بازی

فناوری اطلاعات

March 4, 2015
12:18 چهارشنبه، 13ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68024

«والو» با مشت پر GDC را کلید زد

شرکت «والو» (Valve) که در چند سال گذشته نقش پررنگی در صنعت ساخت و تولید بازی‌های پلت‌فرم رایانه‌های شخصی داشته، دیشب در جریان کنفرانس سازندگان بازی (GDC) از بخشی از دست‌آوردهای‌اش در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی رونمایی کرد.
 
شرکت «والو» (Valve) که در چند سال گذشته نقش پررنگی در صنعت ساخت و تولید بازی‌های پلت‌فرم رایانه‌های شخصی داشته، دیشب در جریان کنفرانس سازندگان بازی (GDC) از بخشی از دست‌آوردهای‌اش در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی رونمایی کرد.
 
«گیب نیوویل» (Gabe Newell)، مدیرعامل والو پیش از معرفی دست‌آوردهای جدید این شرکت، آمار و ارقام جالبی درخصوص میزان رشد مجموعه‌ی زیرنظرش اعلام کرد. نیوویل در بخشی از سخنان‌اش گفت: "با توجه به رشد 50 درصدی شبکه‌ی «استیم» در عرض دوازده ماه گذشته، ما به پیشرفت قدرتمندمان در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای ادامه خواهیم داد."
 
نخستین دستاورد جدید والو که قصد دارد بزودی به‌شکل کلان در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهد «استیم لینک» (Steam Link) نام دارد. با استفاده از این دستگاه مرز میان «استیم ماشین‌ها»، رایانه‌های شخصی ویندوزی، رایانه‌های مک و رایانه‌های سیستم‌عامل لینوکس شکسته می‌شود؛ البته این امکان فعلا در قالب شبکه‌های خانگی امکان‌پذیر است.  کاربران با استفاده از این دستگاه جدید می‌توانند هرگونه محتوای شبکه‌ی استیم را از طریق شبکه‌های خانگی بین دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارند. قدرت این دستگاه ارزان قیمت 50 دلاری آن‌قدر زیاد است که حتی می‌تواند بازی‌ها را بر روی تلویزیون اتاق نشیمن با کیفیت 1080p و 60Hz، بدون تاخیر اجرا کند. کاربران می‌توانند به‌همراه این دستگاه یک دسته‌ی مخصوص با قیمت 50 دلار هم تهیه کنند. والو تایید کرده که استیم لینک تا آبان ماه سال آینده در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار خواهد گرفت.
 
 استیم لینک‌ها قرار است انقلابی در صنعت بازی‌های رایانه‌های شخصی ایجاد کنند.
 
والو بخشی از رونمایی از دستاوردهای جدیدش را هم به معرفی استیم ماشین‌های جدید اختصاص داده بود. استیم ماشین‌ها رایانه‌های شخصی‌ای هستند که به‌طور خاص برای اجرای محتواهای ارایه شده توسط شبکه‌ی استیم بهینه شده‌اند. دیشب مسوولان والو از مدل‌های جدید استیم ماشین‌ها که با همکاری شرکت‌های خوش‌نام Alienware و Falcon Northwest طراحی و ساخته شده بودند، رونمایی کرد. هم‌چنین والو تایید کرد بیش از ده مدل جدید از این دستگاه‌ها برای عرضه تا آبان ماه سال آینده درنظر گرفته شده که به‌مرور زمان معرفی خواهند شد. نکته‌ای که والو تاکید زیادی بر آن دارد این است که استیم ماشین‌ها قیمتی برابر با کنسول‌های نسل هشت‌امی دارند، اما کیفیت به‌مراتب بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. صحبت‌هایی به‌گوش می‌رسد که مسوولان استودیوی بازی‌سازی «اپیک» قصد دارند در چند روز آینده نسخه‌ی جدید مجموعه بازی‌های «آنریل تورنمنت» که با کیفیت تصویر 4K بر روی یک استیم ماشین ساخت Falcon Northwest اجرا می‌شود، نمایش دهند. «تیم سوینی»، مدیرعامل اپیک بارها در مدح استیم ماشین‌ها سخن گفته و تجربه‌ی بازی‌های اکشن اول‌شخص را بر روی این دستگاه‌ها آن هم با کیفیت 1080p و سرعت پردازش 120 فریم بر ثانیه بی‌نظیر توصیف کرده است.
 
صحبت از دستگاه‌های رده بالای مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای شد. اگر اخبار روز نخست کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا را مطالعه کرده باشید، احتمالا خبر دارید که HTC تایید کرده قصد دارد با همکاری والو وارد عرصه‌ی دوربین‌های واقعیت مجازی (VR) شود. نکته‌ی جالب ماجرا این‌جاست که به‌نظر می‌رسد در جریان این پروژه نقش والو پررنگ‌تر از HTC باشد. مسوولان والو دیروز تایید کردند نسخه‌ی مخصوص طراحان و سازنده‌های بازی‌ها تا بهار سال آینده در اختیارشان قرار خواهد گرفت. نسخه‌ی مخصوص کاربران این دوربین‌ها هم تا اواخر سال آینده عرضه خواهد شد. به‌همراه این دوربین تکنولوژی جدید دیگری هم با نام Lighthouse در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این تکنولوژی که هنوز در خصوص چند و چون‌اش توضیح مفصلی داده نشده، تضمین می‌کند که پروژه‌ی دوربین‌های واقعیت مجازی تولید مشترک والو و HTC قرار نیست به یک شکست تجاری دیگر بدل شود. تکنولوژی Lighthouse امکان استفاده‌ی مناسب از دوربین در جریان بازی‌های رایانه‌ای را با سرعت و عکس‌العمل مناسب تضمین می‌کند.
 
اما شاید هیجان‌انگیزترین خبر تایید شده توسط والو به رونمایی از موتور پایه‌ی «سورس2» (Source 2) مربوط باشد. سورس2 نسخه‌ی جدیدتر موتور پایه‌ی سورس است که پیش از این برای ساخت بازی‌های والو از آن استفاده شده بود. ار جمله بازی‌هایی که توسط موتور سورس طراحی و ساخته شده‌اند می‌توان به «کانتر استرایک: سورس» و «هاف لایف2» اشاره کرد. نکته‌ی جالب‌تر این‌که مسوولان والو تایید کرده‌اند نسخه‌ی رایگان این موتور پایه به‌زودی در اختیار طراحان و سازنده‌های بازی‌ها قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید این خبر در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی پیش از کنفرانس GDC مسوولان استودیوی بازی‌سازی اپیک تایید کرده بودند نسخه‌ی رایگان موتور آنریل انجین4 در اختیار بازی‌سازان قرار خواهد گرفت.
 
کنفرانس GDC امسال، هم‌زمان با سیزده‌امین سال‌گرد معرفی شبکه‌ی استیم توسط والو بود. در عرض سیزده سال گذشته استیم به بزرگ‌ترین شبکه‌ی مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای در سطح جهان تبدیل شده است و بر اساس آمار منتشر شده در حالی حاضر بیش از 125 میلیون حساب کاربری فعال دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.