تلفن همراه

گوشی

February 16, 2015
11:47 دوشنبه، 27ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67550

رازهای موفقیت تنها گوشی اپل چیست؟

بارها درباره استراتژی موفق اپل صحبت شده و اینکه چگونه یک شرکت فقط با یک گوشی می‌تواند در بازاری که هر روز گسترده‌تر می‌شود و رقبای بزرگی پا به عرصه می‌گذارند، رقابت کند و جایگاه برتر را به خود اختصاص دهد. اما این بار اپل با ثبت رقمی شگفت‌انگیز ثابت کرد که می‌شود فقط با یک یا دو مدل گوشی یکه‌تاز بازار بود.
 
کمپانی آمریکایی اپل در طول سه‌ماهه‌ منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸ میلیارد دلار سود به جیب زد. این کمپانی‌ ۹۳ درصد از سود حاصل در حوزه‌ فروش گوشی‌های‌هوشمند را نیز از آن خود کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که اپل چگونه موفق شد چنین سود کلانی را به جیب بزند؟
اپل در سه‌ماهه‌ چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی موفق شد ۵/۷۴ میلیون دستگاه آیفون را با میانگین قیمت ۶۸۷ دلار به فروش برساند. این میزان فروش برای اپل یک رکورد محسوب می‌شود. نتیجه‌ فروش این تعداد گوشی در کنار سایر محصولات ارایه شده توسط اپل، سودی ۱۸ میلیارد دلاری است که براساس اطلاعات ارایه شده بیش از ۹۳ درصد از سود جهانی گوشی‌های‌هوشمند را شامل می‌شود.
اپل درآمد خود را نسبت به تفکیک محصولاتش مشخص نکرده، اما گمانه‌زنی‌ها حکایت دارد که آیفون‌های اپل ۶۵ درصد از کل درآمد این کمپانی را تشکیل می‌دهند و حاشیه سود آن ۴۰ درصد گزارش شده است.
سامسونگ، رقیب اصلی اپل در زمینه فروش گوشی‌های‌هوشمند نیز با وجود کاهش فروش برای چندمین فصل متوالی، در طول سه ماهه چهارم سال گذشته ۷۲ میلیون تا ۷۵ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند فروخت. با وجود فروش بالای این کمپانی، حاشیه سود سامسونگ از ۲۱ درصد در مدت مشابه سال گذشته میلادی به ۱۸ درصد کاهش یافت.
حال این سوال پیش می‌آید که چطور اپل و سامسونگ با وجود فروش تعداد برابر گوشی، یکی به حاشیه سود ۴۰ درصدی و دیگری ۱۸ درصدی دست یافته‌ و چطور اپل موفق شد ۹۳ درصد از سود کل بازار را در اختیار بگیرد.
  قیمت بالای گوشی‌های اپل
اپل از زمانی که اقدام به تولید نخستین آیفون خود کرد، تصمیم گرفت گوشی‌هایش را در بخش رده بالا و گران‌قیمت راهی بازار کند، این در حالی است که سامسونگ برای فروش گوشی‌های‌هوشمند پایین‌رده در بازار‌های در حال توسعه برنامه‌ریزی می‌کند.
با بررسی آمارهای منتشر شده می‌توان به روشنی دید سیاست اپل برای ورود به بازارهای توسعه یافته باعث سود و درآمد فراوانی برای این شرکت شده، در حالی که کمپانی‌های دیگر در راه رسیدن به بازار‌های در حال توسعه با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.
تمرکز اپل روی بازار‌ کشورهای توسعه یافته، اقتدار این کمپانی را در این بازار‌ها و در بین خریداران گوشی‌های‌هوشمند پرچمدار تضمین کرده است. همچنین باید به مشتریانی نیز اشاره کرد که دوست دارند با خرید آیفون‌های اپل، به جمع مشتریان مرفه بپیوندند. مجموع دو دسته فوق، بخش بزرگی از بازار را به سمت اپل سوق می‌دهد. در صورتی که ویژگی‌های کاربردی گوشی‌های‌هوشمند اپل را کنار بگذاریم، طراحی، مواد مورد استفاده و روح آیفون‌های اپل، این محصول را به گوشی‌هوشمند متعلق به افراد خاص تبدیل کرده است. یکی از توانایی‌های اپل، برندسازی و بالابردن نام یک برند است. اپل در زمینه درآمدزایی از برند‌های خود بسیار مهارت دارد.
  بازار‌های توسعه یافته
سامسونگ و کمپانی‌های بزرگ دیگر معمولا غیر از بازارهای توسعه یافته، به بازارهای در حال توسعه‌ هم نظر دارند و این بازار توسط رقبایی همچون هوواوی، شیائومی و میکرومکس اشباع شده و این کمپانی‌ها با عرضه گوشی‌های‌هوشمند با مشخصات فنی نسبتا خوب و قیمت پایین، نظر بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب کرده‌اند.
کارشناسان معتقدند که موفقیت اپل با گوشی‌های هوشمندی نظیر آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس نشان‌دهنده این موضوع است که هنوز بازار کشش محصولاتی با صفحه نمایش بزرگ‌تر و قیمت بالا را داشته است.
مشکل اصلی سامسونگ و سایر تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند آندروییدی، ظرفیت فروش محصولات رده بالا با قیمت‌های همتراز آیفون‌ها در بازار است، چراکه کمپانی‌های مورد نظر محصولات خوبی را با قیمت‌های مناسب روانه بازار کرده‌اند و حال این سوال مطرح شده که تا چه زمانی می‌توان گوشی‌های پرچمدار آندروییدی را با قیمت بالا فروخت؟
  فبلت‌ها
اگر اپل با معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ صنعت گوشی‌های‌هوشمند را متحول کرد، سامسونگ نیز با معرفی فبلت‌ها یا گوشی‌های‌هوشمند بزرگ، این صنعت را وارد مرحله جدید کرد. سامسونگ چند سال پیش در جریان برگزاری نمایشگاه CES گلکسی‌نوت خود را رونمایی کرد و از آن پس مفهوم جدیدی با عنوان فبلت در دنیای فناوری مطرح شد. بسیاری از کارشناسان در زمان معرفی این محصول، آینده چندان روشنی را برای این محصولات متصور نبودند، اما استقبال کاربران به سرعت نشان داد که تحلیل‌گران اشتباه می‌کنند.
با وجود بسیاری از نظرات در مورد تمایل بانوان به استفاده از گوشی‌های‌هوشمند کوچک‌تر، می‌توان از بانوان آسیایی به‌عنوان اولین مشتریان فبلت‌ها نام برد. چراکه خانم‌ها گوشی‌های‌ خود را برخلاف آقایان در جیب قرار نمی‌دهند و در کیف می‌گذارند، از این‌رو با توجه به رفع شدن مشکل حمل و نقل و نگهداری، مزایایی نظیر صفحه نمایش بزرگ‌تر برای وب‌گردی و تماشای فیلم جلوه بیشتری پیدا می‌کند.
سامسونگ با عرضه گوشی‌های‌هوشمند با صفحه نمایش بزرگ، به حاکم گوشی‌های‌هوشمند در زمینه فروش تبدیل شد و تابستان سال ۲۰۱۳ سامسونگ از نظر درآمد و سود نیز با پشت سر گذاردن اپل، روزهای طلایی را برای خود رقم زد. اما در ادامه، فبلت‌ها نتوانستند موفقیت دیگری را برای سامسونگ به ارمغان بیاورند، تا اینکه اپل وارد این حوزه شد.
  آیفون بزرگ
زمان‌بندی اپل برای ارایه آیفون بزرگ، کاملا به جا و مناسب بود، چراکه این کمپانی با استقبال کاربران از نسخه بزرگ‌تر آیفون روبرو شد. کاربران آیفون‌های اپل با دیدن فبلت‌های آندروییدی، به مزایای استفاده از صفحه نمایش بزرگ پی بردند، اما استفاده از این گوشی‌ها مستلزم مهاجرت به آندرویید بود و شماری از کاربران تمایلی به این کار نداشتند، از این‌رو تنها راه برای این کاربران، ارایه آیفون با صفحه نمایش بزرگ بود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.