اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 25, 2015
22:49 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66944

۱۲۳۴۵ همچنان محبوب‌ترین رمز عبور سال

هکرها روز‌به روز ماهرتر می‌شوند، تکنیک‌های آنها روز به روز پیچیده‌تر و نامرئی‌تر می‌شوند، اهداف آنها لحظه‌به‌لحظه بزرگتر شده و دسترسی آنها به حریم خصوصی کاربران هر ثانیه افزایش پیدا می‌کند، اما ۱۲۳۴۵۶ هنوز رمز عبور محبوب بسیاری از کاربران است.
انتشار لیستی از محبوب‌ترین رمز‌های عبور سال 2014 نشان می‌دهد اهمیت امنیت اینترنت نزد بسیاری از افراد بسیار کمتر از اهمیت به‌خاطر سپردن که عبارت کوتاه‌است، رفتاری که برای متخصصان امنیت اینترنتی بسیار دردسر‌آفرین است.
 
موسسه SplashData سالانه لیستی از اطلاعات را که هکرها از سرقت رمز‌های عبور کاربران به دست آورده و روی اینترنت منتشر می‌کنند را گردآوری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. این موسسه اطلاعات کشورهای غیرانگلیسی را در مطالعاتش نمی‌گنجاند.
 
براساس گزارش این موسسه، طی سال 2014 و درست مانند سال پیش از آن، محبوب‌ترین رمز‌عبور کاربران 123456 بوده‌است. رتبه دوم نیز به رمز عبور password اختصاص یافته‌است. این درحالی است که متخصصان توصیه می‌کنند رمز‌های عبور از هشت حرف یا بیشتر برخوردار باشند و در آنها از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه‌ها نیز استفاده شود.
 
همچنین استفاده نکردن از یک رمز عبور مشابه برای چند حساب کاربری نکته ایمنی دیگری است که معمولا به بهانه ناتوانی در به‌خاطر سپردن چند رمز عبور متفاوت، به آن توجهی نمی‌شود. به این شکل اگر هکرها یکی از سرویس‌های مورد استفاده کاربر را هک کنند، به مابقی آنها نیز دسترسی پیدا می‌کنند.
 
به گفته این موسسه، محبوب‌ترین رمز‌های عبور سال 2014 و مقایسه محبوبیت آنها با برترین رمز‌های عبور سال 2013 از این قرارند:
 
123456
password
12345 (محبوبیت آن 17 پله افزایش یافته)
12345678 (محبوبیت آن یک پله کاسته شده)
Qwerty (محبوبیت آن یک پله کاسته شده)
123456789
1234 (محبوبیت آن 9 پله افزایش یافته)
baseball
dragon
football
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.