اپراتورها

امینت

تلفن همراه

February 25, 2015
10:44 چهارشنبه، 6ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67809

آیا کاربران ایرانسل و همراه اول مورد شنود جاسوسان آمریکایی و انگلیسی قرار گرفته اند؟

چند روز پیش ادوارد اسنودن، در ادامه افشاگری های خود، خبر داد که سیستم های جاسوسی آمریکا و بریتانیا در یک همکاری مشترک، موفق شده اند به داخل سیستم های یکی از بزرگترین تامین کنندگان سیم کارت در دنیا نفوذ کنند. Gemalto نام شرکتی است که سیم کارت های خود را در اختیار اپراتورهای بسیاری در سراسر دنیا قرار می دهد و میلیون ها کاربر را تحت پوشش دارد.
 
آیا کاربران ایرانسل و همراه اول مورد شنود جاسوسان آمریکایی و انگلیسی قرار گرفته اند؟
 
طی عملیاتی که NSA و دفتر مرکزی ارتباطات دولت بریتانیا (BGCH) انجام داده اند، هکرها توانسته اند به میلیون ها KIS دست پیدا کنند. KIS در واقع یک شناساگر رمزنگاری شده است که بین سیم کارت شما و اپراتور سرویس دهنده، به اشتراک گذاشته می شود. به دست آوردن این کد بدین معنا است که سازمان های جاسوسی می توانند به راحتی عملیات شنود از مشترکین سیم کارت های Gemalto را انجام دهند.
 
پس از انتشار این خبر، سایت Forbes طی مقاله ای به تحلیل شرایط پیش آمده پرداخت و در مطلب خود از MTN Irancell به عنوان یکی از مشتریان Gemalto یاد کرد و اذعان داشت که حریم شخصی کاربران این اپراتور ممکن است در معرض خطر باشد. جالب اینکه خبرگزاری فارس نیز بر همین اساس، خبری با عنوان «جاسوسی آمریکا و انگلیس از سیم کارت های ایرانسل» منتشر کرد و با تیتر خود کاربران بسیار را در داخل ایران به نگرانی واداشت.
 
پس از این اتفاقات، کاربران بسیاری موضوع را از دیجیاتو پیگیر شدند و سؤال کردند که آیا واقعا حریم شخصی آن ها در خطر است یا خیر؟
 
ما نیز موضوع را با روابط عمومی اپراتور دوم پیگیری کردیم. یکی از تامین کنندگان سیم کارت ایرانسل از سال ۲۰۰۷ شرکت Gemalto است؛ در این فرآیند، تنها چیپست سیم کارت در اختیار ایرانسل قرار می گیرد و شناساگر رمزنگاری شده یا همان KIS، توسط مجموعه ای در داخل ایران تعیین و بر روی سیم کارت ثبت می گردد. با این تفاسیر می توان گفت که سازمان های جاسوسی آمریکا و بریتانیا، علیرغم به دست آوردن KIS ها از میان اطلاعات Gemalto، نمی توانند عملیات شنود را بر روی کاربران ایرانی انجام دهند.
 
اما در این میان تکلیف همراه اول چیست؟ سعید عسکری، مدیر ارتباطات همراه اول، در این رابطه به دیجیاتو گفت: «همراه اول هم اکنون سیم کارت های خود را از دو شرکت داخلی خریداری می کند و پیش از این نیز هرگز به طور مستقیم از Gemalto خریدی به عمل نیاورده است.»
 
همراه اول به احتمال زیاد در سال های گذشته، از طریق شرکت های واسطه سیم کارت هایی را از Gemalto خریداری کرده است. حال مشخص نیست که KIS مربوط به این سیم کارت ها توسط Gemalto تولید شده اند و یا همراه اول نیز مانند ایرانسل، تعیین و ثبت کدهای رمزنگاری شده را در داخل ایران انجام داده است.
 
شایان ذکر است که شرکت رایتل نیز علیرغم پیگیری های دیجیاتو، هنوز پاسخی را در این رابطه در اختیار خبرنگار ما قرار نداده است.
 
 
 
بیشتر بخوانید : https://digiato.com/article/2015/02/22/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%84-%d9%88-%d9%87%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b4%d9%86/#ixzz3SkFwHETS
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.