اپراتورها

تلفن همراه

January 31, 2015
10:47 شنبه، 11ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67067

چرا ضرب‌الاجل در قطع سیم‌کارت‌های موبایل جواب نداد؟

ضرب‌الاجل وزارت ارتباطات برای قطع کردن سیم‌کارت‌های بدون هویت مشخص در حالی به پایان می‌رسد که این وزارتخانه به همراه قوه قضاییه بارها نسبت به ارسال اطلاعات هویتی به مشترکان هشدار داده بودند.
تاکنون اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در چند مرحله از مشترکان خود در قالب پیامک درخواست کرده‌اند تا کد ملی مالک سیم‌کارت را اعلام کنند اما هم‌اکنون باز هم بسیاری از مشترکان نسبت به چنین امری بی‌تفاوت و بی‌توجه هستند.
با توجه به اینکه قرار است سیم‌کارت‌های بدون نام و نشانی معتبر تا نیمه بهمن‌ماه قطع شود اما آمارها نشان می‌دهد که تنها 20 درصد مشترکان همراه اولی که پیش از این نام معتبر خود را وارد سامانه این اپراتور نکرده بودند، نسبت به ارسال کد ملی خود اهتمام ورزیدند.
مشترکان همراه اول برای ثبت هویت معتبر مالک سیم‌کارت، باید کد ملی خود را به شماره 8980 ارسال کنند و بعد از دریافت پیامک تشکر از همراه اول بابت ثبت اطلاعات، خیال‌شان از بابت قطع شدن خط راحت شود.
همین آمار درباره مشترکان ایرانسلی که سیم‌کارت با مشخصات ناقص دارند نیز صدق می‌کند؛ موضوع به زمانی برمی‌گردد که سیم‌کارت‌های این اپراتور در زمانی عرضه شد که هنوز کارت ملی در میان نبود و مردم با شناسنامه یا پاسپورت هم می‌توانستند سیم‌کارت تهیه کنند.
اکنون در پی اولتیماتوم جدی وزارت ارتباطات مبنی بر قطع سیم‌کارت‌هایی که دارای مشخصات دقیق مالکیت نباشند، اپراتورها مدتی است که طی چندین مرحله اقدام به ارسال پیامک‌هایی برای مشترکان خود با این مضمون کرده‌اند که هر چه سریع‌تر شماره ملی خود را به سامانه در نظر گرفته شده ارسال کنید.
ثبت اطلاعات مشترکان ایرانسل نیز به این طریق است که ابتدا باید عدد "1" را به 272 ارسال کنند و بعد از آن پیامکی دریافت می‌شود که در آن گفته شده " لطفا شماره کد ملی خود را وارد کنید "، در صورت پاسخ به آن پیامک دیگری دریافت می‌شود که " لطفا شماره شناسنامه خود را وارد کنید" و در این مرحله اگر پاسخ داده شود، " لطفا اگر شماره موبایل دیگری با همین نام دارید وارد نمایید در غیر اینصورت عدد 0 را وارد کنید" دریافت می‌گردد و در نهایت از حسن اعتماد و همکاری صمیمانه شما قدردانی می‌شود.
ظاهرا ایرانسل در ثبت اطلاعات کمی دقیق‌تر از همراه عمل عمل می‌کند و با دریافت کد ملی و شماره شناسنامه امکان تطبیق دقیق‌تر هویت را دارد تا در شرایطی که فردی کد ملی خود را به شکل اشتباه وارد کرده باشد، شناسایی کند.
در حالیکه تمامی مشترکان موبایل تنها تا چهار روز دیگر فرصت ثبت اطلاعات خود را دارند اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که وزارت ارتباطات نباید در قطع سیم‌کارت‌های مشترکان تعجیل کند.
پیش از چنین اولتیماتومی، بارها برای مشترکان موبایل پیامک‌هایی با این مضمون که به هیچ عنوان اطلاعات هویتی نظیر کارت ملی، شماره کارت بانکی، رمز کارت بانکی و شماره شناسنامه خود را برای مقاصدی که از هویت آنها اطلاع ندارید نفرستید، ارسال شده بود.
تخلف‌های ناشی از بستر پیامک‌های تلفن همراه به اندازه‌ای بود که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم پای در میدان گذاشت و پیامک‌هایی از این دست که به مشترکان هشدار می‌داد را برای آنها ارسال کرد.
حال در چنین شرایطی که بالغ بر ماه‌ها سرمایه‌گذاری پیرامون آگاه‌سازی مردم از خطرات بالقوه پیامکی صورت گرفته، چطور می‌شود انتظار داشت که مردم به پیامک‌های اپراتورها پاسخ دهند و شماره ملی و شناسنامه خود را به راحتی در اختیار آنها قرار دهند.
وزارت ارتباطات در شرایطی نسبت به اجرای این کار تعجیل می‌کند که بارها نسبت به خطرات ارسال اطلاعات هویتی از طریق پیامک هشدار داده بود؛ انتظار می‌رود که ضرب‌الاجل قطع سیم‌کارت‌ها برداشته یا اجرای آن به موعد دیگری موکول شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.