تلفن همراه

گوشی

February 1, 2015
17:49 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67113

تازه نفس‌های چینی در تعقیب گوشی‌های ساخت اپل و سامسونگ

اگر چه اپل و سامسونگ هم اکنون کنترل بخش اعظم بازار گوشی های هوشمند را در اختیار دارند، اما برخی شرکت های نوپای چینی به شدت در تعقیب آنها هستند.
یکی از این شرکت‌ها Huawei است که میزان عرضه گوشی‌های هوشمند توسط آن در سال 2014 حدود 45 درصد افزایش نشان می‌دهد. Huawei در سالی که گذشت توانست 75 میلیون واحد گوشی روانه بازار کند.
درآمد Huawei از محل فروش انواع گوشی و دیگر محصولات با افزایش 30 درصدی در سال 2014 به 12.2 میلیارد دلار رسیده است. Huawei هم اکنون 5.3 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و بعد از سامسونگ و اپل با سهم 24.4 و 12.7 درصدی در رتبه سوم است.52 درصد از درآمد هواوی ناشی از فروش گوشی در خارج از چین شامل آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین است.
 
این شرکت قصد دارد در سال 2015 صد میلیون واحد گوشی روانه بازار کند و درآمد خود از محل فروش این گوشی ها را به 16 میلیارد دلار برساند.
 
اما به غیر از هواوی ، شیائومی هم توانسته در این عرصه خودی نشان دهد. Xiaomi می گوید در سال 2014 توانسته 61.1 میلیون واحد گوشی به فروش برساند که نسبت به سال قبل از آن 227 درصد رشد نشان می‌دهد. درآمد آن هم با رشد 135 درصدی در سال گذشته به 12 میلیارد دلار افزایش یافته است.
 
این شرکت تنها در هند بیش از یک میلیون واحد گوشی فروخته و در 5 کشور در حال توسعه دیگر نیز در حال بازاریابی است. Xiaomi Mi5  و  Huawei Mate 7دو مدل جدید از تولیدات شرکت های یاد شده هستند که با استقبال خوبی مواجه شده اند.
 
بر اساس بررسی‌های گارتنر مجموع سهم سه شرکت هواوی، شیائومی و لنووو در بازار گوشی‌های هوشمند با افزایش 4.1 درصدی به 15.5 درصد رسیده و در آینده باز هم افزایش می‌یابد. در داخل چین و به خصوص نواحی روستایی نیز میزان استفاده از گوشی های هوشمند رشد دو رقمی داشته و این روند در دو سال آینده حفظ می شود.
 
همه گیر شدن شبکه های نسل چهارم تلفن همراه هم پتانسیل افزایش استفاده از گوشی های جدید هوشمند را افزایش داده است.
 
پیشرفت اپل، نزول سامسونگ
 
در همین حال سامسونگ در سالی که گذشت شاهد کاهش 7.7 درصدی سهم خود از بازار و رسیدن آن به 24.4 درصد در سه ماهه سوم سال گذشته بوده است. درآمد این شرکت هم در سه ماهه چهارم سال 2014 به 1.8 میلیارد دلار کاهش یافته است.
 
این تحولات سامسونگ را مجبور به عرضه دو مدل گوشی ارزان قیمت در ماه ژانویه برای عرضه در بازارهای محلی کرده تا بتواند با گوشی های هوشمند ارزان قیمت ساخت چینی ها رقابت کند.
 
سامسونگ همچنین اعلام کرده که در سال 2015 برروی اینترنت اشیا متمرکز خواهد شد و آن را به موتور جدیدی برای رشد و توسعه خود مبدل می نماید.
 
در این میان، اپل شرایط بهتری از سامسونگ دارد و می‌گوید درآمد و سود خالص آن در سه ماهه چهارم سال 2014 به ترتیب 30 و 38 درصد رشد کرده است. این امر نتیجه استقبال مجدد از آیفون و رایانه‌های مک و همین طور رشد مناسب فروشگاه App Store است.  
 
اپل در تسخیر بازار چین نیز موفق بوده و علیرغم رقابت شدید شرکت‌های چینی توانسته از سال 2008 به این سو که نخستین فروشگاه خود را در این کشور افتتاح کرد مرتبا رشد کند. به گفته باب بریجر معاون واحد توسعه و خرده فروشی اپل، در سال گذشته این شرکت سریع ترین رشد خود را در چین تجربه کرد. تقاضای بالا چینی ها برای آیفون 6 و 6 پلاس باعث شد این کشور حتی آمریکا را هم پشت سر بگذارد و به پررونق ترین بازار گوشی های ساخت اپل مبدل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.