اپراتورها

تلفن همراه

January 21, 2015
11:02 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66808

هر ایرانی، ۴۰ سیم‌کارت

آیین‌نامه ابلاغی به اپراتورها در سال ۹۱ عنوان کرده بود که اپراتورها نباید بیش از ۱۰ سیم‌کارت به مشترکان حقیقی بدهند اما این به منزله ۱۰ سیم‌کارت برای هر ایرانی نیست.
خرداد ماه دو سال گذشته بر اساس آیین‌نامه ابلاغی از سوی حراست وزارت ارتباطات به اپراتورهای تلفن همراه، امکان واگذاری بیش از 10 سیم‌کارت به مشترکان توسط اپراتورها ممنوع اعلام شد.
در آن آیین‌نامه آمده بود که حداکثر سقف مجاز واگذاری سیم‌کارت فعال به مشترکان حقیقی 10 عدد بوده و لذا فروش یا فعال کردن سیم‌کارت‌های قبلی فروخته شده برای کلیه اشخاص حقیقی که دارای بیش از 9 سیم‌کارت فعال هستند، به هر طریق و تحت هر عنوان ممنوع است.
ظاهرا این اقدام برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی سیم‌کارت تلفن همراه و تکمیل اسناد هویتی مشترکان تصویب شد تا مشکلات ناشی از واگذاری بی‌رویه سیم‌کارت‌ به حداقل کاهش یابد.
در یکی از موارد چهارگانه این آیین‌نامه ابلاغی  آمده بود که " تمامی اپراتورهای تلفن همراه کشور موظف به برنامه‌ریزی، تعریف و ایجاد فرایندها و همچنین سازوکار سایر امکانات و اقدامات لازم برای کاهش تعداد سیم‌کارت‌های فعال موجود ثبت شده به نام یک شخص حقیقی به سقف اعلام شده هستند به نحویکه پس از پنج ماه از تاریخ وصول این ابلاغیه تعداد خطوط فعال ثبت شده به نام یک شخص حقیقی بیش از 10 عدد نباشد."
بدین وسیله فعال کردن کلیه خطوطی که به صورت مستقیم وغیرمستقیم به واسطه‌های توزیع، فروش و بازاریابی تحویل می‌شوند، قبل از ثبت مشخصات کامل بهره‌برداران واقعی و دائمی آن‌ها ممنوع شد.
کلی بودن چنین آیین‌نامه‌ای موجب تفسیر به رأی و بسط چنین تصمیمی برای تمامی اپراتورها شد به گونه‌ای که رسانه‌ها نیز صراحتا اعلام کردند که هر فرد حقیقی نهایتا می‌تواند 0 سیم‌کارت به نام داشته باشد.
اما مرور بند ذکر شده حاکی از این است که مخاطب این آیین‌نامه تک‌تک اپراتورها بوده و از آنجاییکه بین اپراتورها دیتابیس مشترکی وجود ندارد تا از مشترکان هم با خبر باشند، باید تفسیر سابق را اصلاح کرد.
براساس این آیین‌نامه، اپراتورها نمی‌توانند برای یک مشترک حقیقی بیش از 10 سیم‌کارت صادر یا به نام زنند. با توجه به اینکه همراه اول، تالیا، ایرانسل و رایتل اپراتورهای کشور هستند و هر کدام نهایتا باید 10 سیم‌کارت را به نام فردی حقفیقی بزنند می‌توان اینطور گفت که هر ایرانی می‌تواند نهایتا 40 سیم‌کارت داشته باشد.
بنابراین محدودیت 10 سیم‌کارت را باید به 40 سیم‌کارت اصلاح کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.