اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 8, 2015
13:42 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67314

مدیرعامل شاتل: 70 درصد برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شکست می‌خورند

مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل گفت: به طور متوسط 70 درصد برنامه‌ریزی‌‏های استراتژیک در دنیا شکست می‏خورند!
 
احمد نخجوانی در کنفرانس بین‌المللی مدیران استراتژیک که در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، ضمن تشریح دلایل شکست برنامه‌ریزی‌ها افزود: مدیران ارشد سازمان‏‌های یاد شده، برنامه‌‏ریزی را به برنامه‌‏ریزان سپرده‌اند و درگیر مشکلات جاری بوده و مدیران دیگر امور برنامه را پیش برده‌اند.
 
وی درباره دیگر دلایل شکست برنامه‌ریزی‌ها در سازمان‌ها افزود: مدیران ارشد، برنامه‌‏ریزی‏ها را به رسمیت نشناخته و با تصمیمات آنی خود، برنامه‏‌ها را زیر سوال برده‌اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه مونتانا، 85 درصد تیم مدیریت سازمان¬ها وقتی کم‏تر از یک ساعت در ماه را صرف مسایل مرتبط با استراتژی کرده‌‏اند، سازمان‏ها در ایجاد فضایی که همراه و بدون مقاومت در برابر برنامه‌‏ریزی باشد، ایجاد نکرده‌‏اند و افراد سازمان در مقابل تغییر مقاومت داشته‌اند.
 
به گفته نخجوانی، بر اساس تحقیقات یادشده انتزاعی بودن تهیه¬ی برنامه بدون تسری در لایه های مختلف سازمان، از دیگر دلایل شکست برنامه‌ریزی‌ها است و افراد لازم در برنامه‌‏ریزی به کار گرفته نشده‌اند و در این میان 95 درصد از کارکنان استراتژی‌‏های سازمان را نمی‏دانستند.
 
مدیرعامل شاتل با اشاره به فقدان یکپارچگی در برنامه‌ریزی‌ها گفت: این سازمان‏ها فرایندهای مدیریت سازمان را جدا از برنامه‏‌ریزی استراتژیک دیده اند و مدیران ارشد، برنامه‌‏ها را با واحدهای مختلف در میان نگذاشته‌‏اند و تنها در 27 درصد سازمان‏ها، کارکنان می‏توانستند دسترسی به برنامه‌های استراتژیک داشته باشند.
 
وی افزود: براساس آمارهای اعلام شده، 60 درصد سازمان‏ها، ارتباطی میان اولویت‌‏های استراتژیک و بودجه خود برقرار نکرده‌اند و 70 درصد جبران خدمت مدیران میانی و بیش از 90 درصد از کارکنان ارشد ارتباطی با استراتژی‌‏ها و نتایج برنامه‌‏ریزی نداشته‌اند.
 
به گفته نخجوانی، فقدان مرور دوره‌ای متناوب و پیوسته سازمان‌ها موجب شکست 90 درصد از استراتژی‌های فرموله شده به دلیل اجرای ضعیف می‌شوند و تنها 19 درصد از برنامه‌‏های استراتژیک به اهداف مورد نظر خود دست یافته‌‏اند.
وی با اشاره به تاثیر بودن هدف یا مقیاس تعریف شده در سازمان‌ها گفت: معمولا سازمان‏‌ها نتوانسته‌اند هدف شفاف و قابل اندازه گیری را برای برنامه‌‏های خود مشخص کنند و از برنامه‌‏ها به عنوان استانداردی برای اندازه‏‌گیری عملکرد مدیریت استفاده نکرده اند و در نتیجه 92 درصد آنها براس شاخص‌‏های کلیدی عملکرد برنامه گزارش نمی‏دهند.
 
مدیرعامل شاتل درباره دلایل شکست اجرای نظام مدیریت استراتژیک در سازمان‌‏ها نیز افزود: درک نکردن مشتری توسط سازمان، کافی نبودن پتانسیل محصولات، درست انجام نشدن تحقیقات بازار، عدم پیش‌بینی درست از تغییرات محیطی و انجام رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی از سوی رقبا از جمله دلایل آن به شمار می‌رود.
 
به گفته وی، اصولا برنامه در سازمان‏ها با انرژی و هیجان زودگذر آغاز می‌شود و در بسیاری از موارد، انرژی و زمان صرف تحلیل‏های بیرونی و درونی و بازنگری در اهداف استراتژیک می‏شود و مدیران انرژی و وقت و حتی حوصله محدود برای برنامه‌‏ریزی دارند.
 
نخجوانی افزود: بدین ترتیب هرچه به پایان سال و اوایل سال جدید نزدیک‏تر می‏شویم، هیجان برنامه‌‏ریزی کاهش می‏یابد و گرفتاری مدیران نیز رو به فزونی است و بر این اساس، به تدریج برنامه‏‌ریزی به سوی کم رنگ شدن در سازمان می‏رود.
 
وی برای اجرایی شدن برنامه استراتژیک طراحی شده در سازمان‌ها تاکید کرد که نظام مدیریت استراتژیک یک رخداد نیست بلکه یک فرایند است و اگر سازمانی می‏خواهد یک بحران فوری را حل کند، نباید انتظار معجزه از مدیریت استراتژیک داشته باشد.
 
نخجوانی گفت: برای بلوغ نظام مدیریت استراتژیک، باید سال‏ها مداومت و صبر داشت و برای آن برنامه‌‏ریزی کرد و مبنای اولیه این نظام، اعتماد افراد به سازمان و مدیریت ارشد است.
وی افزود: بسیاری از مدیران، حتی به صورت نانوشته مهم‏ترین اهداف و استراتژی‏های سازمان را می‏دانند اما 80 تا 90 درصد اهداف استراتژیک سازمان از پیش مشخص است و حتی در صنایع مشترک است. پس اگر سازمان‏تان به بلوغ لازم در مدیریت استراتژیک نرسیده، با KPI ها شروع کنید و به سراغ Action List بروید چراکه دستاوردهای یک برنامه ناقص اجرا شده، به مراتب بیش‏تر از یک برنامه کامل در کتابخانه است.
 
مدیرعامل شاتل گفت: درباره پیاده‌سازی نظام مدیریت استراتژیک از هیات مدیره سازمان اعتراف بگیرید و آموزش برنامه‌ریزی استراتژیک را به صورت جدی آغاز کنید و در عین حال مهم‏ترین استراتژی‏های سازمان را به گوش پایین‏ترین لایه‏‌های سازمان برسانید.
 
وی به مدیران توصیه کرد که اهداف شفاف و قابل اندازه‌‏گیری تعریف کنند و به جای اهداف کمی، لیست آرزوها تهیه نشود. برای رسیدن به هر هدف، گام اجرایی تعریف کنند، برای تحقق هر هدف، چند اقدام اصلی تعریف شود، برای تعریف گام‏های اجرایی، لایه‏‌های ارشد و میانی به کار گرفته شوند، هر اقدام باید زمان‏بندی و مسئول اجرای مشخصی داشته باشد که برای آن تعهدسپاری کرده باشد و برای اجرا و پایش، گروه‏های هدف (Goal Group) تشکیل شود.
 
علاقمندان می توانند فایل کامل پاورپوینت سخنرانی را از طریق لینک  https://shatelland.com/upload/files/62d6f0c9-55dc-4fc2-93b9-da2e8ff53fbb دریافت کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.