اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 18, 2015
20:06 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67603

«یوز» هم به خیل جویشگرهای ایرانی و بومی و ملی و داخلی پیوست

گویی هرروز یک چیزی در فاوای ایرانی مد می‌شود؛ امروز هم نوبت موتورهای جست و‌جو یا جویشگرهای بومی است. یک روز گرگر می‌آید، روز دیگر پارسی جو و حالا هم یوز. داستان این جویشگرها و محتوای فارسی اگر مصداق دقیق آفتابه لگن و شام و ناهار نباشد، فاصله چندانی هم با این معنا ندارد. کسانی که برای تولید محتوا فکری نمی کنند، افتاده‌اند به فکر حمایت از تولید جست‌و‌جوگرمحتوا و جالب اینکه می‌گویند که مردم خواسته‌اند! کدام مردم؟ معلوم نیست.گزارش راه اندازی جویشگر فارسی یوز را در ذیل بخوانید.
 
موتور جست وجوی ایرانی با نام «یوز» با امکان جست وجوی یک‌میلیارد صفحه فارسی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.
 yooz.irامکان جست وجوی صفحات وب را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.
مهدی نقوی مدیر و طراح این پروژه در مراسم رونمایی از موتور جست وجوی ایرانی گفت: ۹۳ درصد خریداران اینترنتی از جویشگرها استفاده می‌کنند. همجنین افزون بر ۹۰ درصد بازدید مجدد از سایت‌های اینترنتی مبتنی بر هدایت جویشگرها است.
مدیر پروژه موتور جست وجوی ایرانی با بیان اینکه ۸۵ درصد ترافیک هدفمند در اینترنت توسط موتورهای جستجو ایجاد می‌شود، از رتبه ششم  ایران در میان کشورهای دنیا در استفاده از موتور جست وجوی گوگل خبر داد و گفت: ایرانی‌ها روزانه ۲۵ میلیون بار از گوگل بازدید می‌کنند. هم اکنون در بین ایرانی‌ها، گوگل نه تنها ستون فقرات اینترنت بوده، بلکه ستون فقرات زندگی ایرانی‌ها شده است.
مدیر پروژه موتور جست وجوی ایرانی گفت: برای جلوگیری از حرکت در فضای کاملا تاریک وب و استفاده از موتور جست وجوی گوگل پروژه ایرانی موتور جست وجوی «یوز» طراحی و ایجاد شده است تا کاربران ایرانی بتوانند درخواست‌های خود را در این فضا دنبال کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم رونمایی از نخستین موتور جست وجوی بومی تاکید کرد: ایران قصد رقابت با موتور جست وجوی گوگل را ندارد.
محمود واعظی با بیان اینکه این موتور جستجو برای نخستین بار در کشور در این ابعاد راه‌اندازی شده است، گفت: قرار است روز 27 اردیبهشت دومین موتور جست وجوی ایرانی با نام پارسی جو نیز توسط بخش خصوصی و با حمایت وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات رونمایی شود که هم اکنون نسخه آزمایشی آن توسط دانشگاه یزد به بهره برداری رسیده است.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ما به دنبال این نیستیم که با گوگل رقابت کنیم افزود: قصد محدودیت استفاده از گوگل را برای کاربران ایرانی نداریم و قصدمان این است که سرویس‌هایی را ایجاد کنیم که نیازمندی و مطالبات مردم را پاسخ دهند و مردم با توجه به نیازشان از سرویس‌های داخلی با کیفیت 
استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه حق مردم است که از هر موتور جست وجویی که به مطالباتشان پاسخ می‌دهد برای جستجو در صفحات وب استفاده کنند، گفت: بازار فناوری اطلاعات رقابتی است و باید بتوان خدماتی را ارایه کرد که مردم با آزادی عمل و حق انتخاب به دلیل کیفیت بالا بتوانند از آن استفاده کنند. وی با بیان اینکه براساس برآوردها، راه‌اندازی موتور جست وجوی ملی تا 3 سال، سوددهی نخواهد داشت گفت: بر این اساس حمایت مالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد تا تولیدکننده در تامین سخت افزار و سرور مشکل مالی
 نداشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.