رگولاتوری

January 27, 2015
22:42 سه شنبه، 7ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66983

ایجاد ۲موتور جستجوی ملی در دهه فجر/ موفقیت ۸۳درصدی فیلتر اینستاگرام

وزیر ارتباطات از راه اندازی دو موتور جستجوی ملی در دهه فجر خبر داد.
محمود واعظی امروز سه‌شنبه در حاشیه مراسم راه‌اندازی ترانزیت ارتباطی کشور عراق در جمع خبرنگاران گفت: فاز دوم پروژه فیلترینگ هوشمند با پیاده‌سازی دو نرم‌افزار جدید بر روی سایر شبکه های اجتماعی اجرایی می شود.
 
وی در مورد مهلت‌هایی که دادستانی کل کشور برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی به وزارت ارتباطات داده است، اظهار داشت: از این مهلت‌ها خیلی مطلع نیستم، اما آنچه یک دولت وظیفه خود می داند، آن است که در راستای پاکسازی فضای اینترنت، فیلترینگ هوشمند را پیاده‌سازی کند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به جنگ نرم خاطرنشان کرد: اهداف نظام، استفاده از اینترنت به صورت پاک و صحیح است و ما موافق آلودگی در این فضا نیستیم. بر این اساس، تست یک ماهه فیلترینگ هوشمند را اجرایی کردیم و در مرحله دوم طی سه ماه همراه با یک نرم افزار جدید این طرح را بر روی شبکه‌های اجتماعی پیاده سازی خواهیم کرد. پس از آن نیز وارد یک مرحله ۶ ماهه خواهیم شد تا پروسه ۱۰ ماهه فیلترینگ هوشمند را تکمیل کنیم.
 
واعظی افزود: نرم‌افزارهای تولید شده برای فیلترینگ هوشمند تاکنون بر روی شبکه اجتماعی اینستاگرام به اجرا درآمده و ۸۳ درصد موفقیت داشته که قرار است در فاز بعدی دو نرم افزار را در سایر شبکه ها گسترش دهیم.
 
سازمان فضایی به وزارت ارتباطات منتقل شد
 
وی در مورد آخرین وضعیت سازمان فضایی ایران، گفت: طبق اساسنامه تاسیس سازمان فضایی ایران در زیرمجموعه وزارت ارتباطات قرار دارد، اما دولت قبل طی تصمیمی این سازمان را به ریاست جمهوری منتقل کرد، اما از آنجایی که دولت تدبیر و امید معتقد است که از نظر اجرایی هر سازمان باید در زیرمجموعه دستگاه خود فعالیت کند، بار دیگر تصمیم بر انتقال سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گرفته شد.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: در جلسه روز شنبه شورای عالی اداری سیاست‌گذاری نظارت و برنامه‌ریزی سازمان فضایی ایران تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سپرده شد و کلیه بخش های اجرایی شامل سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به وزارت ارتباطات منتقل شد.
 
واعظی با بیان اینکه این تصمیم نهایی شده و باید از سوی رئیس جمهور تایید و ابلاغ شود، بیان کرد: سازمان فضایی منحل و تضعیف نمی شود و تصمیم دولت بر آن است که تمامی بخش های این سازمان و اهداف مدنظر در خصوص ماهواره ها، تحقیقات فضایی و علوم فضا با قوت به کار خود ادامه دهد.
 
وی اضافه کرد: پس از انتقال سازمان فضایی به وزارت ارتباطات با دستور رئیس جمهور، مأموریت‌های این سازمان را اعلام خواهیم کرد.
 
وزیر ارتباطات در مورد برخی اخبار در خصوص انحلال سازمان فضایی و ارتباط آن با مسائل هسته ای افزود: طی یکسال‌ونیمی که در این وزارتخانه هستم، با یکسری مسائلی مواجه می شویم که برای نخستین بار در رسانه ها آن را خوانده ایم. اینکه سازمان فضایی و ارتباط آن با مسائل هسته ای چیست، برای ما نیز سوال است و باید پرسید که دوستان این مسائل را در چه اتاق فکری طراحی می کنند؟
 
راه‌اندازی دو موتور جستجوی ملی در دهه فجر
 
واعظی از راه اندازی دو موتور جستجوی ملی به عنوان یکی از بخش های پراهمیت شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: این پروژه ها در دهه فجر رونمایی می شود.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد موتور جستجوی ملی از یکسال گذشته همکاری هایی با دانشگاهیان کشور داشتیم که دو پروژه هم اکنون به مرحله راه اندازی رسیده است که در دهه فجر توسط دو دانشگاه رونمایی می شود.
 
سرمایه‌گذاری مجدد برای شبکه فیبر نوری منازل
 
وزیر ارتباطات از اخطار به اپراتور فیبر نوری منازل خبر داد و بیان کرد: به این اپراتور اخطار داده ایم که اگر این پروژه را فعال نکند، قطعا در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
 
واعظی با بیان اینکه پروژه اتصال فیبر نوری منازل به دلیل مشکلات مالی تاخیر داشته، خاطر نشان کرد: طبق آخرین گزارشی که به این جانب اعلام شده است، این اپراتور ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه خود را افزایش داده تا این پروژه را احیاء کند.
 
راه‌اندازی اپراتور مشترک ایران و عراق
 
وی در مورد تفاهمات صورت گرفته میان ایران و عراق در راستای توسعه ارتباطی دو کشور تصریح کرد: پیشنهاد ایجاد اپراتور مشترک موبایل را به وزیر ارتباطات عراق داده ایم و ایشان نیز با کلیات این ایده موافقت کرده و از آن استقبال کرد. بر این اساس، قرار شد وی بررسی ها و مذاکراتی با اپراتورهای موبایل کشورش داشته باشد و نتیجه را به ما اعلام کند.
 
وزیر ارتباطات در مورد حمایت از دیتا سنترهای داخلی افزود: به کسانی که در راستای ایجاد دیتا سنتر اقدام کنند، پهنای باند رایگان می دهیم و همین‌طور به برنامه‌نویسان موبایلی که برای مردم اپلیکیشن‌های موبایل طراحی کنند، پهنای باند رایگان در نظر گرفته و مورد حمایت واقع می شوند. همچنین مقرر شده است، اپراتورهای موبایل بخشی از درآمد خود از محل اپلیکیشن ها را به برنامه‌نویسان داخلی این نرم افزارها اختصاص دهند.
 
واعظی با بیان اینکه هم اکنون ۳۶ درصد محتوای اینترنت در داخل کشور تولید می شود، توضیح داد: امیدواریم تا سال آینده این رقم به ۵۰ درصد برسد، اما هدف‌گذاری ما برای محتوای ۸۰ درصدی داخلی و ۲۰ درصدی خارجی است.
 
وزیر ارتباطات در مورد سیاست‌گذاری برای پیامک های تبلیغاتی و انبوه در شورای عالی فضای مجازی کشور نیز اضافه کرد: کمیته سیاست‌گذاری محتوای پیامک های انبوه و تصمیم‌گیری در مورد آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و ۱۰ دستگاه عضو آن هستند و این کمیته مسئولیت پیگیری زنده و آنلاین این پیامک ها را از لحاظ محتوایی برعهده دارد و وزارت ارتباطات متولی محتوای پیامک‌های تبلیغاتی در این زمینه نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.