تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 27, 2015
8:07 جمعه، 8ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67847

12 روند صنعت تجارت الکترونیکی دنیا را بشناسید

صنعت تجارت الکترونیکی در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده و با وجود اینکه صنعت تقریبا جوانی است، بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مانند آمازون، علی‌بابا، ای‌بِی و… به شکلی به این صنعت مرتبط هستند. در کنار جوان بودن این صنعت و پتانسیل‌های بالای آن برای ارائه محصولات و خدمات جدید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت، سرعت بالای تغییرات و ورود فناوری‌های جدید به آن است. از همین رو شناختِ درست و عمیق از روندها و ترندهای بین المللی این صنعت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر شرکت یا کسب‌وکارِ فعال در این حوزه باید به آن توجه کند.
به تازگی طی یک کار تحقیقاتی که از سوی فعالان صنعت تجارت الکترونیکی در کشور انجام شده است 12 روند بین‌المللی «کسب‌وکار» و «صنعت تجارت الکترونیکی» تحت عنوان «فصل فردا» معرفی شده‌اند. 
فصل فردا علاوه بر معرفی هر یک از این 12 روند بین‌المللی به زبانی ساده و اشاره به مزایا و چالش‌های به‌کارگیری هر یک از آن‌ها در کسب‌وکار، به تجربه‌های شرکت ارتباط فردا به عنوان یکی از شرکت‌های فعالِ این صنعت در ایران در استفاده و پیاده‌سازی آن‌ها نیز به عنوان نمونه داخلی اشاره کرده است.
12 ترند معرفی‌شده در این پژوهش عبارت‌اند از «تجربه کاربری»، «نوآوری»، «تفکر چابک»، «بزرگ‌داده»، «سُلُمو»، «اُپِن اِی‌پی‌آی»، «مدیریت شبکه توزیع و راهکارهای هوشمند»، «محلی‌سازی خدمات الکترونیکی سراسری»، «اسکناس و پول نقد»، «چیدمان محیط کار و شیوه کاری»، «استارتاپ» و «تلفن همراه».
در معرفی سُلُمو به عناون یکی از 12 روند مطرح شده در این مجموعه گزارش، آمده است: «چه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی، در جهانِ در حال تغییر، موفقیتِ چشمگیری پیدا می‌کنند؟ برخی کلید رمز را SoLoMo می‌دانند؛ کلمه‌ای با آهنگی زیبا و مخفف Social-Loacatiaon-Mobile. گفته می‌شود، این روزها، اپلیکیش‌های تلفن همراهی موفق می‌شوند که اجتماعی و مبتنی بر مکان باشند. به‌طورکلی این عبارت اشاره به روندی دارد که در آن اپلیکیشن‌های تلفن همراهی که مبتنی بر موقعیت سنجی مکانی هستند و از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی هم برخوردارند، نسل جدیدی از محصولات و خدمات فناورانه را معرفی کرده‌اند که در حال تغییر شیوه تعامل ما با جهانند. شاید یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این روند اپلیکیشن FourSquare یا Swarm باشد که افرادی که در یک شبکه دوستی قرار دارند در زمانِ حضور در یک محلِ خاص تجربه‌شان از آن محل را اعلام می‌کنند و به‌مرور دانشنامه‌ای برای نقاط مختلف جهان شکل می‌گیرد و مردم می‌توانند نظر دوستانشان درباره جاهایی که رفته‌اند را بدانند و از این طریق شروع به تصمیم گرفتن کنند. البته برخی به‌جای کلمه Location کلمه Local را به کار می‌برند که در هر دو صورت منظور یک‌چیز است.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.