اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2015
13:12 جمعه، 1ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67648

صرفه‌جویی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سالانه با شبکه ملی اطلاعات/ گوگل بابت استفاده کاربران به اپراتورهای مخابراتی هزینه پرداخت می‌کند

یک مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی گفت: همکاری تولیدکنندگان محتوا و اپراتورهای مخابراتی، امکان توسعه محتوای بومی را فراهم می‌کند. هم‌اکنون گوگل بابت دسترسی کاربران به هر مگابیت ترافیک ۱.۵ دلار به اپراتورها پرداخت می‌کند.
ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بسترهای ایجاد و رشد فناوری جدید است و اغلب کشورها توسعه این بخش را به عنوان یک هدف اصلی در سیاستگذاری اقتصادی مورد توجه قرار داده اند و قصد دارند تا با پایه‌ریزی طرح‌ها و زیر ساخت های مورد نیاز،‌ اقتصاد خود را از سطح اقتصاد وابسته به منابع خاص، به اقتصاد مبتنی بر دانش ارتقاء‌ داده تا از این رهگذر بتوانند با تحولات این عرصه هماهنگ شده و از تاثیرات مثبت جانبی آن نیز بهره مند‌ شوند.
 
اعظم صادق زاده کارشناس ارشد معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تاثیر اقتصادی توسعه شبکه های باند پهن، اظهار داشت: تجربیات جهانی حاکی از آن است که شدت اثر پذیری شاخص‌های کلان اقتصادی از توسعه باندپهن، نسبت به دیگر شاخص‌های توسعه بخش ارتباطات و فن آوری اطلاعات بیشتر است. براساس گزارش بانک جهانی در سال 2011، افزایش یک درصد ضریب نفوذ باندپهن می تواند رشد اقتصادی را در کشورهای با درآمد پایین و متوسط 1.38 درصد افزایش دهد که این عدد برای کشورهای با درآمد بالا اندکی کمتر و در حدود 1.21 درصد است.
 
وی ادامه داد: برنامه های باند پهن ملی را می توان محرک خوبی برای ایجاد و رشد اشتغال مبتنی بر دانش دانست، یکی از اثرات قابل انتظار از استقرار این شبکه ها، افزایش اشتغال است؛ اشتغال مستقیم از طریق ساخت و ساز مرتبط با ایجاد شبکه‌های باندپهن، اشتغال غیرمستقیم بواسطه کسب و کارهای ایجاد شده در بستر شبکه از جمله این نتایج است.
 
*مترادف شدن گسترش پهنای باند داخل با افزایش پهنای باند بین الملل
 
این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی افزود: عرضه خدمات اینترنت شامل دو بخش بستر انتقال یا خطوط مخابراتی و پهنای‌باند اینترنت (دروازه های بین المللی) است. پهنای‌باند اینترنت بین‌المللی، مهمترین کالای وارداتی سایبری است که واردات آن همراه با ورود انواع خدمات و محتوا به کشور است و افزایش ظرفیت آن بدون در نظر گرفتن ملاحظات مربوطه، علاوه بر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، می تواند ذائقه و نیازمندی کاربران را تغییر داده و در بعد اقتصادی نیز ایجاد خدمات و تولید محتوای بومی و به طبع آن اشتغال این حوزه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
 
صادق زاده ادامه داد: با توجه به اینکه گسترش پهنای باند بین الملل (درگاه های اینترنت) فقط در ایجاد اشتغال مستقیم (رساندن اینترنت به دست کاربر نهایی، مانند اشتغال در شرکت های PAP و مخابرات و اپراتور های موبایل و تعمیر و نگهداری و بهره برداری آنها) تاثیرگذار است در صورتی که اصل اشتغالزایی در صنعت اینترنت، تولید محتوا و ارائه خدمات بر بستر شبکه باند پهن است.
 
وی تصریح کرد: به طوریکه می‌توان گفت ارزش افزوده و بهره وری ناشی از ارائه خدمات و محتوای تولیدی باعث اشتغالزایی و توسعه اقتصادی می‌شود. این موضوعی است که در کشور کمتر مورد توجه قرار می گیرد و گسترش پهنای باند در داخل کشور با افزایش پهنای باند بین الملل مترادف دانسته می‌شود؛ به عبارت دیگر توسعه ارائه خدمات و کسب و کارهای الکترونیکی تنها در بستر شبکه باند پهن داخلی که جزئی از شبکه ملی اطلاعات است، محقق می شود نه فقط بوسیله توسعه درگاه های اینترنت بین الملل.
 
*نگاه مصرفی به توسعه اینترنت باند پهن
 
صادق زاده تصریح کرد: نگاه به توسعه اینترنت باند پهن در کشور بیشتر مصرفی است و انگیزه های اقتصادی در بهره برداری از شبکه و ایجاد و ارائه محتوا و خدمات بصورت بومی در کشور ضعیف است، بسیاری از تامین کنندگان عمده محتوای بومی به خاطر دسترسی که روی پهنای باند بین الملل به شبکه داخل کشور وجود دارد، محتوای خود را به خارج از کشور منتقل می کنند که در نتیجه جهت دسترسی به این محتوا، نیازمند افزایش پهنای باند بین‌المللی در کشور هستیم.
 
این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی افزود: در حالی که می توان بجای افزایش پهنای باند بین الملل، با ایجاد و توسعه مراکز داده داخلی و شبکه های توزیع محتوا به عنوان بخشی از شبکه ملی اطلاعات، تامین کنندگان جهانی محتوا را جهت استقرار در این مراکز ترغیب کرد و با افزایش پهنای باند داخلی، محتوای بومی بر بستر شبکه های دسترسی پرظرفیت به کاربران ارایه شود.
 
*گوگل بابت ارسال ترافیک به اپراتورهای مخابراتی هزینه پرداخت می‌کند
 
صادق زاده اظهار داشت: گسترش بی حد و حصر پهنای باند درگاه‌های اینترنت برای شرکت‌های مخابراتی نظیر اپراتور های موبایل به علت گسترش فروش محتوای اینترنت، جذابیت خاصی دارد ولی در نهایت همانطور که در دنیا به اثبات رسیده با توسعه امثال OTT ها درآمد این شرکت ها نیز به شدت کاهش یافته و موجب ضرر و محدود شدن توسعه آنها خواهد شد.
 
این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی افزود: این در حالی است که می توان با تولید محتوای داخلی و ایجاد خدمات بومی به خصوص با همکاری اپراتور های مخابراتی، امکان صدور محتوای داخلی یا باز پخش محتوای خارجی حاضر در کشور را فراهم کرد و باعث توسعه همه جانبه کشور شود.
 
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در مدل همکاری های صاحبان محتوایی از قبیل گوگل و اکاما با اپراتورهای مخابراتی، این شرکت ها بابت ارسال ترافیک به کاربران نهایی هزینه ای ( در بعضی مواقع به ازای هر مگابیت پهنای باند ۱.۵ دلار) به شبکه های مخابراتی و شبکه دسترسی داده در دنیا پرداخت می کنند ولی این فرآیند در کشور ما به این شکل است که بجای اینکه تامین کنندگان محتوا را در داخل کشور مستقر کرده و بابت دسترسی به بازار مخاطبشان از آنها کسب درآمد کنیم، همان محتوا را با پرداخت هزینه به داخل کشور وارد می کنیم که مشابه واردات هر کالایی با آسیب به تولید ملی، تنها واردکنندگان از آن بهره می برند.
 
صادق‌زاده تصریح کرد: براین اساس، اگر نگاه کشور به این بخش یک نگاه اقتصادی، مولد و سودآور باشد این مهم تنها با افزایش درگاه های بین المللی و ظرفیت آنها امکان پذیر نیست و نیازمند مدل توسعه بومی برای این بخش هستیم.
 
*دستیابی به مزایای توسعه باند پهن با سوق دهی استقرار دارندگان محتوا به سمت داخل کشور
 
صادق‌زاده خاطر نشان کرد: اساساً بدون وجود برنامه و مدل مشخص، دستیابی به توسعه و ایجاد درآمد و بهره مندی هدفمند از مزایای توسعه باندپهن امکانپذیر نیست، حتی اگر به دنبال توسعه اقتصادی ناشی از تولید محتوای و خدمات بر بستر شبکه باند پهن نباشیم، حداقل باید تلاش کنیم تا دارندگان محتوا و خدمات بین‌المللی را به سمت داخل کشور سوق دهیم تا هم امکان اعمال حداقل ملاحظات فرهنگی و اقتصادی خود را داشته باشیم و هم کیفیت و قیمت خدمات را برای مصرف کننده نهایی در کشور کاهش داده و زمینه صادرات آن را، در مرحله اول در بازارهای همسایه را فراهم کنیم.
 
*توسعه شبکه باند پهن، رشد اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت
 
این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی افزود: ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات یکی از الزامات برنامه پنجم توسعه کشور درحوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده ای است به صورتی که درخواست های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شود به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود و هدف آن فراگیری خدمات الکترونیک و افزایش بهره وری، گسترش محتوای ایرانی اسلامی و بالا بردن سواد دیجیتال، افزایش کسب و کار دیجیتال است.
 
وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات در حقیقت به عنوان یک پدیده اقتصادی برای کسب و کار دیجیتال در داخل کشور تلقی می شود و لازم است بجای استفاده از ظرفیت این شبکه برای ورود سرویس ها و محتوا به کشور، محتوا و خدمات بصورت بومی تهیه و در این شبکه ارائه شود. بررسی ها نشان می دهد بهره برداری از این شبکه و به تبع آن توسعه شبکه باند پهن، بواسطه افزایش دسترسی به محتوا و خدمات ارایه شده در شبکه، رشد اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت .
 
*عرضه اینترنت به کاربر نهایی به 25 برابر قیمت اولیه/ صرفه جویی هزار میلیارد تومانی سالانه با شبکه ملی اطلاعات
 
صادق‌زاده خاطر نشان کرد: بررسی های کارشناسی و گزارش مرکز پ‍ژوهش های مجلس شورای اسلامی، نشان می دهد، در حال حاضر، عرضه اینترنت به کاربر نهایی 25 برابر قیمت اولیه مبادی ورودی است، بنابراین با توجه به پهنای باند اینترنت موجود و سهم ترافیک داخلی، یکی از اثرات مثبت پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات، صرفه جویی سالانه بالغ بر هزار میلیارد تومان در کنار افزایش رضایتمندی کاربر از افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور خواهد بود .
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر  مدل توسعه شبکه باند پهن در کشور همانگونه که در شبکه ملی اطلاعات بصورت جامع و یکپارچه دیده شده است، باید براساس حداکثرسازی مطلوبیت های کشور در همه بخش ها اجرا شود، این اقدام موجب افزایش دسترسی کاربران، بهبود سرعت و کیفیت، کاهش قیمت و افزایش دسترس پذیری مالی برای کاربران، تولید محتوا و خدمات بومی با در نظرگرفتن ملاحظات فرهنگی، افزایش کسب و کار بواسطه افزایش ضریب اطمینان و امنیت واشتغال‌زایی  می شود و در نهایت رشد پایدار اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.