تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 21, 2015
12:08 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66818

ناکامی‌های تکنولوژیکی جهان/ از سلول تقلبی تا پولهای بی مصرف

قرار نیست هرگاه صحبت از فناوری جدیدی به میان می آید در پایان شاهد موفقیتی بزرگ باشیم. در بسیاری از موارد شکست هایی روی داده که البته برخی از آنها به جهت گستردگی، در دنیا زبانزد شده است.
در ماههای گذشته انبوهی از پیشرفت های تأثیرگذار علمی و فناوری در گوشه و کنار جهان صورت گرفته اما همزمان ناکامی هایی نیز در عرصه ظهور فناوری های جدید به ثبت رسیده که از کنار برخی از آنها به راحتی نمی توان عبور کرد.
 
در زیر فهرستی از این موارد به همراه جزئیات ارایه شده است.
 
 
عینک گوگل
 
شرکت گوگل فناوری پر حرف و حدیث خود یعنی Google Glass را به دنیا معرفی کرده است. این عینک رایانه ای به کاربر امکان مشاهده نقشه ها را داده، ایمیل های را نمایش می دهد و عکس فوری از تصاویر و ویدئوهایی که کاربر درحال تماشاست تهیه و ثبت می کند. اما تمام پیش بینی ها مبنی بر آنکه این فناوری 1500 دلاری بازارهای جهانی را تسخیر خواهد کرد نقش بر آب شده است و حتی بسیاری از علاقمندانی که به خرید این محصول ابراز علاقه کرده اند، تهیه آن را به زمان دیگری موکول نموده اند. یکی از کاربرانی که این فناوری نوین را تهیه کرده است می گوید: مشکل اینجاست که اصولا عینک گوگل کارایی چندانی ندارد. وی معتقد است: زمانی که این عینک را به چشم می گذارم اطرافیان به من نگاه می کنند که این مشکلی بزرگ برایم محسوب می شود.
 
 
اسکلت EEG
 
محققان فکر می کردند با ارایه این فناوری غوغایی در دنیای فناوری های نوظهور به راه خواهند انداخت اما نقشه هایشان نقش بر آب شد. آنها این نقشه کلی را در ذهن داشتند که در آستانه آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل، این امکان را برای معلولان فراهم کنند که از روی صندلی چرخدار برخاسته، در مقابل توپ فوتبال قرار گرفته و آن را با شوتی جانانه روانه تور دروازه کنند. گروهی از محققان دانشگاه دوک پس از دریافت کمک هزینه 15 میلیون دلاری از دولت برزیل، تیمی برای ارایه این فناوری جدید آماده کردند. آنها آنچه را که در ذهنشان بود ساختند، اسکلت روباتیکی که با قدرت فکر معلول کار می کرد. اما مشکل اینجا بود که سیگنالهای مغزی خیلی برای حرکت ساختار اسکلتی مناسب و قدرتمند نبودند. میگوئل نیکولاس که هدایت محققان در این پروژه را برعهده داشت پس از مراسم خنده دار رونمایی از این اسکلت روباتیکی گفت: 17 ماه را به طرز احمقانه ای صرف ساخت این اسکلت کردیم!
 
 
پول الکترونیکی
 
اینگونه تصور می شد که سال 2014 اوج هنرنمایی پول الکترونیکی یا همان Bitcoin باشد اما اینگونه نشد. از ژانویه سال 2014 ارزش پول الکترونیکی Bitcoin حدود 62 درصد کاهش یافته و به 310 دلار رسید و جالب اینکه حجم معاملات صورت گرفته با آن در یک روز در سراسر جهان تنها 60 میلیون دلار بوده است که قطعا این یک شکست بزرگ برای فناوری محسوب می شود که قرار بوده تحولی بزرگ در نظام پولی جهان ایجاد کند. از آن گذشته استفاده عمده از این نوع پول برای خرید اینترنتی مواد مخدر موجب شد تا از آن به عنوان یکی از شکست های بزرگ در عرصه فناوری های نوظهور یاد شود.
 
 
سلولهای STAP
 
چند ماه پیش گروهی از محققان در دو سوی دنیا یعنی ژاپن و دانشگاه هاروارد مقاله ای بحث برانگیز در نشریه معتبر نیچر منتشر کردند که در آن ادعا شده بود می توان هر سلولی را تنها با قرار دادن در اسید به سلول بنیادین تبدیل کرد. در ظاهر این فرمولی مناسب، ساده و کارگشا به نظر می رسید اما واقعیت دقیقا عکس این نگرش بود. زمانی که سایر آزمایشگاهها در گوشه و کنار جهان در تکرار این فرآیند ناکام ماندند مشخص شد که این ایده احمقانه نتیجه تصور محقق جوانی بوده که به نوعی دست به اقدامی جعلی زده است. این رسوایی عواقب تلخی هم به همراه داشت تا آنجاکه در ماه آگوست سال 2004 یوشیکی ساسای، دانشمند 52 ساله و مطرح عرصه سلولهای بنیادین در انستیتو ریکن ژاپن دست به خودکشی زد.
 
 
صفحه نمایشگر آیفون جدید
 
در ماههای گذشته شرکت اپل از محصولات جدیدی رونمایی کرده که تنها به فاصله چند روز از آغاز فروش در فروشگاههای سراسر جهان نقص بزرگی در آنها کشف شد: صفحه نمایشگرهایی که با اندکی فشار خم می شوند. درحقیقت اپل که آمده بود تا با ارایه iPhone 6 و نسخه اندکی بزرگترش یعنی iPhone 6 پلاس بازار فبلت ها را تحت تأثیر قرار دهد با رسوایی خنده داری مواجه شد. اپل برای ارایه نمایشگرهایی با ویژگی های خاص یک میلیارد دلار هزینه صرف تحقیق در این زمینه کرده بود اما نتیجه چیز دیگری از آن درآمد. اکنون خبر می رسد این شرکت برنامه طراحی و تولید نسل اصلاح شده این تلفن همراه هوشمند است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.