باندپهن

باندپهن ثابت

February 22, 2015
12:30 یکشنبه، 3ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67724

امور مالی کارآمد و حرفه ای همواره مدنظر ماست

معاون مالی و پشتیبانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های بورسی از بازیگران اصلی اقتصاد کشور بوده و برای لزوم شفافیت صورت های مالی نزد سهامداران و ذینفعان خود, باید همواره در حوزه مالی با کارآمدی لازم , حرفه ای و پاسخگو عمل کند.
 
نقش واحدهای مالی، سهم آن‏ها در عملکرد سازمانی و چگونگی افزایش این سهم، نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه است. هر چند این مسأله همواره مورد توجه قرار گرفته است، اما به دلیل تأثیری که واحدهای مالی در موفقیت‏ها و شکست‏ها دارند و این تاثیر در بحران‏ها و موفقیت های سازمان ها و شرکت ها به وضوح نیز به چشم می‏خورد، لزوم توجه بیشتر به آن ضروری به نظر می‏رسد.
 
در گفت و گو با آقای کمال بیگدلی, معاون مالی و پشتیبانی مدیرعامل، ابعاد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. 
 
• چه مسایلی در حوزه مالی، دغدغه اصلی شما به شمار می رود؟
 
شفاف بودن گزارش ها و صورت های مالی ، نهایی سازی به موقع بودجه و حساب های پایان سال و تهیه صورت های مالی با حفظ کیفیت موردنظر، که این خود کمترین بندهای حسابرسی را در گزارش حسابرس به مجمع در پی خواهد داشت از جمله دغدغه اصلی این حوزه است که به صورت حرفه ای به آن توجه می کنیم.
 
• شاخص ترین فعالیت های این حوزه در سال 1393 را بیان کنید ؟
 
بستن حساب های سال گذشته، برگزاری موفقیت آمیز مجامع شرکت مخابرات ایران ، شرکت های مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار ، اجرای ساختار سازمانی حوزه معاونت مالی و پشتیبانی ، پیش بینی منابع متعدد مالی در ارتباط با مشکل کمبود نقدینگی استان ها ، تغییرات لازم در پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران در ارتباط با اخذ مجوز ورود به نسل3 و بالاتر، شفاف سازی حساب های فیمابین با شرکت ها و سازمان های مرتبط ،از جمله فعالیت های حوزه مالی،در سال جاری بود. 
 
همچنین  پیاده سازی پروژه تضمین درآمد و مدیریت پیشگیری از تقلب ، پیاده سازی پروژه بهینه سازی هزینه ها ، انجام تمهیدات لازم در خصوص ادغام شرکت های زیرمجموعه، انجام پرداخت های به موقع کارکنان ، تأمین منابع مالی برای پرداخت پاداش تشویقی به بازنشستگان ، ایجاد سامانه یکپارچه نظام جامع مالی در سطح کشور و شرکت های زیرمجموعه، ایجاد نظام جامع تدارکات، پشتیبانی و زنجیره تأمین ، تحقق در حوزه شناسایی ریسک های مالی و زمینه سازی مدیریت آن ها، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مالی برای کارکنان،از دیگر فعالیت این حوزه بوده است 
 
 
• در مسایل مربوط به کارکنان چه معیارهایی اهمیت دارد؟
 
از آنجایی که کارکنان را بزرگترین دارایی شرکت می دانیم و مدیریت محترم نیز همواره به کارکنان توجه ویژه ای دارد, خوشبختانه تمام تلاش ما در حوزه مالی بر این بوده که تمامی مطالبات کارکنان با تأمین منابع لازم به موقع انجام شود، لذا تاکنون معوقه ای در این خصوص نداشتیم. 
 
• در مورد بازنشستگی تشویقی کارکنان چه اقداماتی صورت گرفت؟
 
مدیریت ارشد شرکت به دنبال این بود که زمینه بازنشستگی کارکنان در نهایت احترام و حفظ کرامت انسانی ایشان فراهم شود. لذا با تصویب مصوبه بازنشستگی تشویقی توسط هیأت محترم مدیره، با تأمین منابع مالی آن، طی سال گذشته و ابتدای سال جاری، افزون بر 3000 نفر با دریافت پاداش بازنشستگی با رضایت کامل از شرکت خارج و با استقبال کارکنان در شرف بازنشستگی، این امر امسال نیز با ابلاغ مدیرعامل محترم شرکت مخابرات ایران و تأمین منابع آن، درخواست بازنشستگی کارکنان علاقمند کارسازی می شود.
 
• سامانه یکپارچه نظام جامع مالی چیست؟
 
به منظور اقدامات یکنواخت مالی و برخورداری تمامی کارکنان شرکت مخابرات ایران و شرکت های مخابرات استانی از مزیت های یکسان و سرعت در انجام امور مالی شرکت بر اساس یک نظام مالی واحد و جلوگیری از هرگونه جزیره ای عمل کردن شرکت ها، سامانه یکپارچه نظام جامع مالی ایجاد تا روند امور مالی و پرداخت ها به صورت متمرکز مدیریت شود.
 
 
• جایگاه تدارکات و پشتیبانی در حوزه معاونت مالی چگونه است؟
 
در حوزه زنجیره تأمین و تدارکات، وظیفه این معاونت، پشتیبانی های لازم از خریدهای متمرکز استان ها با تأمین منابع و عقد قرارداد و نیز حسب لزوم، گشایش LC است. در این رهگذر، شرکت از تمام ابزارهای موجود در راستای نیازهای سرمایه گذاری و تأمین تجهیزات استفاده کرده و در بحث پشتیبانی، امر نظارت بر پیمانکاران و تأمین کنندگان کالا و خدمات، نیروی انسانی و پشتیبانی و نحوه نگهداری از امکانات رفاهی همواره در دستور کار این حوزه می باشد.
 
با ساماندهی خدمات خودرویی و نوسازی خودروهای شرکت و توجه به کاهش هزینه ها و صرفه اقتصادی، توانستیم امنیت و رضایت مندی کارکنان را در استفاده از این امکانات کسب کنیم.
 
 
 
• ارزیابی هایی که توسط سازمان های بالادستی انجام می شود چه مزایایی دارد؟
 
در زمینه ارزیابی، معاونت مالی شرکت علاقمند است در حوزه های رقابتی با سایر اپراتورها و فعالان حوزه ICT وارد شود. زیرا معتقد هستیم شرکت ها تلاش می کنند تا به استانداردهای لازم در حوزه کاری خود برسند. از اینرو، نقاط قوت و قابل بهبود آن ها شناسایی شده و در جهت رفع نقاط قابل بهبود تلاش خواهند کرد. این کار شرکت ها را به سرآمدی می رساند.
 
• چه افتخار مهمی در سال 93 در حوزه مالی شرکت داشتید؟
 
امسال در ارزیابی هایی که شرکت کردیم، توانستیم با تشریک مساعی و مشارکت بخش های مختلف شرکت در زمینه فناوری اطلاعات اقدام نموده و همچنین برای نخستین بار با فرصت اندکی که داشتیم با شرکت در جایزه ملی مدیریت مالی ایران، توانستیم تندیس بلورین این دوره از ارزیابی ها را از آن خود کنیم.
 
• نحوه تعامل شما با بخش های درونی و بیرونی شرکت چگونه است؟
 
با توجه به تغییر ساختاری که در شرکت داشتیم، همکاری های لازم را با تمام بخش ها در به ثمر نشستن ساختار جدید ایجاد کردیم. سعی کردیم برای تحقق اهداف عالی شرکت، نگاه تعامل جویانه را در همکاران حوزه مالی برقرار کنیم، با الگو قراردادن تأکیدات مدیرعامل محترم شرکت مخابرات ایران مبنی بر تعامل سازنده با دستگاه ها و ایجاد فضای صمیمی همکاری، ارتباط خوبی را به منظور تبادل امور و به اشتراک گذاشتن نقطه نظرات با شرکت های دیگر مانند: شرکت ارتباطات زیرساخت ، اپراتورهای ارایه دهنده خدمات مخابراتی، شرکت های تأمین کننده تجهیزات برقرار کردیم. همچنین تعامل با بازار سرمایه و سهامداران را به عنوان اصلی ترین رکن ارتقاء اقتصادی شرکت افزایش دادیم. 
 
با مقام محترم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به عنوان ناظرین بر اجرای کارها و خدمات همواره در تعامل هستیم، چراکه معتقدیم موفقیت شرکت در گرو همکاری با آنان می باشد.
 
با سازمان حسابرسی به منظور رسیدگی های حسابرسی و بورس اوراق بهادار به خاطر شفاف سازی اطلاعات و گزارشگری به موقع دائما در تعامل هستیم. در حوزه کارکنان نیز همواره سعی در تعامل دوسویه با آنان بوده و در خصوص پرداختی ها و مسایل مالی به عنوان یکی از ذینفعان، بازخورد آنان تحلیل می شود.
 
• چه برنامه هایی برای سال آینده دارید؟
 
بستن حساب های پایان سال، تعامل با بازار سرمایه ، اخذ به موقع گزارش های حسابرسی، بودجه ریزی سال94 و برگزاری مجامع شرکت های مخابرات استان ها در فروردین ماه و برگزاری مجمع سالیانه شرکت مخابرات ایران در اردیبهشت94 کارهایی است که مطابق معمول هر سال انجام می گیرد. با توسعه فعالیت های جاری و بهینه سازی امور با استفاده از امکانات نرم افزاری و مکانیزه کردن فرآیندها، با توجه به حجم فعالیت ها، سرعت را افزایش خواهیم داد.
 
در سال آینده، نظام نامه بودجه شرکت را بر مبنای اشتراک مساعی به نحوی تکمیل خواهیم کرد که تمامی شرکت های تابعه مخابرات ایران بتوانند بودجه خود را با یک نظام واحد ارایه کنند زیرا داشتن زبان مشترک و نظام واحد کمک بسیار زیادی به فرآیند تصمیم گیری و ارتقاء بهره وری از منابع محدود می کند.
 
حسب لزوم و با صلاحدید هیأت محترم مدیره، موضوع ادغام شرکت های تابعه را به منظور بهره گیری از منابع به طور یکسان و پوشش بخش های زیان ده و کاهش مشکلات پرداختی بخش های زیان ده بیشتر کار خواهیم کرد. با همت بیشتر شرکت های تابعه مخابرات ایران، به منظور تحقق کامل اهداف پروژه تضمین درآمد و مدیریت پیشگیری از تقلب، بیشتر تلاش می کنیم.
 
با تکلیفی که در خصوص مبارزه با پول شویی برای سازمان های تجاری تعیین شده است، در سال آینده با آموزش های لازم، دستورالعمل مبارزه با فرآیند پول شویی را بر مبنای گزارش های مالی شرکت پیاده خواهیم کرد.
 
 
• در خصوص آموزش کارکنان، چه برنامه هایی دارید؟
 
ما در این حوزه، آموزش و به روز رسانی اطلاعات و دانش علمی را یک اصل می دانیم. اگر کارکنان در هر حوزه ای که هستند در طول سال اموزش ببینند و دانش و مهارت های خود را به روز کنند، میزان بازدهی ، دقت و خروجی کار آنان بهتر خواهد بود. لذا نفع آن به خود شرکت باز می گردد. لذا این حوزه نیز برای ارتقاء دانش و آگاهی و شناسایی ریسک ها و سنجش اثرگذاری آن دوره های آموزشی مختلفی برگزار کرده و در آینده نیز توسعه می دهیم.
 
• با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، چه پیامی به کارکنان دارید؟
 
ابتدا نزدیک شدن بهار طبیعت و طلیعه سال جدید را به همکاران عزیز تبریگ می گویم، امیدوارم در سال آینده با تلاش بیشتر و تعلق و تعهد افزون تر، شرکت مخابرات ایران را که به مثابه امانتی برای آیندگان می باشد، به تعالی ، رشد و بالندگی لازم رسانده و در تحقق رسالت آن به عنوان یکی از بزرگترین مؤسسات اقتصادی کشور، مساعی لازم را به کار ببریم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.