سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 18, 2015
20:10 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67605

مالیات صنف IT راخریداران می پردازند

ماه‌های پایانی سال برای صنوف مختلف و از جمله صنف آی‌تی ماه‌های اضطراب و دلهره است.
 
از رکود حاکم بر بازار که در سال‌های اخیر در بازار کامپیوتر و تجهیزات شاهد آن بودیم که بگذریم، کسبه صنف آی تی در سال‌های اخیر نگرانی زیادی بابت مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود دارند.
نگرانی که تجربه سال‌های قبل نشان داده است چندان بیراه نبوده است. 
چرا که هر سال با وجود کاهش میزان سود فعالان بازار کامپیوتر و همچنین فعالان شرکتی این صنف، میزان مالیات در نظر گرفته شده از سوی سازمان امور مالیاتی افزایش می‌یابد و به غیر از این گویا مهلت تعیین شده برای پرداخت این مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی در حدی است که کسبه برای تامین این مبلغ با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. 
به غیر از این وارد فعالان صنف آی‌تی همچنان به مواردی چون شیوه محاسبه مالیات، ضرایب مالیاتی، بی اعتمادی حسابرسان و ممیزهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ارایه دهندگان دفاتر مالیاتی اعتراض دارند که گویا با وجود تشدید این اعتراض‌ها همچنان به این موارد رسیدگی نشده است.
امسال اما گویا دامنه اعتراض‌ها وسیع‌تر شده است و با افزایش 22 درصدی مالیات صنف آی‌تی باید منتظر اتفاق‌های جدیدی در بازار کامپیوتر آینده باشیم.
اتفاق‌هایی که از نظر کارشناسان چندان به مذاق گروه‌های مرتبط با بازار (چه خریدار و چه فروشنده) خوش نمی‌آید.
 افزایش 22 درصدی مالیات اعضا صنف آی‌تی 
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مالیات در نظر گرفته شده برای صنف آی‌تی 22 درصدافزایش یافته است که این موضوع از نظر کارشناسان و فعالان صنف آی‌تی ضربات مهلکی به بازاری خواهد زد که در بدترین شرایط به حیات خود ادامه می‌دهد.
به گفته کارشناسان افزایش مالیات صنفی که دولت هیچ حمایتی از آن در سخت‌ترین شرایط نمی‌کند به بازار ضربه می‌زند و تبعات ناخوشایندی خواهد داشت.
کارشناسان می‌گویند: شاید بهتر بود که امسال با توجه به شرایط خاص بازار و رکود شدید در اکثر ماه های سال، سازمان امور مالیاتی نسبت به تعیین میزان مالیات کمی منعطف‌تر باشد.
رییس اتحادیه صنف رایانه استان تهران هم با تایید موضوع افزایش 22 درصدی مالیات  صنف آی‌تی گفت: در نظر گرفتن چنین مالیاتی در شرایطی که سود کسبه به شدت کاهش یافته است موجب رشد شدید قیمت‌ها در بازار خواهد شد.
چرا که کسبه باید هزینه های خود را از محل فروش تامین کنند و بی شک در بازار کامپیوتر شاهد رشد شدید قیمت خواهیم بود.
به گفته سید مهدی میرمهدی، در این زمینه ما مذاکرتی با سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم که امیدواریم نتایجی حاصل شود.
وی گفت: درآمد صنف ما طی سال‌های گذشته تغییری نکرده است و حاشیه سود ما نسبت به گذشته کمتر هم شده است و در نظر گرفتن چنین مالیاتی منصفانه نیست.وی افزود: اگرچه گفته می‌شود طی سال‌های اخیر قیمت رایانه، تبلت و تجهیزات رایانه‌ای افزایش چشم‌گیر داشته، اما باید به این نکته توجه کرد که از این افزایش قیمت سودی نصیب فروشندگان و فعالان این صنف نمی‌شود و در واقع حتی می توان گفت حاشیه سود ما سال‌های قبل خیلی بهتر از این بود.
 یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: میزان مالیات تعیین شده برای اصناف یکی از موضوعات مهم امسال است؛ چرا که امسال اکثرا کسبه و فعالان بازار سودی نکرده‌اند و افزایش مالیات بازار را بیش از پیش متضرر و موجب رشد شدید قیمت‌ها در بازار می‌شود.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر در این زمینه گفت:اگر همکاران ما سودی بالا داشته باشند موظف هستند که مالیات خود را هم بپردازند، اما لازم است که مالیات وضع شده متناسب با درآمد افراد باشد نه فروش آنها چرا که از آنچه به فروش می‌رسد تنها درصد کوچکی از آن درآمد و سود محسوب می‌شود و مابقی مبلغی است که بابت خرید آن کالا در نظر گرفته شده است.
 دودی که به چشم مصرف‌کننده می‌رود
به گفته کارشناسان قطعا دود چنین اتفاقی به چشم مصرف کننده نهایی می‌رود و این مصرف‌کننده است پرداخت کننده مالیات صنف آی‌تی است.
چرا که فعالان صنفی تمام هزینه‌های خود را از محل فروش کالاها تامینمی‌کنند.
علی احمدنژاد یک کارشناس بازار در این زمینه می‌گوید: علاوه بر افزایش مالیات ما با مشکلاتی نظیر رشد هزینه‌های جانبی نظیر حقوق و دستمزد کارمندان و هزینه‌های حمل و نقل و حامل‌های انرژی مواجه هستیم و این موضوع به رشد بیشتر قیمت‌ها در آینده نزدیک منجر خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.