رگولاتوری

January 25, 2015
9:42 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66913

با تصمیم شورایعالی فضای مجازی وزارت ارشاد متولی پایش پیامک‌های انبوه شد

بیست و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی با بررسی سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و انبوه در‌ شبکه‌های ارتباطی و تصویب بخش‌هایی از آن برگزار شد.
 
در حالی که حدود 2 ماه و نیم از تشکیل جلسه بیستم شورای عالی فضای مجازی گذشته است، جلسه بیست و یکم تشکیل شد. البته تاخیر در برگزاری جلسات شورا که قرار است هر دو هفته یک بار برگزار شود، بار دیگر نیز روی داده است. جلسه نوزدهم این شورا پس از 6 ماه تعطیلی و با جنجال زیادی برگزار شده بود. اتفاقا در همان جلسه موضوع ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و انبوه مطرح و تصویب آن به جلسه بعدی موکول شد. 
اما جلسه بیستم در یازدهم آبان ماه، به دلیل فشار برخی اعضا برای بررسی وضعیت شبکه ملی اطلاعات، به ارایه گزارش وزارت ارتباطات در این زمینه گذشت و چهارشنبه هفته پیش، مجددا موضوع پیامک‌های انبوه در دستور جلسه بیست و یکم قرار گرفت.
براساس خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از این جلسه منتشر کرده است، جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان تشکیل شد و در آن با توجه به پیشرفت فناوری‌ها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و استفاده گسترده از خدمات پیامک انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی در شبکه‌های ارتباطی، سیاست‌های مربوط به این حوزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این جلسه پس از بحث و تبادل نظرهای انجام شده، بخش‌هایی از سیاست‌های مربوط به ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و انبوه در شبکه‌های ارتباطی، به تصویب رسید و بر این اساس مصوب شد که هر گونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و
 مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزش‌های ایرانی اسلامی باشد.
همچنین مقرر شد به منظور پایش محتوا، کارگروهی با مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت نمایندگان وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور، دادگستری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، نماینده دادستانی و مرکز ملی فضای مجازی، تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر شش ماه به دبیرخانه شوررای عالی فضای مجازی ارایه شود.
بررسی جزییات و سایر بخش‌های سیاست‌های ساماندهی خدمات انبوه و خدمات ارزش افزوده در شبکه‌های ارتباطی در جلسات آینده شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. علی لاریجانی به‌عنوان رییس قوه مقننه و عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی به‌دلیل شرکت در مجمع بین‌المجالس ترکیه، در این جلسه حضور نداشت.
نکته دیگر در مورد این جلسه این که، وظیفه اطلاع‌رسانی در مورد جلسات شورای عالی فضای مجازی برعهده دبیر این شوراست. اما سایت شورا در عمل تنها یک خبر دو پاراگرافی از این جلسه منتشر کرده است. در خبر این شورا آمده است: در این جلسه سیاست‌های  ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته و پس از تبادل نظر اعضا و با اصلاحاتی به تصویب رسید. سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در  شبکه‌های ارتباطی پیش از این در جلسات کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده بود.
شاید انتشار کمرنگ خبر نتایج این جلسه را بتوان تا حدودی به نارضایتی دبیر شورا و برخی از اعضا از دستور جلسه ربط داد. گفته می‌شود دستور جلسه، عامل اختلاف دولت و دبیرخانه شورا و دلیل تعطیلی جلسات است. هم اکنون مواردی مانند پیوست فرهنگی همچنان در دستور جلسه شورا قرار ندارد و دولت اصرار دارد دستور جلسه با نظر رییس‌جمهور تعیین شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.