سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 2, 2015
12:59 دوشنبه، 13ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67138

یو اس بی 3.1 در ورطه آزمایش قرار گرفت

زمان زیادی تا ورود دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از یو اس بی 3.1 باقی نمانده و از هم اکنون وبسایت های تست سخت‌افزار به تست آنها مشغول شده‌اند.
 
یو اس بی ها معروف‌ترین اتصالات بازار هستند، اما رقبای سرسختی نیز برای آن در بازار یافت می‌شود. مهم‌ترین آن تاندربولت است که توانسته در سال‌های گذشته جایگاه قابل قبولی را برای خود دست و پا کند. 
 
حال تیم توسعه دهنده پورت‌های یو اس بی قصد دارد ورژن 3.1 استاندارد خود را به قصد عرض اندام وارد بازار کند. استاندارد جدید در عین رقابت با دیگر بازیگران بازار، بخشی از ضعف‌های بزرگ خود را نیز رفع کرده است.
 
اتصال دهنده جدید USB Type-C نامگذاری شده که کوچک‌تر از یو اس بی کانکتورهای امروزی موسوم به Type-A است و از هر سمتی نیز به دستگاه وارد می‌شود. هدف از طراحی این پورت استفاده آسان‌تر و همچنین تناسب بیشتر با دستگاه‌های کوچک‌تر است. جک یو اس بی کنونی نیز اگرچه بزرگ نیست، اما با توجه به کاهش روز افزون ضخامت لپ‌تاپ ها، پورت‌های کنونی هر روز بزرگ‌تر جلوه می‌کنند.
 
یو اس بی 3.1 همچنین توانایی حمل توانی 100 واتی را دارد؛ بدین معنی که دستگاه با سرعت بالاتری شارژ خواهد شد. در واقع استاندارد جدید توانایی شارژ بخش اعظم لپ‌تاپ های بازار را دارد تا نیاز به آداپتورهای برق لپ‌تاپ ها نیز از بین برود.
 
در کنار تمامی این موارد، قدرت جابه‌جایی اطلاعات، مهم‌ترین فاکتور در جذابیت پورت‌های جدید است. یو اس بی 3.1 به ادعای توسعه دهندگانش می‌تواند تا سرعت 10 Gbit/s را پشتیبانی کند که آن را هم ردیف تاندربولت ورژن یک قرار می‌دهد. 
 
تاکنون تستی واقعی از استاندارد جدید نشده بود و به تازگی وبسایت مشهور Anandtech توانسته با تست مادربورد جدید MSI مجهز به این پورت، ادعای توسعه دهندگان را در ورطه آزمایش قرار دهد.
 
نتیجه این تست نشان می‌دهد که در بهترین شرایط -و به خصوص در نقل و انتقال فایل‌های حجیم- یو اس بی جدید حداکثر تا 70 برابر سریع‌تر از ورژن 3.0 عمل می‌کند. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن در این تست 700 Mbp/s ثبت شده که بالاتر از میزان موردنیاز برای استفاده از حداکثر سرعت اس‌اس‌دی ‌های مبتنی بر یو اس بی است.
 
البته Anandtech اشاره می‌کند که ممکن است در سخت افزارهای جدیدتر این سرعت همچنان بهتر باشد. تست جدید، شامل یو اس بی 2.0 نیز می‌شود که در بیشتر تست‌ها تا ده برابر کندتر بوده است.
 
هر چند می‌توان از هم اکنون تأثیر بزرگ یو اس بی 3.1 را در بازار امسال و سال‌های آینده مشاهده کرد، اما از سوی دیگر استاندارد جدید هنوز نتوانسته تاندربولت را شکست دهد. یو اس بی جدید همچنین توانایی دسترسی به سرعت تاندربولت 2.0 با پهنای باند 20 Gbit/s را نیز ندارد. و البته باید در نظر داشت که اینتل در سال آینده تاندربولت 3.0 را با سرعت 40 Gbit/s ارائه خواهد کرد.
 
با در نظر گرفتن تمامی این برتری‌ها، استاندارد یو اس بی همچنان حضوری بسیار قدرتمندتر نسبت به دیگر استانداردهای بازار دارد.
منبعDigital Trends
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.