سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 25, 2015
23:18 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66946

ویندوز ۱۰ رایگان شد! اما بعد

رایگان شدن ویندوز ۱۰ خبر خوبی برای مایکروسافت و کاربرانش است و خبری ناخوشایند و تهدیدی برای رقابای آن…
یکی از مهم‌ترین خبرهای چند روز اخیر، اعلام رایگان شدن ویندوز ۱۰ برای کاربران ویندوز در همایش ردموند است! 
 
قطعا این خبربرای مایکروسافت و مشتریان آنها بسیار سودمند خواهد بود، اما برای بازار رقبای آنها این خبر چندان خوشایند نیست.
 
نکته مبهم در این خبر این است که مایکروسافت سیاست شفافی را در چگونگی به‌روزرسانی ویندوز 10 در این همایش اعلام نکرد و تنها چیزی که در این همایش از طرف مایکروسافت، آقای تری مایرسون، قائم مقام اجرایی سازمان اعلام شد این بود که کاربرانی که در حال حاضر از ویندوز 7، ویندوز 8 یا ویندوز 8٫1 و همچنین ویندوز فون استفاده می‌کنند، می‌توانند ویندوز خود را به ویندوز 10 ارتقا دهند. او گفت؛ به‌روزرسانی ویندوز 10 در سال اول رایگان خواهد بود؛ اما این اصلاً به این معنی نیست که در پایان سال کاربران باید برای به‌روزرسانی ویندوز خود هزینه‌ای پرداخت کند!
 
مایرسون در ادامه توضیح داد که تدبیر به‌روزرسانی چیزی بیش از یک بار به‌روز رسانی است. زمانی که یک برنامه ویندوز به ویندوز 10 ارتقا داده می‌شود، بدون دریافت هزینه اضافی ما همچنان از این ویندوز پشتیبانی خواهیم کرد. با وجود این برخی از کارشناسان، گفته‌ها و ارجاع‌های او را در برخی از سخت‌افزارها و نسخ‌های ویندوز مبهم و غیر شفاف خواندند.
 
می‌توان با صراحت گفت که انتشار رایگان ویندوز10 یک حرکت قابل ستایش از سوی مایکروسافت است، چرا که این روش می‌تواند کاربران بیشتری را جذب کرده تا از آخرین نسخه ویندوز و مزایای جدید آن استفاده کنند.
 
 
این تدبیر نه تنها به کاربران بلکه به توسعه دهندگان نرم‌افزارها نیز کمک زیادی خواهد کرد. چرا که این دسته از کاربران نیز می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها و ویژگی‌های جدیدی که در این سیستم‌عامل قرار دارد، نرم‌افزارهای جدیدتری تولید کنند. نرم‌افزارهایی که در عرصه فناوری موبایل، تبلت و پی سی خدمات بهتر و جدیدتری را به کاربران ارائه دهند.
 
اما تمام این مزایا باعث نمی‌شود که این تدبیر شرکای تجاری مایکروسافت در حوزه سخت‌افزار مانند؛ دل، اچ پی، لنوو و ایسوس را مانند بقیه خوشحال کند.
 
چرا که بنا بر پیش‌بینی‌ها قرار است، تولید و فروش فناوری‌هایی چون؛ اسمارت فون‌ و تبلت‌ها همچنان مسیر صعودی را طی کنند و شرکت‌های تولید کننده آنها نیز برنامه‌های تولید خود را بر اساس نرم‌افزارهای جدیدتر و بهتر قرار داده‌اند.
 
حالا با ارائه این سیستم‌عامل و امکان به‌روزرسانی رایگان به یکباره تعداد بسیار قابل توجهی از کاربران موبایل، تبلت و پی سی دوباره از آن برای انجام کارهای خود استفاده خواهند کرد. این مسئله‌ای نیست که تولیدکنندگان سخت‌افزار برای آن از قبل برنامه‌ریزی کرده باشند.
 
حال اینکه ویندوز 10 برای تولیدکنندگان خود یک فرصت است و یا یک تهدید، مسئله‌ای است که آینده آن را مشخص خواهد کرد. باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.