اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 16, 2015
11:31 دوشنبه، 27ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67544

«پارسی‌جو» یا «گوگل»؟

پارسی‌جو به‌عنوان موتور جست‌وجویی که به تازگی تکمیل شده و در دهه فجر رونمایی شد دارای قابلیت‌هایی مشابه «گوگل»است. این موتور در بالای صفحه، گزینه‌های «خبر»، «وب»، «تصویر»، «آوا»، «نقشه»، «ترجمه» و همچنین قابلیت‌هایی برای جست‌وجوی پیشرفته در وب، دانلود فایل، جست‌وجو در وب‌سایت‌های علمی و در نهایت دسترسی به وب‌سایت «سادنا» را ایجاد کرده است. گزینه «وب» درست مانند موتور جست‌وجوی گوگل این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که درباره واژه‌ای جست‌وجو کرده و تمام مطالب مرتبط با آن را پیدا کند اما تفاوت به اصطلاح سرچ‌کردن در پارسی‌جو با گوگل این است که در جست‌وجوگر ایرانی در درجه اول وب‌سایت‌های ایرانی در صدر نتایج قرار می‌گیرند، حتی اگر واژه‌ مورد نظرتان را مثلا به زبان انگلیسی وارد کرده‌ باشید. همچنین اگر به دنبال تصویر، در جست‌وجوی خود هستید درست مانند گوگل می‌توانید گزینه تصویر را در جست‌وجوگر خود انتخاب کنید تا تنها تصاویر مرتبط با واژه موردنظر در اختیارتان قرار داده شود. اگرچه موتور جست‌وجوی ایرانی از گزینه جست‌وجوی فیلم و فایل تصویری بی‌بهره است اما قابلیت جست‌وجوی آوا را دارد. بخش «خبر» در موتور پارسی‌جو از این نظر شاید یک گام جلوتر از «گوگل» قرار گرفته باشد چراکه با یک طبقه‌بندی مناسب مهم‌ترین و آخرین اخبار را به زبان فارسی و از تمام سایت‌ها و وبلاگ‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. «نقشه» پارسی‌خوان نیز در واقع معادلی برای همان نقشه گوگل- google map – معروف است با این تفاوت که به نظر می‌رسد هنوز کامل نشده و سرعت جست‌وجو در آن با توجه به قابلیت‌های سایت و البته سرعت اینترنت در کشور چندان دلچسب نیست. درحالی‌که ترجمه‌گر گوگل برای ترجمه یک جمله از زبان فارسی به یک زبان خارجی و یا برعکس چندان موفق نیست، نمی‌توان انتظار بیشتری از ترجمه‌گر پارسی‌جو در این مورد داشت. بخش دانلود نیز مشابه همان جست‌وجو در وب است و طبق توضیحات خود سایت این سرویس به زودی حذف می‌شود و نتایج آن با سرویس جست‌وجوی وب ادغام خواهد شد. همچنین کاربران می‌توانند برای این سایت یک‌حساب شخصی ایجاد کنند تا احتمالا موتور جست‌وجوگر با مطالب مورد علاقه کاربر بیشتر آشنا شده یا محل دقیق وی را روی نقشه تعیین کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.