بازار سرمایه

February 1, 2015
11:09 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67092

نظام تامین مالی کارآفرینی در ایران

دکتر حامد قدوسی 
استادیار اقتصاد مالی، انستیتو فناوری استینوس 
نظام آموزش و حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه در دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. نسل اول فعالیت‌های حمایتی – شامل پارک‌های فناوری، مراکز رشد یا مراکز کارآفرینی – عمدتا در دل دانشگاه‌ها و با حمایت‌های دولتی آغاز شده و با همان شکل دولتی پیش رفت. حتی اولین شبه سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر «VC»های ایرانی توسط نهادهایی مثل سازمان گسترش و نوسازی صنایع شکل گرفتند و متاسفانه نتیجه چندانی را هم تولید نکردند.
به‌طور خلاصه بخش خصوصی در اولین مرحله از شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی در ایران غایب بود.  در سال‌های اخیر وضعیت تغییر کرده و حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در کارآفرینی پررنگ تر شده است. چندین مرکز VC خصوصی توسط شرکت‌های صنعتی موفق بخش خصوصی تاسیس شده، هفته‌های استارت‌آپ در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود و نهادهای جدیدتری مثل شتاب دهنده‌ها (Accelerators) در حال تاسیس هستند.  این وضعیت امیدبخش است. خصوصا که آن را با این مشاهده ترکیب کنیم که در فضای رکود اقتصادی ناشی از مدیریت‌های نادرست از یک سو و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان از سوی دیگر فضای شرکت‌های نوپا – عمدتا شرکت‌های فناورانه – جزو بخش‌های سرزنده و فعال اقتصاد کشور به شمار می‌آید.  با وجود پیشرفت‌های حاصل شده نظام و تخصص تامین مالی کارآفرینی از جمله حوزه‌های کمرنگ یا در مواردی مفقود است. این نظام مالی نیازمند نسل جدیدی از متخصصان و نهادهای تخصصی رسمی و شبه رسمی مالی است که مواردی مثل فرشتگان یا همان Angleها، سرمایه‌گذاران نهادی مخاطره‌پذیر، سرمایه‌گذاران سهام خصوصی (Private Equity)، بازار تملک شرکت‌های کوچک توسط غول‌های صنعت، بازار عرضه اولیه (IPO) و خروج شرکت‌های موفق کارآفرین را در بر بگیرد.  نظام تامین مالی کارآفرینی از متخصصان سنتی بازارهای مالی تشکیل نمی شود. تامین مالی کارآفرینی چیزی فرای تامین مالی صرف است و با تزریق تخصص مدیریتی، بهبود مدل کسب‌و‌کار، ایجاد انگیزه و نهایتا اعتباربخشیدن به شرکت‌های تحت پوشش داده شده همراه است. نیروی انسانی این حوزه از کسانی تشکیل می‌شود که یا قبلا خودشان کارآفرین موفقی بوده‌اند یا در شرکت‌های مشاوره در زمینه کسب‌و‌کار فعالیت کرده‌اند یا متخصص حوزه فناوری هستند. تجمیع این تخصص‌ها هم به یکباره اتفاق نمی‌افتد. این تجربه‌ها باید جایی کسب شده و شکل بگیرد.  وقتی که تجربه کارآفرینی فناورانه در کشوری نوپا است و حجم وسیعی نداشته است تخصص‌هایی که نقش مربیگری (Mentorship) در دل نظام تامین مالی را داشته باشند می‌توانند از جایی خارج از کشور منتقل شوند. این دقیقا نقشی است که کنفرانس‌هایی مثل بریج ایفا می کنند و با معرفی فرصت‌های بکر داخل به فرشتگان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر خارجی فرصت انتقال یکباره تخصص آنها به داخل را فراهم می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.