امنیت

فناوری اطلاعات

February 1, 2015
16:01 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67110

اعتراض شدید ویکی‌لیکس به جاسوسی گوگل

وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس گوگل را به واگذاری ایمیل‌ها و اطلاعات الکترونیکی کارکنان بلند‌پایه خود به مقامات آمریکایی بدون اطلاع‌ رسانی به این افراد متهم کرد.
 
گوگل ظاهرا در واکنش به احکام صادر‌ شده توسط وزارت دادگستری آمریکا که در حال تحقیق روی ویکی‌لیکس به خاطر انتشار صدها هزار سند طبقه‌بندی شده دیپلماتیک و نظامی است، ایمیلها را واگذار کرده است.
 
ویکی‌لیکس اعلام کرد: اتهامات علیه این سایت نسبت به آنچه مقامات آمریکایی پیشتر گفته اند شامل تحقیقات گسترده‌تری درباره فعالیت‌های این سایت است.
 
این وب سایت افزود: تخلفات اعلام شده این سایت از جاسوسی تا سرقت اموال دولتی آمریکا و تقلب رایانه‌ای و سوء استفاده را شامل می‌شود.
 
این سایت در بیانیه‌ای اعلام کرد: وکلای ویکی‌لیکس در نامه‌ای به گوگل و وزارت دادگستری آمریکا درباره نقض جدی حریم شخصی و حقوق روزنامه‌نگاری کارکنان خود ابراز نگرانی کرده‌اند.
 
ویکی‌لیکس افزود: گوگل می‌توانست و باید برابر تبعیت از این احکام مقاومت می‌کرد و همچنین آن دسته از مقامات این سایت را که اطلاعات آنها را تحویل داده در جریان می‌گذاشت.
 
وزارت دادگستری آمریکا در احکام خود خواستار ایمیل، شماره تماس و آدرس آی پی حساب‌های کاربری سارا هریسون – دبیر تحقیقات، جزف فرل – دبیر بخش و کریستین هرافنسون‌- سخنگوی ویکی‌لیکس در گوگل شده بود.
 
هریسون در یک کنفرانس خبری گفت: می‌خواهیم بدانیم چرا این سه روزنامه‌نگار قبل از این جاسوسی مطلع نشده‌اند.
 
بالتازار گارزون، قاضی سابق اسپانیایی و وکیل جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس گفت: معتقدم روش واگذاری این اسناد غیرقانونی بوده است.
 
وی افزود: قانون محدود به امنیت ملی علیه حریم شخصی کارکنان ویکی‌لیکس مورد سوء استفاده قرار گرفته است. وی تهدید کرد که علیه گوگل و مقامات آمریکایی اقدام حقوقی انجام خواهد داد.
 
اطلاعات پرسنل ویکی‌لیکس 5 آوریل 2012 توسط گوگل به مقامات آمریکایی تحویل داده شده اما گوگل تا 23 دسامبر 2014 کارکنان این سایت را در جریان قرار نداده است.
 
ویکی‌لیکس افزود: اگرچه روزنامه‌نگاران ویکی‌لیکس از خدمات گوگل برای ارتباطات داخلی یا ارتباط با منابع خبری خود استفاده نمی‌کنند اما احکام تحقیقاتی بیانگر نقض قابل توجه حریم شخصی و آزادی آنها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.