تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 21, 2015
10:36 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66807

صنعت IT پیشران اقتصاد مقاومتی

رییس کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران همچنین درباره‌ی نقش تجارت الکترونیک در وضعیت اقتصادی مقاومتی و شرایط تحریم تصریح کرد: می‌توان گفت نه تنها تجارت الکترونیک، بلکه صنعت IT می‌تواند به عنوان یک پیشران اقتصادی به حساب بیاید که می‌تواند در تمام صنایع به شدت موثر باشد.
 
پویا محمودیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مدل‌های صنعتی کسب‌وکار با ورود فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای آنلاین می‌تواند متحول شود.
 
رییس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران با اشاره به این‌که ایران می‌تواند به عنوان پست تجارت الکترونیک در منطقه شناخته شود گفت: دولت باید با تصویب قوانین و افزایش دسترسی و سرعت اینترنت تجارت الکترونیک را در کشور گسترش دهد.
 
او با بیان این‌که نیروی انسانی سرعت و دسترسی به اینترنت و زیرساخت‌های لجستیک کشور از جمله عوامل موثر در تجارت الکترونیکی است، اظهار کرد: زیرساخت‌های لجستیک شامل حمل‌ونقل و پست می‌شود. ایران از نظر نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد و برای گسترش تجارت الکترونیک لازم است دسترسی و سرعت اینترنت افزایش پیدا کند.
 
وی دسترسی و سرعت کم اینترنت در کشور را یکی از نقاط ضعف تجارت الکترونیکی دانست و تصریح کرد: از طرف دیگر شرکت پست و بخش حمل‌ونقل باید در رابطه با زیرساخت‌های لجستیک شرایط بهتری را ایجاد کنند.
 
رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره‌ی نقش دولت در توسعه تجارت الکترونیکی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که گسترش تجارت الکترونیکی از جمله مشکلاتی است که سال‌ها ایران با آن دست و پنجه نرم کرده است و در برنامه‌ی چهارم و پنجم توسعه نیز به آن اشاره شده است.
 
محمودیان با تاکید بر این‌که نباید بحث تجارت و دولت الکترونیکی را به یکدیگر پیوند زد، افزود: در هر زمانی که بحث گسترش تجارت الکترونیک مطرح شده، به دولت الکترونیکی هم گریزی زده شده است با این حال باید توجه داشت تجارت الکترونیکی مربوط به بخش خصوصی است و دولت تنها باید به گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز آن بپردازد.
 
وی افزود: دولت الکترونیک مقدمه‌ متفاوتی از تجارت الکترونیک دارد و بنابراین این دو بحث کاملا از یکدیگر مجزا هستند.
 
نقش رگولاتور در توسعه تجارت الکترونیک
رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران با اشاره به اهمیت قانون‌گذاری در حوزه IT اظهار کرد: برای بهبود وضعیت تجارت الکترونیک در کشور بحث مجوز‌ها و قانون‌گذاری بحث با اهمیتی است با این حال تا به حال هیچ کار یکپارچه‌ای در این زمینه انجام نشده بود.
 
محمودیان دراین باره تصریح کرد: اگر در جایی هم دولت به قانون‌گذاری اقدام کرده است بخش خصوصی را در آن دخیل نکرده با این‌که بخش خصوصی بازیگران اصلی گسترش بازار تجارت الکترونیکی هستند و لازم است نقطه نظر آنها در مورد نیازها برای گسترش این بازار تامین شود.
 
وی با اشاره به این‌که دولت به تنهایی به تصویب برخی قوانین در حوزه تجارت الکترونیک اقدام کرده است، گفت: اما این کار بعضا بدون این‌که نگاه دقیقی به بازار و بخش خصوصی شود انجام شده است و در جهت دولت الکترونیک بوده اما اثرات مثبتی نداشته است.
 
رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران همچنین ‌یکی‌دیگر از عوامل منفی در حوزه تجارت الکترونیک را رقابت بخش‌های دولتی با بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: موضوع دیگر در حوزه تجارت الکترونیک این است که گاهی برخی سازمان‌های وابسته به دولت در این حوزه به رقابت با بخش خصوصی پرداختند که این امر تضعیف‌کننده این بازار بوده است.
 
محمودیان افزود: کاری که دولت برای تقویت تجارت الکترونیکی بتواند انجام دهد تصویب قوانین و همچنین افزایش دسترسی مردم به اینترنت است.
 
سهم IT در افزایش تولید ناخالص ملی
وی همچنین با اشاره به نقش تجارت الکترونیک در افزایش تولید ناخالص ملی گفت: در حال حاضر سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشور‌های دنیا مربوط به تجارت الکترونیکی می‌شود در حالی که شرایط در ایران متفاوت است.
 
رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران در این باره تصریح کرد: این در حالی است که ایران با توجه به وضعیت فرهنگی قابلیت این را دارد به عنوان پست تجارت الکترونیکی منطقه شناخته شود.
 
محمودیان این امر را نیازمند تغییر نگاه دولت به حوزه تجارت الکترونیک دانست و افزود: دولت باید نگاه بهتری به این امر داشته باشد و اهمیت تجارت الکترونیک را در زمینه‌های مختلف درک کند.
 
وی ادامه داد: تجارت الکترونیکی می‌تواند نقش موثری را در کاهش مصرف سوخت و مشکلات زیست محیطی و انسانی ایفا کند که گسترش آن نیازمند مشارکت دولت با بخش خصوصی در این حوزه است.
 
او همچنین درباره‌ی نحوه استفاده کشور از پتانسیل‌های بازار تجارت الکترونیکی تصریح کرد: مشکل بزرگی که در این حوزه وجود دارد این است که این حوزه هیچ متولی واحد برای اندازه‌گیری دقیق ندارد.
 
محمودیان افزود: ابعاد حجم بازار تجارت الکترونیک باید در نظر گرفته شود و تعیین شود این بازار چقدر امکان گسترش دارد، اما چون این حوزه متولی واحدی ندارد امکان این رصد و پایش نیز در کشور وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.