رگولاتوری

January 25, 2015
21:30 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66941

صنف فناوری اطلاعات چوب تفرقه اش را می خورد

به زودی شمارش معکوس انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور، اتاق بازرگانی تهران و اتحادیه صنف فناوران رایانه آغاز می‎شود و در این میان بسیاری از چهره‎های مطرح و قدیمی صنف فناوری اطلاعات به تکاپو افتاده‎اند تا با لابی میان همکاران در یکی از هیات مدیره‎های این تشکل‎های خصوصی صاحب کرسی شوند.
 
نکته جالب اینجاست که کاندیداهای هیات مدیره تشکل‎های فناوری اطلاعات از ادوار گذشته تاکنون همواره با شعار سامان‎دهی کسب و کار صنف و اقتدار و اتحاد صنفی به رقابت پرداخته‎اند، اما معمولا یک ماه پس از استقرار شدن بر صندلی هیات مدیره این امر مهم را فراموش کرده و یا خود به نحوی باعث نفاق صنفی شده‏اند.
حال اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اکنون یکی از بزرگترین چالش‎های صنف IT نبود اتحاد بین تشکل‎ها و فعالان صنف است که این امر خود باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده به گونه‎ای که صنف نتواند آنطور که باید از حق و حقوق کسب و کار خود دفاع کند.
مدیر عامل شرکت پیامد رایانه سازگار در گفت‎وگو با فناوران به تشریح معضل و مشکلات صنف فناوری اطلاعات پرداخت و تاکید کرد که جدای از تمامی مشکلات، نبود اتحاد بین تشکل‎های خصوصی باعث شده صنف IT این چنین ذلیل و سرخورده شود.
 مشکل 1؛ نبود انسجام
الیاس صادق کوهستانی با بیان اینکه صنف فناوری اطلاعات در کشور از معضلات بسیار زیادی رنج می‎برد که عمده‌ترین آن نبود انسجام صنفی است، گفت: تنها راهکار در این خصوص این است که با برگزاری همایش‌های دوره‌ای و دعوت اعضا و مسولان نهادهای صنفی، بین فعالان صنفی و سایر تشکل‌ها انسجام ایجاد کرد.
او افزود: مسوولان تشکل‌های خصوصی هر یک به نحوی درگیر مسایل سیاسی شده‌اند به همین دلیل توجه زیادی به این مقوله ندارند.
کوهستانی همچنین با بیان اینکه صنف پفک فروشی‎ها بسیار با برنامه‎تر از صنف فناوری اطلاعات عمل می‎کنند، گفت: متاسفانه در این صنف هیچ برنامه‎ریزی بلندت مدتی نمی‎شود و پیشکسوتانی که می‎توان از نظرات کارشناسی آنها استفاده کرد به حاشیه رفته‎اند.
 مشکل 2؛ خرابی بازار
این کارشناس صنف فناوری اطلاعات خرابی و کسادی بازار IT کشور را معضل دیگر صنف دانست و گفت: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته، تقاضا هم در بازار به همان میزان کم شده است و به اصطلاح می‏توان گفت که خاک مرده بر بازار پاشیده‏اند.
کوهستانی با بیان اینکه وضعیت فعالان بازار نسبت به سال گذشته بدتر شده است، گفت: با وجودی که مسوولان کشور مرتب اعلام می‎کنند بازار کمی رونق گرفته و از رکود خارج شده است، اما این مورد بر بازار فناوری اطلاعات صدق نمی‎کند و همچنان کسادی بر بازار IT حاکم است.
مشکل 3؛ افزایش کلاهبرداری
مدیر عامل شرکت پیامد سازگار با تاکید بر اینکه کسادی بازار موجب افزایش کلاهبرداری در بازار می‎شود، گفت: 70 درصد از کل بازار IT کشور را واسطه‎ها تشکیل می‎دهند که رونق نداشتن بازار موجب می‎شود آنها نتوانند چک‎های خود را به موقع پاس کنند و از این رو اقدام به زیرفروشی و یا در برخی مواقع کلاهبرداری می‎کنند. 
وی افزود: یکی دیگر از علت‎های بزرگ زیرفروشی و کم‎فروشی سایت‎های اینترنتی هستند. این سایت‎ها مانند شرکت‎ها هزینه مکان و یا مالیات و دارایی ندارند و متاسفانه اسم آنها جزو  اولین‎های گرفتن قیمت برای مصرف‎کنندکان هست و مشتریان قیمت آنها را مبنا  خرید خود قرار می‎دهند.
 کوهستانی اضافه کرد: از تمامی صاحبان کالا و شرکت‌های بزرگی و همه کسانی که کالا وارد ایران می‎کنند استدعا دارم از طریق سیستم نمایندگی و یا با قیمت بالاتری به سایت‎ها کالا ارایه دهند تا با  سود حداقل 5 درصد فروش کنند که حل این موضوع به تنهایی 40 تا 50 درصد  زیر فروشی را کم خواهد کرد.
 مشکل 4؛ نداشتن مجوز کسب و کار
به گفته کوهستانی یکی دیگر از مشکلات صنف این است که 30 تا 40 درصد از فعالان بازار مجوز کسب از اتحادیه را ندارند و در هیچ نهادی نیز ثبت نشده‎اند.
وی افزود: درخواست ما از اتحادیه صنف فناوران رایانه این است که بیشتر در زمینه مجوزها پیگیری داشته باشد و با آن دسته از افرادی که مجوز ندارند برخورد قاطع کند.
او اضافه کرد: بهتر است که اتحادیه به غیر از دریافت مدارک اولیه برای صدور جواز در مورد فرد متقاضی تحقیق کند که آیا در بازار شناخته شده است یاخیر؟سپس از او تاییدیه سه شرکت صاحب نام و بزرگ را دریافت کند.
به اعتقاد او اینگونه به فردی که سرمایه اندکی دارد و در بازار شناخته شده نیست، جواز کسب داده نمی‎شود.
 مشکل 5؛ سود پایین
او در ادامه ضمن تشریح وضعیت فعلی کسبه بازار  به این موضوع اشاره کرد که هم اکنون سود فروش کالاهای IT زیر 2 درصد است و دولتمردان ما این موضوع را باور ندارند.
کوهستانی گفت: گاهی لپ تاپ با سه یا چهار هزار تومان سود در بازار فروخته می‌شود.وی با خنده افزود: با وجود سرمایه‌گذاری کلانی که در زمینه کالاهای IT کرده‌ایم، اما در بسیاری مواقع سود خالصی که یک پیک موتوری در می آورد از ما بیشتر است.
او گفت: سود پایین باعث شده برخی از سرمایه‎گذاران این بازار به سمت ساخت و ساز ترغیب شوند و پولشان را در جای دیگری سرمایه‎گذاری کنند.
وی همچنین تاکید کرد: نهادهای صنفی باید قوانینی تنظیم کنند که فروشگاه‌ها و شرکت‌ها حداقل با سود 5 درصد فروش کنند و فروشگاه‌ها و  افرادی که زیر فروشی می‌کنند را سریع شناسایی  و در بلک لیست قرار داده تا  شرکت‌های دیگر هم آنها را بشناسند و به آنها فروش نکنند.
 مشکل 6؛ تعرفه‎ها و حمل و نقل
یکی از مسایل و مشکلاتی که فعالان صنف فناوری اطلاعات همواره با آن دست به گریبان بوده و هستند اعمال تعرفه‎های سلیقه‎ای بر روی کالاست که اکنون نیز موضوع تعرفه‎های فرهنگی خود مزید بر علت شده است.
در واقع تعرفه‎های گمرکی و مشکلات ترخیص کالا از گمرکات مشکل یکی دو روزه صنف نیست و گاهی باعث شده واردکنندگان رسمی ضررهای هنگفتی کنند.
کوهستانی در این خصوص گفت: به غیر از مشکل تعرفه گرفتاری دیگری بابت هزینه حمل کالا داریم که آن متغییر بودن قیمت حمل است که در اکثر مواقع ثبات را در بازار برهم می‌زند.
وی افزود: به طور مثال هزینه حملی که 70 هزار تومان است به یکباره می‎شود 130 هزار تومان و دوباره مبلغی کاهش پیدا می‎کند که معلوم نیست چه دستی پشت پرده است.
 مشکل7؛ انتخاب نمایندگی اصلح
کوهستانی همچنین گفت: شرکت‎های تولیدکننده و واردکننده‎ای که صاحب کالا هستند باید به جای اینکه نمایندگی‎های خود را زیاد کنند به دنبال نمایندگی اصلح باشند و سود آنها را توجیح کنند.
وی افزود: اینگونه دیگر نمایندگی‎ها زیر فروشی نخواهند کرد و اگر این کار کردند با آنها برخورد می‌شود.
کوهستانی در آخر نیز تاکید کرد: بسیاری از مشکلات صنف فناوری اطلاعات با مرتفع شدن مشکل اول که همان نبود اتحاد و انسجام صنفی است، حل می‎شود. 
وی افزود: صنف باید بداند که فقط با یک صدایی می‎تواند حرف خود را در محافل تصمیم‎گیری به کرسی بنشاند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.