فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات: شبکه‏ های موبایلی را مسدود نمی‌کنیم

منبع: دنیای اقتصاد
محمود واعظی گفت: در خصوص فیلترینگ برخی شبکه‏های موبایلی در کارگروه تعیین مصادیق بحثی نشده و اعتقاد ما این است که تا زمان راه‌اندازی نمونه‏های داخلی این شبکه‏ها، بهتر است برای دسترسی مردم مشکلی ایجاد نشود.
محمود واعظی صبح دیروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی که در خصوص فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی و طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شده بود، اظهار کرد: این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مورد بحث قرار نگرفته و اعتقاد شخصی من این است که به هر صورت استفاده از شبکه‏های موبایلی خارجی طبیعتا بخشی از اطلاعات مردم کشور را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می‏دهد.
وی ادامه داد: طبیعتا اولویت ما این است که بخش خصوصی شبکه‏هایی ایجاد کند که مدیریت آنها در داخل کشور باشد تا اطلاعات مردم به کشورهای دیگر منتقل نشود.
وزیر ارتباطات در عین حال یادآور شد: با این وجود با روی کار آمدن شبکه‌های داخلی بنا نداریم نمونه‌های خارجی را مسدود و برای مردم ایجاد مشکل کنیم.
واعظی در بخش دیگری از صحبت‏های خود در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در موارد متعدد اپراتورها برای بسته‌های اینترنتی هزینه‏های بیشتری را اعمال می‌کنند، توضیح داد: اگر قرار باشد اپراتورها بدون نظارت ما کاری کنند همه چیز به هم خواهد خورد. ما قول تخفیف‏های 20 درصدی را داده بودیم که اکنون هم نظارت‌های مختلف صورت می‌گیرد تا این تخفیف‏ها به دست مردم برسد.
وی در خصوص طرح هوشمندسازی مدارس نیز اظهار کرد: امروز گام بسیار خوبی در این راستا برداشته شد و بر این اساس شرایطی ایجاد می‏شود که شبکه مدارس به‌عنوان زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی یادآور شد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر آن است که تا پایان سال آینده حدود 90 تا 95 درصد مدارس کشور به اینترنت متصل شوند که البته ممکن است در آینده ما برای رساندن اینترنت به برخی روستاها با مشکلاتی مواجه شویم اما در نهایت برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که هیچ مدرسه‏ای از این خدمات بی‌بهره نماند.
وزیر آموزش و پرورش نیز در جمع خبرنگاران به اظهارنظر درباره فیلترینگ شبکه‌های موبایلی پرداخته و در این خصوص اظهار کرد: نمی‌توان با بستن یک شبکه مشکل را برطرف کرد. بلکه لازم است جریانی موازی ایجاد شود و با توجه به مباحثی مانند پیوست فرهنگی کار به شیوه‏ای درست پیش رود.

​​