تلفن همراه

فناوری

February 25, 2015
12:07 چهارشنبه، 6ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67825

موبایل ایدز را در ربع ساعت تشخیص می‌دهد

محققان دانشگاه کلمبیا موفق به طراحی و ساخت لوازم جانبی جدیدی برای گوشی‌های هوشمند شده‌اند که در طول ۱۵ دقیقه قابلیت تشخیص بیماری ایدز و سفلیس را دارد.
 
تیم مهندسان زیست پزشکی دانشگاه کلمبیا دستگاهی ساخته‌اند که با ترکیب تلفن همراه، بیماری HIV و سفلیس را در ۱۵ دقیقه تشخیص می‌دهد. طبق گزارش مجله علوم پزشکی، هزینه این دانگل ۳۵ دلار است، که البته اگر به مرحله‌ تولید انبوده برسد، قیمت آن کاهش خواهد یافت. این دستگاه جانبی، اطلاعات را از طریق خراش کوچک انگشت و مقدار کمی خون، بررسی می‌کند.
در حال حاضر، روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان این نوع بیماری‌ها را تشخیص داد اما تقریبا غیر قابل اعتماد هستند؛ اما در روش جدید، از نمونه خون استفاده می‌کند و به این ترتیب می‌توان مقدار پروتیین خون، آنتی‌بادی و ویروس HIV را تشخیص داد. 
برای این آزمون، محققان دانشگاه کلمبیا، موفق به طراحی روشی استاندارد شده‌‌اند که هزینه تجهیزات مورد استفاده در این دستگاه مجموعا به 5/18 دلار می‌رسد. این دانگل سایز کوچکی دارد و به راحتی کف دست جای می‌گیرد، حتی در درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها، قابلیت استفاده از راه دور را دارد. 
گزارش‌ها حاکی است کار با دانگل بسیار آسان بوده و نیاز به آموزش حرفه‌ای ندارد، حتی تعمیر و نگه‌داری روزانه آن راحت است. همچنین این دستگاه قابلیت سازگاری با آیفون و دستگاه آندروییدی را دارد.
تیم سازنده این دستگاه ادعا می‌کنند با چنین ابزاری می‌توان از گسترش ویروس HIV در دنیا جلوگیری کرد، زیرا تشخیص زودتر بیماری‌ها بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از شیوع HIV به ویژه در میان زنان باردار اهمیت ویژه‌ای دارد. 
توسعه‌ این دستگاه، روش جدیدی در ابزارهای تشخیص بیماری است که با دستگاه‌های قابل حمل سازگاری داشته و نتایج قابل قبولی و سریعی را ارایه می‌دهد. این دانگل، رقیبی برای بسیاری از آزمایش‌های دقیق موجود، به شمار می‌آید. از همه مهم‌تر، این دستگاه به دلیل اینکه انرژی مورد نیاز خود را برای انجام تست خون از تلفن هوشمند دریافت می‌کند، دیگر نیازی به منبع ذخیره انرژی ندارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.