تلفن همراه

فناوری

گوشی

March 3, 2015
10:16 سه شنبه، 12ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67986

با MWC 2015: سنسور اثر انگشت کوالکام از تاچ آی‌دی اپل نیز دقیق‌تر خواهد بود؟

کوالکام یک سنسور اثر انگشت مبتنی بر امواج فراصوت طراحی کرده که به ادعای این شرکت از محصولات کنونی بازار دقیق‌تر است.
 
از سال 2013 و همزمان با معرفی آیفون 5اس، اپل قابلیتی را معرفی برای دستگاه‌های خود معرفی کرد که تا کنون کسی نتوانسته نمونه قابل رقابتی با آن تولید کند: تاچ آی‌دی. سامسونگ همین دیروز با ارائه یک سنسور جدید اثرانگشت توانست خود را به آیفون برساند (اگرچه باید در انتظار تست‌های دقیق آن نیز بود.) اما به نظر می‌رسد در چند ماه آینده تکنولوژی جدیدی از سوی کوالکام بتواند هر دو رقیب را کنار بزند.
 
 
کوالکام امروز در MWC از سنسور اثر انگشت جدیدی رونمایی کرد که مبتنی بر امواج فراصوت است و قادر است اثر انگشت شما را طبق گفته کوالکام در حالت سه بعدی شناسایی کند. 
بر خلاف تاچ آی‌دی اپل، تکنولوژی «اسنپ‌دراگون سنس آی‌دی» (Snapdragon Sense ID) می‌تواند اثر انگشت را در صورت وجود اندکی رطوبت و و یا کثیفی در انگشت نیز بخواند. این سنسور همچنین به گفته کوالکام می‌تواند در میان شیشه، آلومینیوم، استیل ضدزنگ، سافایر و پلاستیک نیز اثر انگشت را ردگیری کند. بنابراین دیگر لازم نیست کارخانه‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند محل ویژه‌ای با مواد خاصی را برای تعبیه این سنسور در نظر بگیرند و در هر قسمت از دستگاه قابل تعبیه خواهد بود. حتی در تئوری این تکنولوژی می‌تواند در حاشیه دور صفحه نمایش نیز قرار داده شود. 
 
کوالکام وعده دقیق‌تر بودن محصولش نسبت به دیگر محصولات بازار را نیز داده است. کوالکام می‌گوید که تکنولوژی التراسونیک یا فرصوت –که هم اکنون در پلتفرم‌های امنیتی بیومتریک کاربرد گسترده ای دارد- می‌تواند به درون لایه بیرونی پوست وارد شود، یک نقشه سه بعدی از جزئیات اثر انگشت را ثبت کند و از آن برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کند. پیشبینی می‌شود این تکنولوژی میزان کپی‌برداری از اثر انگشت و گول زدن دستگاه را نیز کاهش دهد.
 
تاچ آی‌دی اپل از یک سنسور خازنی اصطلاحا Area-Type استفاده می‌کند و قادر است یک تصویر دو بعدی را از اثر انگشت به هنگام قرار دادن انگشت بر روی آن ثبت کند. اپل با خرید کمپانی تولیدکننده این تکنولوژی یعنی AuthenTek در سال 2012 این تکنولوژی را از آن خود کرد. بنابراین بقیه شرکت‌های فعال در حوزه تولید اسمارت فون به رقیب این کمپانی و تکنولوژی چندین سال قدیمی‌تر و ناکارآمد Synaptics تمایل نشان دادند. حالا به نظر می‌رسد که سامسونگ در گلکسی اس6 از سنسورهای Area-Type شرکت Synaptics بهره برده که البته با در نظر گرفتن فناوری جدید کوالکام، باز هم قدیمی به نظر می‌رسد.
 
تکنولوژی سنس آی‌دی کوالکام در چیپست های اسنپ‌دراگون 810 و 425 جاسازی خواهد شد و به شکل جدا نیز به بازار عرضه می‌شود. نخستین دستگاه مجهز به این تکنولوژی تا انتهای سال وارد بازار می‌شود.
 
فعالیت کوالکام بر روی امواج فراصوت موضوع جدیدی نیست. مدتی قبل اچ‌پی تبلتی حرفه ای را به بازار معرفی کرد که برای اعمال دستورات قلم نوری ویژه آن از تکنولوژی فراصوت کوالکام مربوط به سال 2011 استفاده میشد؛ تست‌های اولیه این قابلیت غافلگیری منتقدین از عملکرد دقیق آن را در پی داشت. انتظار می‌رود تکنولوژی سنس آی‌دی مبتنی بر فراصوت نیز همین غافلگیری را تکرار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.