به دوربین بیرون‌زده فبلت اپل داشت. اما دوربین فبلت شیائومی به شکل کامل با دستگاه هم‌سطح شده است.
 
و اما برای نخستین بار کسی نمی‌تواند ادعا کند که گوشی جدید شیائومی مانند آیفون است. Mi Note شیائومی یک محصول استثنایی و زیباست که به نظر نشانه ای از طراحی‌های اپل در خود ندارد.
 
به همین دلیل است که پنجشنبه گذشته را می‌توان یک نقطه عطف برای شیائومی توصیف کرد. شیائومی توانسته یک گوشی با ظاهری بسیار زیبا، قطعاتی فوق العاده و البته قیمتی پایین‌تر از آیفون را تولید کند. و چنین سیاستی است که می‌تواند شیائومی را در حفظ موقعیت خود در بازار چین یاری دهد؛ بازاری که برای سامسونگ و اپل بسیار اهمیت دارد. بنابر محاسباتی می‌توان شیائومی را هم اکنون بزرگ‌ترین تأمین کننده اسمارت‌فون چین معرفی کرد.
 
البته این اتفاق به معنای خروج تدریجی اپل از بازار چین نیست. شاید میزان فروش اپل در چین مانند شیائومی نباشد، اما استثنابودن آیفون به حدی است که خود را از دیگر اسمارت‌فون‌های اندرویدی مجزا می‌کند. 
 
استثنا کردن یک گوشی اندرویدی از آن جهت که تقریبا همگی از یک سخت افزار و نرم افزار استفاده می‌کنند، بسیار دشوار است. به همین دلیل رشد شیائومی برای شرکت‌هایی چون سامسونگ که بیشترین سود آن‌ها به قیمت بالای گوشی‌هایشان وابسته است، خطرناک خواهد بود. تمایل بیشتر مردم به خرید گوشی‌های شیائومی، میزان سود سامسونگ نسبت به سه ماهه قبل را 37 درصد کاهش داده است.
 
شیائومی فوت کوزه‌گری حضور موفق در بازار گوشی‌های اندرویدی را فرا گرفته و بر خلاف بسیاری از آن‌ها دیگر به اپل به عنوان یک نشانه راهنما نمی‌اندیشد. 
 
شاید بهترین توصیف در مورد شیائومی را بتوان از زبان هوگو بارا، معاونت بخش بین الملل شیائومی شنید. وی دیروز در مصاحبه‌ ای با بی‌بی‌سی شیائومی را اجتماعی از سه کمپانی مطرح دنیا دانسته بود؛ سیستم فروش شیائومی که مبتنی بر فروش آنلاین است شباهت بسیاری به آمازون دارد، سیاست نرم افزاری آن به کمپانی گوگل مشابهت دارد و سیاست سخت افزاری نیز به کمپانی‌هایی چون اپل و سامسونگ. 
 
بارا می‌گوید که کارمندان شیائومی چون کارمندان اپل بسیار سخت کوشند؛ از ساعت 9 صبح تا 9 شب مشغول به کار هستند و حتی پس از ساعت کاری نیز این فعالیت ادامه دارد. وی حالا با اعتماد به نفس می‌گوید که شرکت‌های چینی بیشترین تقلید را از رقیب چهارساله خود دارند. 
 
اما از سوی دیگر بارا فاصله ای چندین ساله را تا ورود به بازارهای اروپا و آمریکا برای شیائومی تخمین می‌زند. وی اعتقاد دارد که بازارهای اروپا و آمریکا به شدت رقابتی هستند و شیائومی هنوز ظرفیت ورود به این بازارها را ندارد. 
 
ولی موردی که وی هوشمندانه از کنار آن می‌گذرد امکان شکایاتی است که ممکن است به واسطه استفاده از پتنت های رقبایی چون اپل و سامسونگ گریبانگیر این شرکت شود. مدیران ارشد شیائومی بارها در مصاحبه‌های خود شیائومی را یک کمپانی نوآور توصیف کرده‌اند، هر چند ثبت پایین پتنت، چندان گویای این واقعیت نیست. 
 
تولید Mi Note که می‌تواند نخستین قدم روشن و متمایزکننده شیائومی از دیگران باشد، زمینه‌ساز مناسبی برای ورود شیائومی به طراحی‌های کاملا اختصاصی، افزایش پتنت و در نهایت ورود به بازارهای بزرگ چون اروپا و ایالات متحده خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.