تحلیل بازار

تلفن همراه

February 11, 2015
9:57 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67370

بازار شب عید موبایل همچنان کساد است

نزدیکی روزهای پایانی سال همیشه امید رونق خریدهای سال نو را با خود دارد؛ اما امسال در بازار خرید و فروش گوشی رونقی دیده نمی‌شود.
 
در طول یکی دو هفته گذشته قیمت گوشی از یک سو به دلیل نوسان نرخ ارز و از سوی دیگر کسادی بازار با کاهش همراه شده است. برای مثال گوشی آیفون6 اپل با کاهش قیمت 200 تا 250 هزار تومانی مواجه شده است. اما این کاهش قیمت هم باعث رونق بازار نشده است.
اگرچه فروشندگان افت قیمت‌ها متاثر از کاهش قیمت جهانی موبایل می‌دانند؛ اما در بازار ایران یک قانون نانوشته و منحصر به فرد وجود دارد که این بار نیز خود را به اثبات رسانده است: کاهش قیمت معمولا باعث جذب مشتریان نمی‌شود، بلکه افزایش قیمت‌هاست که مشتریان را به بازار می‌کشاند.
فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که از نیمه اسفند بازار موبایل با رونق همراه شود و مشتریان برای خرید روانه بازار شوند.
بر این اساس می‌توان انتظار داشت که ماه آینده قیمت گوشی هم با افزایش همراه شود.
با وجود کسادی بازار، فروشندگان می‌گویند که گوشی‌های گران‌قیمت این روزها فروش بیشتری نسبت به گوشی‌های میان‌رده دارند و مردم به خرید گوشی‌های پیشرفته هر برندی بیشتر تمایل دارند. بر این اساس، گوشی‌های گلکسی S5 و S4 سامسونگ، نسخه‌های مختلف آیفون‌ اپل و سری اکسپریا Z سونی از فروش بیشتری نسبت به سایر گوشی‌ها برخوردارند.
در این میان فروش لوازم جانبی موبایل بیشترین سود را برای فروشندگان به همراه دارد.
مثلا فروش قاب، برچسب‌های ضد خش و کیف موبایل بیشترین فروش را دارد و فروشندگان از این راه سود خوبی به جیب می‌زنند زیرا این لوازم که معمولا از بازار چین وارد بازار کشور می‌شوند با قیمت بسیار کمی در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد و در نهایت با قیمتی چندین برابر بهای خرید به فروش می‌رسد.
بر این اساس قیمت گوشی‌های Xperia Z3 سونی از یک میلیون و 800 هزار تومان به یک میلیون و 740 هزار تومان کاهش پیدا کرده، Z1 با کاهش 60 هزار تومانی همراه شده و قیمت Z2 حدود 90 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
در میان گوشی‌های سامسونگ هم این کاهش قیمت برای گلکسی S5 سامسونگ بیش از 100 هزار تومان محاسبه می‌شود. این گوشی هم‌اکنون با قیمت یک میلیون و 470 تومان به فروش می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.