اپراتورها

تلفن همراه

February 14, 2015
23:35 شنبه، 25ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67506

نسل سوم بدون آنتن روی گوشی مشترکان تالیا!

معدود مشترکان سیم کارت های اعتباری تالیا که تاکنون با مشکلات متعدد در دریافت خدمات مواجه بودند این روزها به کلی از دسترس خارج شده اند اما روی صفحه گوشی های بدون آنتن شان عبارت 3G دیده می شود.
مهرماه امسال اخبار غیر رسمی حاکی از آن بود که شرکت مخابرات ایران تصمیم دارد شرکت تالیا را به همراه اول منتقل کند و مشترکان تالیا با حفظ شماره و نامبرینگ به شبکه همراه اول منتقل شوند و اپراتور همراه اولی پشتیبانی کننده سیم کارت های تالیا شود. به این ترتیب همراه اول قرار بود از ظرفیت های شبکه سازی تالیا برای توسعه شبکه اش استفاده کند و معدود مشترکان این اپراتور را زیر بال و پر بگیرد. حال با گذشت چند ماه از اعلام این تصمیم اگرچه اخبار رسمی در این مورد اعلام نشده اما به نظر می رسد اپراتور همراه اول برای توسعه شبکه خود در حال استفاده از ظرفیت های شبکه تالیا است چراکه چندی است که مشترکان تالیا با عدم آنتن دهی و قطع و وصلی های مکرر روبرو هستند و با وجودی که سیم کارت هایشان آنتن نمی دهد اما بر روی صفحه گوشی های خود کلمه 3G را مشاهده می کنند؛ با این حال زمانی که با این مشترکان تماس گرفته می شود در دسترس نیستند.
 
پروژه تالیا که در واقع اولین تجربه خصوصی سازی در بخش ارتباطات سیار محسوب می شود قرار بود در مدت 10 سال بیش از 6 میلیون سیم کارت اعتباری با کد 0932 وارد بازار کند اما با گذشت 10 سال از راه اندازی این شبکه گفته می شود که کمتر از صد هزار نفر در کشور سیم کارت های تالیا را در دست دارند که آن هم تنها در تهران و برخی مراکز استان ها دارای پوشش شبکه ای است.
 
معدود مشترکانی که هم اکنون سیم کارت های اعتباری تالیا را در اختیار دارند سال ها است که به دلیل عدم پشتیبانی این اپراتور و اختلالات مکرر از جمله عدم پوشش دهی با مشکلات زیادی روبرو هستند اما به دلیل آنکه قصد دارند شماره خود را حفظ کنند نسبت به تعویض این اپراتور اقدام نکرده اند.
 
سال 90 برای رفع بلاتکلیفی این مشترکان که نه سرویس مناسبی دریافت می کنند و نه امکان خرید کارت شارژ را به صورت گسترده دارند مسئولان شرکت مخابرات ایران از تصمیم برای خرید 51 درصد سهام تالیا و احیای این شبکه خبر دادند تا مخابرات بتواند از ظرفیت بلااستفاده این شبکه استفاده کند.
 
نیمه دوم سال 90 نایب رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران از تزریق سرمایه گذاری در شبکه تالیا خبر داده و گفته بود با اضافه کردن تالیا به شبکه مخابرات ایران سیم کارت های اعتباری تالیا فعال شده و قرار است شمار مشترکان این اپراتور تا پایان دوره تعهد 10 ساله به 6 میلیون نفر برسد. پس از آن بود که 43 درصد سهام پروژه تالیا از مجتمع صنعتی رفسنجان که پیمانکار این پروژه بود توسط شرکت گسترش ارتباطات تالیا (متعلق به شرکت تابا بنیاد تعاون سپاه) خریداری شد و 57 درصد آن نیز در اختیار مخابرات باقی ماند به رغم این تغییرات مدیریتی باز هم مشکل مشترکان تالیا رفع نشد و تغییری در وضعیت این مشترکان به وجود نیامد تا مهرماه امسال که اخباری مبنی بر ادغام تالیا در اپراتور همراه اول منتشر شد.
 
براساس این اخبار غیر رسمی، قرار است سهام شرکت گسترش ارتباطات تالیا که شامل 43 درصد سهام تالیا است توسط همراه اول خریداری شود و به این ترتیب صد در صد سهام تالیا به مخابرات ایران و همراه اول تعلق گیرد. با این تصمیم، تالیا در همراه اول ادغام می شود و از ظرفیت این شبکه برای توسعه همراه اول استفاده شده و مشترکان تالیا نیز با حفظ شماره در شبکه همراه اول سرویس می گیرد گفته شده است که تالیا تاکنون 710 سایت BTS در کشور نصب کرده که این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده است. مسئولان مخابرات بارها اعلام کردند که پروژه تالیا به ضرر مخابرات بوده و برای مثال این شرکت در سال 88 حدود 27 میلیارد تومان به مخابرات ضرر زده است.
 
57 درصد از درآمد ناخالص پروژه تالیا متعلق به دولت است و با وجودی که مدت پروانه فعالیت این پیمانکار مخابرات به پایان رسیده جا دارد دولت و مسئولان وزارت ارتباطات برای مشترکانی که هنوز این سیم کارت ها را در اختیار دارند اما امکان برقراری ارتباطی پایدار، مداوم و منسجم را ندارند فکری بکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.