رگولاتوری

February 13, 2015
0:16 جمعه، 24ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67434

وزیر ارتباطات ایران از درآمد 20 هزار میلیارد تومانی ایران ازفاوا خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو هفته گذشته و با حضور در استان‌های مختلف از طرح‌های مختلف ارتباطی رونمایی کرد. واعظی آخر هفته گذشته را در کرمان و یزد حضور داشت که در مدت زمان حضورش در این دو استان علاوه بر افتتاح طرح‌های مختلف مخابراتی و ارتباطی با حضور در مجامع مختلف با مسوولان و کارشناسان استانی این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 
محمود واعظی صبح جمعه در نشست با فعالان و نخبگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان کرمان گفت: اگر جمعیت کشور را یک درصد دنیا بدانیم و بخواهیم یک درصد درآمد کشور را در حوزه ارتباطات و فناوری در نظر بگیریم، باید حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.
وی گفت: درآمد کشور از حوزه ارتباطات و فناوری بین 18 تا 20 هزار میلیارد تومان است در حالی که این رقم باید به حدود 60 هزار میلیارد تومان برسد
وی ادامه داد: درآمد پیش بینی شده برای فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنای بزرگ بودن این حوزه است به نحوی که هر کس بخواهد در این بخش کاری انجام دهد، فضا را برای دیگری تنگ نمی‌کند و از این رو درآمد شرکت‌ها و فعالان این عرصه به ایده، تعرفه و کیفیت کار آنها بستگی دارد. واعظی با تاکید بر واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید کرد: دولت جز در دو بخش ویژه و خاص یعنی سرمایه گذاری در بخش‌های دیربازده و یا پروژه‌های امنیتی به هیچ وجه بنای تصدی گری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را ندارد. واعظی افزود: در سرمایه گذاری‌های دیربازده یا عظیم، بخش خصوصی نمی‌تواند ورود کند و هرچند برای دولت هم اقتصادی نیست اما به هر حال هیچ راه دیگری غیر از ورود به این عرصه را ندارد.
   بخش خصوصی واقعی نداریم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری این که این وزارتخانه در یک سال گذشته بیشترین تعامل را با بخش خصوصی داشته است، افزود: تصمیم بر این است هر آنچه ما به عنوان وزارتخانه در دولت سرمایه گذاری می‌کنیم، باید یک تا چهار برابر آن را برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران بستر فراهم کنیم.
واعظی با بیان این که بخش خصوصی انتظارات بسیاری از دولت دارد و هنوز نتوانسته ایم بخش خصوصی واقعی را در این حوزه داشته باشیم، بیان کرد: یکی از انتظارات بخش خصوصی این است که کاملا آزاد باشد و ما تا جایی که امکان داشته آنها را آزاد گذاشته ایم اما از سوی دیگر همواره به نحوی متکی به دولت است و نمی‌تواند روی پای خود بایستد.
وی گفت: دولت تصمیم به خصوصی سازی گرفت و مخابرات نیز خصوصی شد و از انحصار دولت به انحصار یک شرکت خصوصی درآمد در حالی که می‌توانست خصوصی سازی بهتری شکل گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به فعالان این عرصه در کرمان افزود: هنوز در ذهن فعالان این عرصه این موضوع وجود دارد که مخابرات دولتی است و اگر خود را در انحصار مخابرات قرار دهید، هیچ گاه شرایط شما تغییر نمی‌کند.
واعظی تصریح کرد: اشکال ما این است که در استان و یک گروه صنفی یک گروه یک حرف را مطرح می‌کنند و گروه دیگر از همان صنف چیز دیگری می‌گویند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به دنبال این هستیم که کنار شرکت مخابرات سه تا چهار شرکت قدرتمند دیگر راه اندازی شود تا شرکت‌های کوچکتر قدرت انتخاب داشته باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: سال گذشته کاربران اینترنت پرسرعت (ADSL) در کشور سه میلیون نفر بود اما اکنون این رقم به هشت میلیون نفر رسیده است.
واعظی با تاکید بر این که پیشرفت تکنولوژی باید کاهش هزینه‌ها را در پی داشته باشد، ادامه داد: 20 درصد تعرفه اینترنت پرسرعت را کاهش داده‌ایم و تعرفه اینترنت روی موبایل نیز یک دهم شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در حال اصلاح کیفیت اینترنت هستیم و آمادگی داریم مرکز داده (دیتا سنتر) را تحویل بخش خصوصی دهیم و البته به اینترنت پرسرعت برای دانشگاه‌ها اعتقاد داریم و به دنبال فعال شدن شبکه علمی‌کشور هستیم.وی با یادآوری این که مکانسیم کار با اپراتور چهارم مخابراتی ایران (ایرانیان نت) تغییر می‌کند، گفت: به دنبال تفاهم با شرکت‌های خصوصی استانی هستیم زیرا اگر این اپراتور بخواهد پروژه را در تمام استان‌ها اجرا کند، مدت زمان زیادی طول می‌کشد.
  مسیر شبکه ملی اطلاعات باید تغییر کند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بخش خصوصی دعوت کرد که در اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان پیشنهاد بودجه یکهزار میلیارد تومانی که برای شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۴ ارائه شده است گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات اولویت وزارت ارتباطات است و از این پس انتظار داریم که همپای دولت، بخش خصوصی نیز در این پروژه سرمایه گذاری کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد دلایل کاهش بودجه شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ که ۱۲۳۰ میلیارد تومان بود گفت: سال ۹۳ بودجه بیشتری دریافت کردیم چرا که اقدامات زیربنایی در حال انجام بود اما برای سال آینده رقم کمتری برای بودجه نیاز داریم چرا که قرار است در این پروژه ملی، بخش خصوصی نیز مشارکت کند.
واعظی با تاکید بر اینکه از اینجا به بعد بخش خصوصی باید در شبکه ملی اطلاعات سرمایه گذاری کند، خاطرنشان کرد: به ازای هر ۳ واحد سرمایه‌گذاری دولت در این پروژه، بخش خصوصی یک واحد سرمایه گذاری خواهد کرد؛ قرار نیست کل سرمایه گذاری شبکه ملی اطلاعات را دولت انجام دهد بلکه دولت باید پلی بین مردم و بخش خصوصی باشد و تلاش این است که فضا به نحوی ایجاد شود که بخش خصوصی سرمایه گذاری کند.
وی تصریح کرد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات، تمامی امور نباید توسط وزارت ارتباطات انجام شود و سیاست ما این است که بخش خصوصی نیز در این پروژه سرمایه گذاری کند.
واعظی با بیان اینکه اگر بودجه بیشتر باشد مبنی بر اهمیت پروژه نیست خاطرنشان کرد: فعالیت‌های شبکه ملی اطلاعات باید به سمت دیگری حرکت کند.
   بدنبال راه اندازی ماهواره ملی هستیم
واعظی همچنین با بیان واگذاری مسوولیت سازمان فضایی به این وزارتخانه در استان یزد گفت : در این حوزه با حمایت نخبگان ومتخصصان داخلی بدنبال راه اندازی ماهواره ملی هستیم.
وی گفت : فناوری علوم فضایی بسیار پیچیده وفناوری مختلف را درون خود دارد که برای دستیابی به این علوم نیازمند بودجه، مسایل جانبی وتوجه به دانشگاه ودانشگاهیان هستیم.
وی، پرتاب ماهواره فجر به فضا را مایه غرور ملی خواند و افزود: سیاست ما درسازمان فضایی ادامه این روند با قدرت بیشتر است که باعث اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌نیز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این ماهواره‌های داخلی که درپژوهشگاه وزارت ارتباطات ودانشگاه‌ها ساخته می‌شود درمدل کوچک است که باید به تکنولوژی‌های ساخت ماهواره بزرگتر بپردازیم ودراین بخش گام‌های بزرگتری برداریم.
واعظی همچنین با بیان ظرفیت‌های استان یزد درحوزه ارتباطات یاد آور شد: ازهفته دولت تاکنون در این استان یکهزار میلیارد ریال طرح درحوزه فن آوری اطلاعات به بهره برداری رسیده که 250 میلیارد ریال آن توسط دولت و بقیه توسط شرکت‌های خصوصی سرمایه گذاری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.