سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 4, 2015
9:53 چهارشنبه، 15ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67193

لپ‌تاپ‌ها باز می‌گردند؟

شرکت‌های سامسونگ،‌HP و دل در تلاشند با عرضه لپ‌تاپ‌هایی فوق سبک ثابت کنند این دستگاه‌ها هنوز در میان کاربران محبوبیت دارند.
چندین سال پیش همه تصور می‌کردند تبلت‌ها به آرامی لپ‌تاپ‌ها را عقب‌رانده و از دور خارج خواهند‌کرد. روندی که امروز در حال تغییر است، زیرا شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ،‌دل و HP لپ‌تاپ‌هایی را عرضه کرده‌اند که به اندازه تبلت‌ها ظریف و سبک هستند.
 
به گفته گورپریت کائور، تحلیل‌گر بازار  شرکت بین‌المللی گپ، تولید لپ‌تاپ‌های فوق سبک اکنون به تمرکز اصلی نوآوری در این شرکت‌ها تبدیل شده‌است. به گفته وی شرکت‌ها تمرکز خود را بر این قرار داده‌اند تا لپ‌تاپ‌هایی کوچکتر، باریک‌تر، زیباتر و سبک‌تر بسازند تا در رقابت نابرابر با تبلت‌ها پیروز شوند.
 
لپ‌تاپ جدید شرکت HP که الیت‌بوک فولیو نام دارد، تنها 997 گرم وزن دارد، یعنی از سبک‌ترین مک‌بوک‌ایر 11 اینچی اپل نیز سبک‌تر است و وزن آن 226 گرم بیشتر از سرفیس‌پرو 3 مایکروسافت است. اما HP وضوح تصویری 2560 در 1440 را در این لپ‌تاپ در نمایشگری 12.5 اینچی گنجانده و درگاه‌های متعددی نیز در آن تعبیه کرده‌است. این شرکت با استفاده از آلیاژ لیتیوم منیزیم و فیبر کربنی توانسته وزن لپ‌تاپ جدید خود را در حدی قابل توجه کاهش دهد. این لپ‌تاپ همچنین با حذف شدن فن خنک‌کننده پردازشگرها توانسته از ضخامت لپ‌تاپ بکاهد، این کاهش ضخامت به لطف نسل پنجم پردازشگرهای بدون فن اینتل میسر شده‌است.
 
لپ‌تاپ 9 ATIV Book سامسونگ وزنی کمتر از محصول جدید HP دارد و مانند مدلی که در بالا تشریح شد، این لپ‌تاپ نیز از پردازشگرهای بدون فن برای کاهش ضخامت بهره برده است. وزن این لپ‌تاپ 12 اینچی 952 گرم بوده و وضوح تصویر آن 2560 در 1600 است. تمامی درگاه‌های USB, HDMI و دیگر درگاه‌های مورد نیاز در یک لپ‌تاپ در این محصول وجود دارند.
 
شرکت دل نیز در این رقابت با ارائه محصولی کمی بزرگتر از دو محصول بالا، لپ‌تاپی 13 اینچی، حضور یافته‌است. لپ‌تاپ XPS13 یک کیلو و 179 گرم وزن دارد و اگرچه کمی از دو لپ‌تاپ بالایی سنگین‌تر است اما یکپارچگی این لپ‌تاپ با دو مدل دیگر قابل مقایسه نیست. شرکت دل با استفاده از نمایشگری باریک توانسته ابعاد کلی لپ‌تاپ جدیدش را کاهش دهد و استفاده از مواد سبکی مانند فیبر کربنی نیز در بخش کاهش وزن به کمک دل آمده است.
 
در نهایت نیز شرکت اپل قرار است طی ماه‌های آینده مدل جدید مک‌بوک ایر خود را با وزنی کمتر از نسخه 11 اینچی‌اش وارد بازار کند، با این تضمین که این محصول جدید از قابلیت حملی برابر با تبلت‌ها برخوردار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.