رگولاتوری

March 9, 2015
17:58 دوشنبه، 18ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68202

نظام پالایش اینترنت در کمیسیون شورای عالی فضای مجازی تصویب شد

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از تنظیم نظام پالایش ارتباطات اینترنتی در این مجموعه (مرکز تحقیقات مخابرات) خبر داد و گفت: کلیات آن در کمیسیون عالی امنیت شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.
محمد خوانساری با بیان این موضوع اظهار کرد: مسیر اجرایی نظام پالایش ارتباطات اینترنتی را به دقت دنبال می‌کنیم تا مردم با امنیت کامل و طیب خاطر از فضای مجازی همچون اینترنت استفاده صحیح کنند.
وی با اشاره به اینکه دولت باید ابزارها و زیرساخت‌های لازم را برای حفاظت و صیانت فرهنگی اجتماعی اقشار مختلف جامعه فراهم کند، گفت: این مجموعه به دنبال تحقق این هدف مهم، اقدام به تدوین نظام پالایش ارتباطات اینترنتی کرده است.
او اجرای مناسب هوشمندسازی فیلترینگ یا صیانت فرهنگی و اجتماعی مردم در فضای مجازی را نیازمند الزامات قانونی، ابعاد فناورانه و هماهنگی تمامی متولیان دانست و افزود: در این زمینه تمایلی به استفاده از کارهای سلبی نداریم.
خوانساری با اشاره به اینکه سیاست دهه 80 ورود اینترنت به کشور به صورت متمرکز بود، ادامه داد: پالایشی که در اینترنت شکل گرفت، پالایش مبتنی بر آدرس بود و به روش‌های هوشمند و محتوی محور توجه چندانی نشده است.
وی ابراز کرد: این مجموعه با تمام توان و ظرفیت درصدد است تا مردم به صورت هوشمند، ساده، راحت و با امنیت کامل و کارایی مناسب و همچنین در نظر گرفتن تمام الزامات قانونی و فرهنگ دینی و ملی، از فضای مجازی به صورت صحیح و مناسب استفاده کنند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گام دوم برای اجرای صحیح هوشمندسازی فیلترینگ را بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اعلام کرد و گفت: صیانت یا پالایش در این حوزه باید براساس محتویات، ساختار و پروفایل‌های کاربر صورت گیرد.
او به انجام 7 پروژه در این زمینه در مرکز تحقیقات مخابرات ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز از سال 87 سعی کرده برای تولید فناوری‌های مورد نیاز مبتنی بر مبانی دانشی با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و فعالان این حوزه قراردادهایی منعقد کنیم تا کار به صورت کارشناسانه به پیش رود.
وی با اشاره به اینکه هدف ما این است که در 5 حوزه بتوانیم به صورت هوشمند ساماندهی و پالایش محتوی را انجام دهیم، افزود: محتویات متنی، تصویرها، ویدئوها، پروفایل‌ها از جمله مواردی است که باید پالایش صورت گیرد.
خوانساری از ایجاد آزمایشگاه ارزیابی و اعتبارسنجی محصولات پالایشی در این مرکز خبر داد و گفت: طراح و تحلیل متدولوژی انجام کار، ارزیابی عملکرد محصول، عملیات مختلف حوزه پالایش را از مهمترین وظائف این مجموعه است.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به اینکه هماهنگی نسبتا خوبی بین دستگاه‌های دست اندر کار در این حوزه وجود دارد اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی با توجه به جایگاه فراقوه‌ای امکان هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی را ایجاد کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.