بازار سرمایه

January 28, 2015
10:53 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67009

پیوند عجیب چین با رشد سرسام آور درآمدهای اپل

چین بیشترین نقش را در رشد سرسام آور درآمدهای اپل در سه ماهه قبل داشته است. اپل با ثبت رکورد 18 میلیارد دلار سود، پرسودترین سه ماهه را در تاریخ کمپانی‌های دنیا به ثبت رسانده است.
 
اپل امروز آمار درآمدهای خود در سه ماهه قبل را اعلام کرد. اپل موفق شده در این سه ماهه از مجموع فروش 74.5 میلیون آیفون، 18 میلیارد دلار سود کسب کند. این آمار فروش جهانی است، اما بخشی از بازارهای اپل بزرگ‌ترین نقش را در این رشد داشته است: چین!
 
میزان درآمدهای اپل در کشور چین، در سه ماهه قبل نسبت به سه ماهه پیش از آن 157 درصد رشد داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 70 درصد افزایش پیدا کرده است. سرعت رشد درآمدهای اپل در چین، دو برابر بیش از بازارهای دنیا بوده و میزان رشد فروش نیز بیش از سه برابر بازارهای آسیا و آمریکا بوده است.
 
اپل دارای هویت عجیبی در کشور چین است. در این کشور آیفون را به عنوان سمبلی از طبقه متوسط جامعه می‌شناسند که میزان خرید آن‌ها بیشتر از دیگر طبقه‌هاست.
 
اپل ماه گذشته و به دنبال گزارش بی‌بی‌سی از نقض متناوب قوانین کار در کارخانه چینی طرف قرارداد اپل مورد انتقاد قرار گرفته بود. اپل با حمله به گزارش بی‌بی‌سی ادعا کرده بود که به شکل مداوم شرایط کاری در کارخانه‌های طرف قرارداد خود را بهبود می‌بخشد.
 
با این وجود میزان کل درآمدهای اپل در چین، در پشت سر بازارهای آمریکا و اروپا قرار دارد، اما تحلیلگران بازار عقیده دارند که اپل در چین بیش از دیگر نقاط دنیا آیفون می‌فروشد. گزارش امروز درآمدهای اپل نیز مؤید رشد سریع بازار آیفون در چین است.
 
لوکا مائستری مدیر بخش مالی اپل پس از اعلام گزارش مالی این کمپانی گفت: "اپل قصد دارد تا سال 2016 میزان فروشگاه‌های خود در چین را به 40 برساند." اپل هم اکنون کمتر از 20 فروشگاه در چین دارد. تیم کوک نیز با تمجید از بازار چین آن را یک بازار "باورنکردنی" توصیف می‌کند.
 
اپل اخیرا اجازه دسترسی کامل مقامات چینی به دستگاه‌های خود را برای بررسی‌های امنیتی صادر کرد. در حالی که کمپانی‌های چون گوگل، فیس بوک و توییتر هنوز راهی برای ورود جدی به بازار چین نیافته‌اند، اپل با همکاری مستقیم با مقامات چینی، حضور بسیار موفقی در چین دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.