لبه تکنولوژی

February 8, 2015
19:45 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67318

ساخت روبات همراه سالمندان با همکاری محقق ایرانی

دانشمندان پروژه ای اروپایی به سرپرستی محقق ایرانی «فرشید امیر عبداللهیان» موفق به ساخت نمونه اولیه ای از روبات Care-O-bot 3 شده اند که قادر به تعامل با سالمندان بوده و همراه خوبی برای آنهاست.
 
 
 
در عصر حاضر، روبات ها تبدیل به یکی از همراهان انسان ها شده اند که حضور آنها بیش از پیش در حال برجسته شدن است. سالمندان بسیاری در منازل خود تنها زندگی می کنند و خطرات بسیاری آنها را تهدید می کند اما این روبات که با نام Care-O-bot® 3 نامگذاری شده، نمونه اولیه از این سبک روباتی است که نه تنها می تواند همراه و هم صحبت مناسبی برای سالمندان باشد بلکه قادر به انجام کارهای روزانه سالمندان نیز است.
 
یکی از تیم های شرکت کننده در این پروژه محققان دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس هستند که سرپرستی آنها را  دکتر فرشید امیرعبدالهیان، مدرس ارشد سیستم های سازگار و متخصص توانبخشی روباتیک این دانشگاه برعهده دارد.
 
این پروژه با نام  ACCOMPANY مخفف  Acceptable Robotics Companions for Ageing Years و به معنای «روبات های همراه قابل قبول برای دوران پیری و سالمندی» است که با بودجه کمیسیون اروپا و همکاری چندین موسسه تحقیقاتی و دانشگاهی از کشورهای اروپایی تولید شده است. ساخت این روبات از سه سال پیش تاکنون در خانه روبات دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس  آغاز شده بوده و اکنون نمونه اولیه این روبات رونمایی شده است.
 
این روبات در سه کشور فرانسه، هلند و انگلیس در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت تا نیازهای آنها را سنجیده سپس وارد محیط خانگی شده و در اختیار سالمندان بیشتری برای برآورده کردن نیازهای آنها قرار بگیرد. 
 
دکتر امیرعبداللهیان در این رابطه می گوید:« هدف از این پروژه را می توان تعامل بین انسان و روبات دانست و به تاثیراتی که روبات ها بر جنبه های مختلف احساسات انسان ها دارند، پرداخته می شود تا بتوان با کمک این روش به بهبود زندگی سالمندان پرداخت. »
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.