تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 26, 2015
13:07 دوشنبه، 6ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66961

تکنولوژی بی فایده/ واچمن سونی

یکی بعد از دیگری سونی محصولاتش را از دست می‌دهد و بخش‌های مختلف خود را منحل می‌کند یا می‌فروشد. واچمن یکی از تکنولوژی‌های بی فایده سونی بود.
 
در دنیایی که زندگی می‌کنیم گستره‌ی بی‌شماری از اتفاق‌ها، در بازه‌های تاریخی قابل بررسی ‌هستند؛ نرخ ارز، صعود و افول برندهای مختلف و… اما در این میان هستند اتفاق‌های کوچک‌تری که بنا به دلایل مختلف حرفی از آن‌ها به‌میان نمی‌آید و در صفحات مجله‌های دانشمند و دانستنی‌ها برای همیشه مدفون می‌شوند. پس با ما برای یک خاک‌سپاری تکنولوژیک دیگر همراه باشید.
 
پیش از انتشار اولین نسخه از کتاب‌های مصور «واچ‌مِن» (Watchmen) در سال 1986، شرکت سونی ایده‌ای خلاقانه را با همین نام روانه‌ی بازار کرد. بعد از 28 سال ممکن است نام دکتر «منهتن» (یکی از شخصیت‌های کتاب‌های مصور واچ‌من) به گوش‌تان خورده باشد، اما دیگر هیچ نشانی از واچ‌من سونی نیست. ‌واچ‌من که بعد از موفقیت واکمن پا به عرصه گذاشت،ماموریت ساده‌ای داشت: این محصول قرار بود وظیفه‌ای که واکمن در مورد موسیقی انجام داده بود، برای تصویر (تلویزیون) تکرار کند.
سونی بعد از موفقیت و محبوبیت محصولات سری واکمن در دهه‌ی 70، تلاش داشت قدم دیگری در جهت توسعه بردارد. مدل اولیه‌ی تلویزیون‌های جیبی یا واچ‌من با نام FD-210 در ژاپن معرفی شد و دو سال بعد در اروپا و آمریکا به ‌دست مصرف‌کنندگان رسید. این مستطیل پلاستیکی 650 گرمی ابعادی نزدیک به گوشی موبایل لومیا 1520 نوکیا داشت و به‌وسیله باتری کار می‌کرد.
هرچند پیش از سونی و از دهه‌ی 60 تلاش‌هایی برای تلویزیون‌های قابل حمل صورت گرفته بود، اما باید ‌اعتراف کرد که به ‌جز «پاناسونیک»، سونی رقیب جدی دیگری نداشت. با ورود «کاسیو» و «اپسون» به جمع تولیدکنندگان تلویزیون‌های همراه، سونی دست به تولید واچمن‌های قدرتمندتر زد. بدنه‌های فلزی، باتری بهتر، صفحه‌های رنگی، ریموت کنترل و … از جمله امکاناتی بودند که سونی به محصولات‌اش اضافه کرد. 
 
سرانجام در سال 2000 و در آغاز هزاره‌ای تازه، سونی تولید این محصول را متوقف کرد. 65 مدل مختلف با این نام تولید شد که ممکن است هنوز هم بتوان بعضی از آن‌ها را با قیمتی نازل در سایت‌هایی مانند ebay.com پیدا کرد. محصولاتی که به‌دلیل شبکه‌های دیجیتال تلویزیونی، دیگر کارایی ندارند و رفته‌رفته فراموش خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.