رگولاتوری

February 18, 2015
19:02 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67601

وصل سیم‌کارت‌های قطع شده تنها با سند مالکیت ممکن است

در حالی‌که از سال‌ها قبل رگولاتورهای مختلف درگیر ساماندهی به سیم‌کارت‌های بی‌هویت واگذار شده در بازار بودند اما تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاضر به ارایه آمار شفافی در باره تعداد این سیم‌کارت‌ها نشده است.
 
در حال حاضر رگولاتوری در شرایطی پایان مهلت ارسال کد ملی سیم‌کارت‌های بی‌هویت را اعلام کرده که همچنان با کلی‌گویی در حال رسیدگی به این مساله بوده و اطلاعاتی از دستاوردهای این طرح و میزان سیم‌کارت‌های بی‌هویت منتشر نشده است. به هر حال هر چند که در طول دو روز گذشته آماری از تعداد سیم‌کارت‌‌های یک‌طرفه شده وجود ندارد و حتی مشخص نشده که آیا این طرح به مرحله اجرایی یعنی یک‌طرفه شدن خطوط رسیده است یا خیر اما همچنان نکات ابهام آمیز بسیاری پیرامون اجرای این طرح وجود دارد. 
 ضمانت اجرایی وجود دارد؟ 
به عنوان مثال خبرنگاری از کارشناس بخش موبایل یکی از مراکز مخابراتی که در صورت قطعی سیم‌کارت‌های همراه اول قادر است با ارایه مدارک مانند دفاتر امور مشترکان، سیم‌کارت را فعال کند پرسیده که اگر سیم‌کارت را بدون انتقال سند یا به شکل دستی از دوست، آشنا یا غریبه‌ای خریداری کرده و به کد ملی آنها دسترسی وجود نداشته باشد باید چکار کرد؟ گفته است: اگر سیم‌کارت اعتباری دارید جای هیچ نگرانی نیست اما اگر مشترک 0912 یا دایمی هستید حتما باید مالک اصلی را به همراه خود برای وصل مجدد سیم‌کارتی که احیانا ممکن است قطع شود، داشته باشید.
وی حتی در پاسخ به این سوال که من حتی سند سیم‌کارت اعتباری را هم که به نام فرد دیگری است به همراه ندارم، آیا باز هم می‌توانید فعال کنید؟، گفت: بله مشکلی نیست. این کارشناس گفته است که شما کافی است تا سیم‌کارت‌تان را در پوکه (بدنه سیم‌کارت)  قرار دهید و کپی از آن بگیرید و با کپی کارت ملی به مرکز مخابراتی بیاورید تا سیم‌کارت به نام‌تان شود.
جالب است در حالی این سیم‌کارت به نام فرد بدون سند می‌خورد که ممکن است مالک اصلی راضی نباشد یا حتی در بدبینانه‌ترین حالت سیم‌کارت دزدی باشد. اما این خانم کارشناس برای این بخش هم پاسخ داشت و در این باره گفت: ما برای سند زدن بدون حضور مالک از شما تعهد می‌گیریم به همراه امضا و اثر انگشت تا اگر زمانی مالک اصلی به سراغ سیم‌کارتش آمد یا حتی دزدی بود، شما قابل پیگیری باشید.با این حال اما همراه اول این موضوع را غیر ممکن دانسته است. استدلال همراه اول این است که برای انجام این کار مشترک سیم‌کارت‌های اعتباری باید بدنه سیم‌کارت را پیش از ارایه مدارک هویتی جهت احراز هویت ارایه کند.بنابراین هیچگاه اتفاق نمی‌افتد که سارقان سیم‌کارت را به همراه بدنه بدزدند؛ از طرفی مشترکانی که سیم‌کارت‌های آنها دزدیده می‌شود اقدام به سوزاندن آن می‌کنند تا سو استفاده‌ای از آن صورت نگیرد.اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار در ارتباط با اینکه اگر سیم‌کارت مشترکی که مالک آن نیست بدون اجازه صاحب اصلی به نام زده شود چگونه رفتار می‌شود نیز گفت: در این راستا هم اگر مالک اصلی رضایت نداشته باشد، سیم‌کارت را به نام نخواهیم زد.
 فقط با مدارک اصلی سیم‌کارت وصل می‌شود
رییس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت هم می‌گوید: اگر سند همراه مشترکان سیم‌کارت‌های قطع شده نباشد، دفاتر پیشخوان از وصل مجدد معذورند.
علی فلاح حقیقی با بیان اینکه سیم‌کارت‌های جعلی به زودی و طی هفته جاری قطع می‌شوند، افزود: دفاتر پیشخوان دولتی که امور مشترکان اپراتورهای موبایل هستند آمادگی لازم جهت فعالسازی مجدد سیم‌کارت‌های قطع شده را دارند.
وی عنوان کرد: مشترکانی که این هفته سیم‌کارت‌شان قطع می‌شود تنها کافی است با در دست داشتن کارت ملی و سند سیم‌کارت به این دفاتر مراجعه کنند تا اطلاعات آنها در سیستم رایانه‌ای ثبت شود.او افزود: مدارک مورد نیاز برای وصل مجدد خطوط همان مدارکی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت قطع نشدن خطوط درخواست کرده بود.
رییس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت با بیان اینکه اگر سند همراه مشترکان سیم‌کارت‌های قطع شده نباشد، معذور از سرویس‌دهی هستیم، گفت: طبق قوانین اگر مالک مراجعه نکند، خدمتی را ارایه نمی‌کنیم مگر اینکه رگولاتوری شرایط خاصی را در نظر بگیرد.وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بیش از 11 میلیون سیم‌کارت بدون هویت در کشور وجود دارد، اگر این‌ها قطع شود ظرفیت لازم برای پاسخگویی حضوری در دفاتر کشوری را دارید؟، گفت: 16 هزار دفتر پیشخوان شهری و روستایی با افراد متخصص حاضر در آنها داریم. گمان نمی‌کنم اگر سیم‌کارت‌های جعلی قطع شود مشترکان به یکباره هجوم بیاورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.