لبه تکنولوژی

February 7, 2015
23:10 شنبه، 18ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67292

گارتنر:تا 2020 جاده ها به تصرف خودروهای متصل به اینترنت در می آیند

ترجمه : میترا جلیلی – روزنامه ایران 
 
نیم نگاه
در 5سال آینده یعنی تا سال 2020 میلادی حدود 150 میلیون از وسایل نقلیه متصل به اینترنت تنها به
وای فای متصل هستند و البته برخی هم معتقدند که حدود 60 تا 75درصد آنها می‌توانند اطلاعات بر پایه وب را تولید کرده و به اشتراک بگذارند
 پیش‌بینی می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری برای ایمنی خودروهای متصل به اینترنت از 2میلیارد یورو سال 2015 به 8میلیارد یورو در سال 2020 برسد. در این سرمایه‌گذاری مواردی مانند سیستم‌های هشداری برای راننده، وسایلی برای مقابله با خستگی راننده و… مد نظر است و انتظار می‌رود بازار خودروهای متصل به اینترنت سالانه 29درصد رشد داشته باشد
 از طریق خودروهای مرتبط به اینترنت می‌توان با همه وسایل موجود در خانه به صورت وایرلس ارتباط برقرارکرد به عنوان مثال با نزدیک شدن به خانه، دمای خانه را بر حسب نیاز، بالا یا پایین برد، زیر اجاق گاز را روشن کرد. این خودروها همچنین می‌توانند با حوزه سلامت نیز درارتباط باشند به عنوان مثال فرمان چنین خودروهایی می‌توانند نبض و ضربان قلب راننده، دمای بدن و… را اندازه بگیرند
 
 
اینترنت اشیا یکی از ابعاد فناوری است که روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و هر روز قابلیت‌های تازه‌ای از آن به نمایش درمی آید. یکی از بخش‌هایی که گفته می‌شود در آینده بشدت با اینترنت اشیا گره می‌خورد خودروها هستند. هرچند درحال حاضر فقط برخی از خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت به این پروژه فناوری پیوسته‌اند ولی محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2020 از هر 5 وسیله نقلیه در جهان یکی به اینترنت وایرلس متصل می‌شوند.
 جولان 250 میلیون خودرو متصل به اینترنت
با وجود چنین پیش‌بینی ای از سوی گارتنر باید گفت چشم‌انداز جاده‌ها در 5 سال آینده با تردد 250 میلیون دستگاه خودرو متصل به اینترنت ترسیم می‌شود. در گزارش 2015 اینترنت اشیای این مؤسسه، پیش‌بینی شده است که در 5سال آینده یعنی تا سال 2020 میلادی حدود 150 میلیون از این وسایل نقلیه تنها به وای فای متصل هستند و البته برخی هم معتقدند که حدود 60 تا 75درصد آنها می‌توانند اطلاعات برپایه وب را تولید کرده و به اشتراک بگذارند. محققان گارتنر می‌گویند که در حال حاضر 58درصد مردم امریکا و همچنین 53درصد مالکان خودرو در آلمان از شرکت‌های فناوری، نه شرکت‌های خودروسازی انتظار دارند که در خودرو آنها از فرمان فناورانه استفاده شود. همین بازار تقاضا کافی است تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان به فکر همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری بیفتند. این موضوع همچنین به تولیدکنندگان خودرو این امکان را می‌دهد که مدل تجاری خود را از سخت افزار بودن محض به ابتکارهای تکنیکی و فناورانه تغییر دهند و علاوه بر آن، از طریق اپلیکیشن‌های ویژه خودروها هم درآمدزایی داشته باشند. کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده خودرو برای رسیدن به این مقصود و عقب نماندن از قافله، مجبورند که با غول‌های دنیای فناوری مانند گوگل، اپل و سامسونگ همکاری کنند. برای ساده‌تر شدن این تغییر، پیشتازان وسایل نقلیه مرتبط با اینترنت نیاز به محیط‌هایی مانندAndroid Auto و Apple CarPlay دارند که راحت‌تر به اپ‌های تلفن‌های همراه دسترسی پیدا کنند.
 
 ایمنی خودروها به کمک فناوری
محققــان مؤسســـه گارتنر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2018 بیش از نیمی از سیستم‌های infotainment(تفریحی-اطلاعاتی) خودروها از سیستم ios in car شرکت اپل استفاده خواهند کرد و در نهایت، این خودروهای متصل به اینترنت هستند که مبتکرانه تر، جذاب‌تر و پرطرفدارتر از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های فعلی می‌شوند.
اپ‌های ویژه خودروها که با صدا کار می‌کنند، دوربین‌های خودروها و همچنین صفحات نمایشگر(HUDs) از نکات کلیدی هستند که می‌توانند به سلامت و ایمنی این خودروها کمک کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری برای ایمنی خودروهای متصل به اینترنت از 2میلیارد یورو سال 2015 به 8میلیارد یورو در سال 2020 برسد. در این سرمایه‌گذاری مواردی مانند سیستم‌های هشداری برای راننده، وسایلی برای مقابله با خستگی راننده و… مد نظر است و انتظار می‌رود بازار خودروهای متصل به اینترنت سالانه 29درصد رشد داشته باشد.
البته ناگفته نماند که پذیرش این فناوری نیازمند افزایش پهنای باند و زیرساخت‌های لازم برای اینترنت وایرلس و دسترسی راحت‌تر و بهتر به اطلاعات تلفن‌های هوشمند و تبلت هاست و همچنین قدرت ارتباط خودرو با خودرو نیز باید از طریق اینترنت افزایش یابد.
 
 نجات مصدومین به کمک فناوری eCall
همچنین کمیسیون اروپا در نظر دارد برای افزایش میزان ایمنی خودروهای متصل به اینترنت، از یک سیستم هشداری ویژه استفاده کند و تا سال 2018همه خودروهای اتحادیه اروپا به سیستم eCall مجهز شوند. در قالب این سیستم، هر وسیله نقلیه‌ای که به صورت وایرلس کار می‌کند می‌تواند در مواقع اضطراری مانند حوادث رانندگی، موضوع را به نزدیک‌ترین اورژانس و مرکز درمانی اطلاع دهد و سیستم هشدار مناسبی از طریق اینترنت داشته باشد.
قرار است تا سال 2018میلادی همه خودروهای موجود در این منطقه به نوعی به اینترنت اشیا متصل و مجهز باشند و طبق قوانین اتحادیه اروپا، همه خودروهایی که از اکتبر 2015 به بعد در بازارهای اروپایی به فروش برسند موظفند که به سیستم eCall مجهز بشوند؛ پلتفرمی که تخمین زده می‌شود حدود 85پوند معادل 100 یورو برای هر خودرو هزینه داشته باشد ولی گفته می‌شود این سیستم می‌تواند سالانه جان 2هزار و 500 نفر را نجات دهد و زمان پاسخ به این تماس‌های ضروری در محیط‌های شهری تا 40درصد و در محیط‌های روستایی و خارج از شهر تا50درصد سریع‌تر شود. همچنین انتظار می‌رود سیستم‌های ردیابی خودروهای سرقت شده از طریق GPS و… را هم به قابلیت‌های آن
 اضافه کند.
 
  درآمدزایی خودروهای متصل به اینترنت
James F Hines یکی از محققان مؤسسه گارتنر بر این عقیده است که تا سال 2018 حداقل دو شرکت خودروسازی در زمینه تولید خودروهای متصل به اینترنت تلاش کنند و تا سال 2020 حداقل یکی از این شرکت‌ها حدود 10درصد کل درآمد خود را از محل خودروهای متصل به اینترنت و سرویس‌های مرتبط با آن کسب کند.
البته به گفته این محقق تعداد خودروهایی که به صورت وایرلس با اینترنت ارتباط دارند در بازار بسرعت رو به پیشرفت و رشد است که از نمونه‌های آن می‌توان به بی‌ام و، فورد، مرسدس و البته تلسا اشاره کرد. درواقع حالا هم بیشتر تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان در آخرین نمونه‌های تولیدی خود، برخی از انواع اتصال‌های وایرلس را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال جنرال موتورز تا پایان سال 2015 برخی خودروهایش همچون Chevrolet Malibu را به ازای 5دلار در ماه به وای فای و 4G مجهز می‌کند و آئودی در زمینه اتصال خودروها به 4G فعالیت دارد ولی تلسا فقط روی 3G تمرکز کرده است.
این محقق مؤسسه گارتنر معتقد است از طریق این خودروهای مرتبط به اینترنت می‌توان با همه وسایل موجود در خانه به صورت وایرلس ارتباط برقرارکرد به عنوان مثال با نزدیک شدن به خانه، دمای خانه را بر حسب نیاز، بالا یا پایین برد، زیر اجاق گاز را روشن کرد. این خودروها همچنین می‌توانند با حوزه سلامت نیز درارتباط باشند به عنوان مثال فرمان چنین خودروهایی می‌توانند نبض و ضربان قلب راننده، دمای بدن و… را اندازه بگیرند و در صورت مشخص شدن موارد غیرطبیعی، اطلاعات را به صورت وایرلس به پزشک وی ارسال کنند که این مورد بویژه برای سالمندان بسیار مؤثر است. هرچند اکنون سیستم‌های اینترنت وایرلس فقط در خودروهای لوکس و خودروهای آزمایشی دیده می‌شوند ولی قرار است کم کم این حالت تغییر کند و خودروهای متوسط بازار هم به این سیستم مجهز شوند و در چند سال آینده در برخی مناطق جهان حتی یک خودرو هم یافت نشود که به اینترنت اشیا متصل نباشد.
همچنین تحقیق و پژوهش محققان گارتنر نشان می‌دهد با افزایش میزان استفاده از محتوای دیجیتالی در خودروها و افزایش تولید این محتواها نیاز صنایع خودروسـازی به سیســـتم‌های infotainment(تفریحی-اطلاعاتی) بالاتر رفته است و این، یعنی فرصت‌هایی بزرگ در اختیار سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف، شتاب سنج‌های گرافیکی و صفحه‌های نمایشـــگر قرار
 گرفته است.
 
 ارزش 1/7تریلیون دلاری اینترنت اشیا
تحلیلگران گارتنر همچنین معتقدندآمار اعلام شده در زمینه خودروها، تنها کسری از وسایلی هستند که تا سال 2020 به اینترنت اشیا متصل خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی حدود 9/4میلیارد وسیله با اینترنت کار خواهند کرد که این رقم نسبت به سال 2014 حدود 30درصد بالاتر است و تعداد وسایل متصل به اینترنت اشیا تا سال 2020 به 25میلیارد عدد خواهد رسید. پژوهشگران گارتنر معتقدند فناوری اینترنت اشیا رو به رشد است و در سال 2020 انقلابی در زمینه ارائه خدمات این فناوری اتفاق خواهد افتاد، به صورتی که اتصال همه چیز به اینترنت، هم سیستم‌های تجاری و هم زندگی شخصی افراد را متحول می‌کند. بازار اینترنت اشیا در 5 سال آینده رشدی چشمگیر خواهد داشت و ارزش آن در سال 2020 به بیش از 1/7 تریلیون دلار می‌رسد. مردم بویژه در کشورهای پیشرفته، بیشتر به این فناوری دسترسی دارند و بیش از 90درصد ارتباط بین وسایل مختلف از طریق اینترنت انجام می‌شود. همین آمارها، زمینه‌ای شده است تا کشورهای مختف به فکر توسعه اینترنت
 اشیاء باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.