بازار سرمایه

February 10, 2015
19:16 سه شنبه، 21ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67366

رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه در بورس کالا

مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی بورس کالای ایران با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیأت مدیره رییس بورس کالای ایران و مقامات و مدیران بازار سرمایه برگزار شد.
 
رییس سازمان بورس در مراسم رونمایی از این سامانه که دیروز انجام شد، اقدام بورس کالا را پاسخ به مطالبات بازار سرمایه دانست و افزود: راه اندازی سامانه معاملات برخط مشتقات در بورس کالا، اقدامی مناسب در جهت تأمین انتظارات فعالان بازار سرمایه مبنی بر تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‎گذاری و دسترسی به ابزارهای متنوع در این زمینه است.
فطانت گفت: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تقاضای فعالان بازار سرمایه بوده، این است که چگونه می‎توان پرتفویی تشکیل داد که متنوع بوده و تنها مختص اوراق بهادار و سهام نباشد تا به این ترتیب، علاوه بر اینکه در پوشش ریسک و تنوع در سرمایه‎گذاری، بتواند پتانسیل مناسبی را برای افزایش بازدهی و ریسک فراهم کند، لذا اقدام بورس کالا در راستای تسهیل دسترسی به معاملات در بازار مشتقه از طریق راه اندازی سامانه معاملات برخط این بازار، می‎تواند در این زمینه مؤثر باشد.
سخنگوی سازمان بورس به موضوع راه اندازی صندوق مشترک سکه طلا نیز اشاره کرد و گفت: درحال بررسی امکان راه اندازی صندوق سرمایه گذاری مشترک سکه طلا در بازار سرمایه هستیم، تا بدین وسیله، اوراق مشتقه سکه طلا و معاملات فیزیکی این کالا در این صندوق به عنوان درصدی از پرتفوی سهامداران قرار گیرد.
  مزایای استفاده از معاملات آنلاین
   سرمایه‌گذار در این نوع معاملات  مطمئن است که سفارش او دقیقا در زمان مورد نظر وارد سیستم معاملات می‌شود. نقل و انتقال وجوه بدون نیاز به مراجعه است و در کسری از ثانیه انجام می‌شود.
   سرمایه‌گذار مطمئن است اطلاعاتی که دریافت می‌کند، لحظه‌ای است و هیچ تأخیری ندارد و افرادی زودتر از او به این اطلاعات دسترسی ندارد و این باعث بهبود فضای  رقابتی می‌شود.  سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات صورت‌حساب خود را در لحظه مشاهده کنند.
   از آنجایی که مسوولیت ارسال سفارش با خود مشتریان است، اختلافات احتمالی میان کارگزاری و مشتریان در خصوص زمان ورود سفارش حذف ‌می‌شود.
 به سبب اینکه مشتریان سفارش‌ها را وارد می‌کنند، اولاً تعداد نقاط ورود سفارش به شدت نسبت به وضعیت فعلی (حدود 600 ایستگاه معاملاتی) افزایش می‌یابد.
   تصمیم‌گیری خریدار و فروشنده متاثر از اطلاعات و تحلیل خود آنهاست نه افراد معامله‌گر کارگزاری.
   چون تمام امور الکترونیکی است، می‌توان سفارش‌های برنامه ریزی شده (خودکار) تعریف کرد که در آن صورت تعداد معاملات، به شدت افزایش خواهد یافت.
   بکارگیری ابزارهای مدیریت ریسک آسان‌تر خواهد شد.
چون تمام کنترل‌های لازم قبل از ارسال سفارش به سیستم معاملات انجام می‌شود، ریسک انجام نشدن معامله در سیستم معاملات، بسیار کم می‌شود.
    به سبب دسترسی بهتر مشتریان به سیستم معاملات، سرمایه‌گذاری تسهیل شده و به همین دلیل فعالان جدید به بازار خواهند آمد و روز به روز توسعه بازار سرمایه کشور بهتر خواهد شد. در برخی موارد، مشاهده می‌شود که بین مشتری و کارگزار، اختلاف ایجاد می‌شود، به عنوان مثال، مشتری می‌گوید که کارگزار درخواست وی را به‌موقع وارد سامانه معاملات نکرده و لذا، به خاطر این تأخیر، متحمل زیان شده است، درحالی که کارگزار، چنین ادعایـی را قبول ندارد. با استفاده از روش معاملات برخط، اینگونه اختلافات بین کارگزاری و مشتری از بین می‌رود، زیرا مشتری، خود مستقیما درخواست خرید یا فروش خود سهام را وارد سامانه معاملات می‌کند و شرکت کارگزاری، در ثبت این درخواست دخیل نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.