تلفن همراه

گوشی

February 21, 2015
23:17 شنبه، 2ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67695

تردد خودروی اپل در خیابان‌ها تا 5 سال دیگر

شرکت اپل قصد دارد ظرف پنج سال آینده یک خودروی برقی احتمالا خودکار را روانه خیابان‌ها کند.
 
اگرچه شرکت اپل به طور رسمی برنامه خود برای ساخت و بازاریابی یک خودروی برقی را اعلام نکرده اما سازنده گوشی‌های آیفون در حال پیشبرد تیم توسعه خود برای آماده ‌کردن این خودرو تا سال 2020 میلادی است.
 
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه ناشناس گزارش داد: این تیم توسعه‌ دهنده متشکل از 200 نفر در ماه‌های اخیر اعضای آن افزایش یافته و اکنون شامل کارشناسانی در حوزه فناوری‌هایی نظیر ساخت باطری و علم رباتیک است. شرکت اپل در این زمینه هنوز اظهارنکرده است.
 
این گزارش تازه‌ترین شواهدی است که نشان‌ دهنده برنامه شرکت اپل برای تولید یک خودروی الکتریکی احتمالا بدون راننده برای رقابت با رقبایی نظیر تسلا موتورز و دیگران است.
 
هفته گذشته شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه اپل در حال ایجاد تیمی از کارشناسان خبره در طراحی و تولید خودرو است. از جمله افرادی که توسط اپل جذب شده‌اند می‌توان به یوهان یونگورت، مدیرعامل سابق بخش تحقیق و توسعه مرسدس بنز در آمریکای شمالی نام برد.
 
شواهدی دیگری نیز اوایل این ماه در قالب شکایت یک شرکت سازنده باطری خودروهای الکتریکی از اپل فاش شد. شرکت A123 سیستم که در زمینه ذخیره‌سازی پیشرفته انرژی برای خودروهای برقی تخصص دارد، اپل را به استخدام تعدادی از مهندسان برجسته برای کار روی بخش جدیدی باطری خودرو متهم و در شکایت خود اعلام کرد که این شرکت در حال توسعه بخش باطری‌های خود برای رقابت با A123 در این زمینه است.
 
پیشتر شرکت اپل به ‌طور ضمنی به بلند‌پروازی های خود در بخش خودروسازی اشاره کرده است.
 
سال گذشته گزارشاتی منتشر شد مبنی بر اینکه این شرکت گفتگوهایی را برای خریدن شرکت تسلاموتورز داشته است. الون ماسک، موسس و مدیرعامل تسلا این گفتگوها را تایید کرد، اما این مساله را که مذاکرات درباره خرید تسلا توسط اپل بوده رد کرد و گفت: شرکت تسلا فروشی نیست.
 
در شرایطی که تسلا مدعی است که کارکنان شرکت اپل را بیشتر از هر شرکت دیگری به خدمت گرفته است، ماسک به بلومبرگ می‌گوید شرکت اپل تنها موفق شده تعداد معدودی از کارکنان تسلا را جذب خود کند.
 
شرکت اپل سالها علاقه‌مند به حضور در صنعت خودروسازی بوده است. تیم ‌کوک رییس اجرایی اپل اخیرا اعلام کرد که سیستم پخش خودرویی اپل که مبتنی بر سیستم عامل آی او اس است یک محصول کلیدی برای آینده این شرکت محسوب می‌شود.
 
سیستم پخش اپل به کاربران این امکان را می دهد که به ترک‌های موسیقی در آی‌تونز دسترسی و به پیام‌های خود پاسخ دهند و این سیستم بخشی از تمرکز صنعت فن آوری برای خودکار‌کردن تمام بخشهای خودرو از جمله رانندگی خودکار است.
 
آدام جوناس از شرکت مورگان استنلی سال گذشته پیش‌بینی کرد که خودروهای بدون راننده تا سال 2026 در خیابان‌ها دیده خواهند شد. خودروهای بدون راننده دیگر یک موضوع تخیلی نیستند و زودتر از آنچه که تصور کنید در خیابانها دیده خواهند شد.
 
گمانه‌زنی‌ها درباره پروژه خودروسازی اپل با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در اینترنت از خودروهای مینی‌ون متعلق به این شرکت که دوربین‌ها و حسگر‌هایی روی آنها نصب شده تقویت شده است.
 
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از فردی که از نزدیک با اپل همکاری داشته گزارش داد که یک خودروی برقی چیزی است که تیم استخدام شده توسط اپل به دنبال آن است.
 
منبع فایننشال تایمز درباره پروژه خودروسازی اپل گفت: من سه ماه قبل گفتم که این شرکت در حال کار روی سیستم پخش خودروها است، اما امروز فکر می‌کنم پروژه اپل ساخت خودرو است.
 
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از افراد آگاه به فعالیت‌های داخلی اپل مدعی شد که این شرکت در حال توسعه یک خودروی برقی با برند اپل است که به یک مینی‌ون شباهت دارد.
 
به گفته وال‌ استریت ژورنال این پروژه "تیتان" نام دارد.
 
در این گزارش آمده است: اپل اغلب در باره فناوریها و محصولات احتمالی تحقیق می‌کند و حتی چند نسخه اولیه از آنها را می‌سازد ولی هرگز آنها را به مرحل ‌فروش نمی‌رساند. اما حجم پروژه و افراد برجسته حاضر در آن نشان می‌دهد که اپل درباره این پروژه بسیار جدی است.
 
وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که طرح کنونی اپل شامل خودروی بدون راننده نیست. یک روز بعد رویترز نوشت که اپل در واقع در حال تحقیق روی فناوری‌های رانندگی خودکار است.
 
پایگاه ورج گزارش داد، برآورد‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از این گزارش‌ها جامع نیستند و اپل به احتمال زیاد در حال ساخت یک خودرو است که یک سری قابلیت‌های رانندگی خودکار دارد.
 
کریس زیگلر از نشریه ورج می‌گوید ما هنوز از تولید یک خودرو که به صورت قابل اطمینان در محیط‌های شهری، تقاطع‌های شلوغ و الگوهای ترافیکی پیچیده بتواند تردد کند، سالها فاصله داریم.
 
اگر اپل قصد داشته باشد در اولین نسخه به این سطح از رانندگی خودکار برسد شوکه‌ کننده خواهد بود و همچنین ورود این نسخه به بازار قبل از گذراندن تست‌های پیشرفته نظیر تست تصادف نیز غیرمنتظره خواهد بود.
 
قبل از گزارش وال استریت ژورنال درباره فعالیت اپل روی یک خودروی برقی شبیه مینی‌ون، تصاویری از یک "دوج" مینی‌ون متعلق به اپل که حسگر‌ها و دوربین‌هایی روی آن نصب شده و در خیابانها در حال تردد بود در اینترنت منتشر شد.
 
اپل پس از انتشار این تصاویر اعلام کرد که این خودرو با هدف جمع‌آوری تصاویر برای نقشه‌هایی نظیر نقشه گوگل در خیابان تردد دارد.
 
راب اندرلی تحلیلگر دنیای فناوری به شبکه سی بی اس گفت: معتقدم این مینی‌ون نسخه اولیه از خودروی بدون راننده بوده است و دوربین‌های نصب شده روی این خودرو بیشتر از چیزی بوده که برای تهیه نقشه باشد و همچنین زاویه دوربین‌ها در چهار طرف خودرو به سمت پایین بوده است.
 
گزارش ها حاکی از این است که اپل هنوز یک خودروی بدون راننده را در کالیفرنیا جایی که مینی‌ون‌های مرموز برای اولین‌بار مشاهده شدند، ثبت نکرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.