رگولاتوری

February 3, 2015
10:59 سه شنبه، 14ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67171

باقری اصل: اجرای پایلوت دولت الکترونیکی در قم پابرجاست

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: کارگروه دولت الکترونیکی مصوبه‌ای برای حذف ارائه صفحات اول شناسنامه و کارت ملی به شکل دستی در قم داشته و بعید می‌دانم جلوی آن گرفته شده باشد.
رضا باقری اصل امروز در نشستی خبری که پیرامون جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد، با بیان اینکه سالانه 200 هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های فناوری اطلاعات داریم، اظهار کرد: می‌توان از این ظرفیت هم‌پای توسعه زیرساخت‌هایی نظیر نسل‌های سوم و چهارم اینترنت نهایت استفاده را کرد.
وی ابراز کرد: ایجاد انگیزه برای هم‌افزایی بیشتر جوانان و فراهم آوردن شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان که اهداف عالی نظام در تحقق نهضت نرم‌افزاری را محقق می‌کند از دیگر اولویت‌های کاری این سازمان برای ورود به این عرصه است.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز تسهیل‌گری و توانمندسازی حوزه‌های فناوری اطلاعات، درباره چنین مرکزی گفت: دولت قصد دخالت در این حوزه را ندارد و علت حضور در این عرصه تنها به منظور ایجاد فضای حداکثری و حمایت از این بخش است.
او درباره نقش سازمان فناوری اطلاعات در برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: برگزاری چنین رویدادهایی هدف ما نیست بلکه نزدیک‌ کردن سرمایه‌گذاران به یکدیگر از جمله اهداف به حساب می‌آید. از تمامی فعالیت‌های کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کنیم اما به منزله حمایت مالی نیست.
باقری اصل در پاسخ به سوالی که نحوه پشتیبانی از برترین‌های جشنواره وب و موبایل را خطاب قرار می‌داد، عنوان کرد: مسیر پشتیبانی از طرح‌ها و پروژه‌ها در قالب تسهیل‌گری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیده شده است. معاون فناوری وزارتخانه مأمور به حمایت از چنین موضوعاتی است و کسانیکه قانونگذار در این زمینه هستند می‌توانند اظهارنظر کنند.
جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات همچنین درباره برنامه آینده سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از بخشی خاص گفت: در آینده جشنواره‌ای را برای اپلیکیشن‌های سلامت با همکاری وزارت بهداشت و درمان خواهیم داشت.
وی همچنین درباره برخی فعالیت‌های سازمان فناوری اطلاعات در دولت یازدهم یادآور شد: کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات در حالیکه قانون سال 88 بوده، در این دوره شکل گرفته و ابلاغ شده است؛ به این معنی که کلیه دستگاه‌های دولتی باید ظرف سه سال اطلاعات‌شان را رقومی کنند.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با پیش کشیده شدن مجدد بحث ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی، اجرای پایلوت دولت الکترونیکی در استان قم به تعلیق افتاده است، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟، گفت: کارگروه دولت الکترونیکی مصوبه‌ای برای حذف ارائه صفحات اول شناسنامه و کارت ملی به شکل دستی در این استان داشته است و اکنون نیز در حال تجهیز زیرساخت‌ها برای این امر هستند و بعید می‌دانم جلوی آن گرفته شده باشد.
وی ابراز کرد: طی سفری که به خوزستان داشتم و در آن شرایط آب و هوایی، آرزو کردم دولت الکترونیکی آنقدر به پایداری برسد تا مردم مجبور نباشند برای مراجعات حضوری خود به سازمان‌ها از آن آب و هوا استنشاق کنند. بعدا متوجه شدم که این استان هم تقاضایی برای اجرای دولت الکترونیکی داشته است.
او افزود: در جلسه هشتم کارگروه که هفته آینده برگزار می‌شود این موضوع را مطرح می‌کنم.
باقری با بیان نکته‌ای گفت: کارگروه دولت الکترونیکی ذیل کارگروه‌های توسعه دولت الکترونیکی شورای عالی اداری تشکیل شده و ربطی به شورای عالی فناوری اطلاعات ندارد.
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود ثبت سفارش تجهیزات مرتبط با IPv4 (آی‌پی نسخه4) دیگر در گمرکات امکان‌پذیر نیست؟، هم گفت: ثبت سفارش برای دستگاه‌هایی که از نسخه6 (IPv6) پشتیبانی نکنند، صورت نمی‌گیرد و مصوبه آن مشغول کار در دبیرخانه است.
او افزود: اکثر تجهیزات نو IPv6 را پشتیبانی می‌کنند اما در زمینه نرم‌افزاری همچنان با مشکلات مواجهیم.
جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات اشاره‌ای به پروژه GNAF هم داشت و گفت: این پروژه درصدد ساماندهی آدرس‌های جغرافیایی است به گونه‌ای که اکنون برای یک مکان ممکن است آدرس‌های مختلفی توسط بخش‌های مختلف وجود داشته باشد اما با کار مشارکتی شرکت پست، سازمان ثبت املاک، شهرداری‌ها و چند نهاد دیگر قرار است بانک آدرس‌های کشور ایجاد شود.
او اجرای چند مرحله از اختصاص سبد کالا به اقشار ضعیف جامعه را طرحی موفق برشمرد و گفت: این طرح مانند اجرای کارت هوشمند سوخت با موفقیت فنی اجرا شد و کاری به ماهیت کار نداریم؛ تنها تفاوتی که وجود داشت این بود که ما برای سبد کالا کارت جداگانه‌ای صادر نکردیم و روی کارت‌های بانکی مردم ارائه خدمت دادیم.
وی گفت: سعی کردیم تا اجرای این کار گران تمام نشود در حالیکه برای هوشمندسازی سوخت، کارت هوشمند صادر شد.
در این نشست عنوان شد که جشنواره وب و موبایل ایران در روزهای 26 و 27 بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. تاکنون پنج هزار وب سایت و سه هزار نرم‌افزار موبایل در این جشنواره شرکت کرده‌اند که سه هزار داو در حال ارزیابی آن هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.