اپراتورها

بازار سرمایه

March 14, 2015
0:14 شنبه، 23ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68275

رایتل در انتظار سرمایه‌گذار خارجی

اسفندماه سال گذشته مدیرعامل اپراتور سوم ارتباطی کشور از سیاستگذاری رایتل برای مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد اما با گذشت یک‌سال خبر تازه‌ای در این زمینه منتشر نشده است.
 
سال گذشته اخباری مبنی‌بر واگذاری درصدی از سهام اپراتور سوم به سرمایه‌گذاران خارجی به گوش می‌رسید؛ موضوعی که مدیرعامل رایتل هم آن را تکذیب نکرد و در همان‌دوره در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد تاکنون با چندشرکت اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم یک شریک خارجی داشته باشیم. سیدمجید صدری اسفندماه سال گذشته با بیان این مطلب گفته بود: صرف‌نظر از مباحث اقتصادی، از نظر ما کلیات این موضوع اتفاق مثبتی است چرا که علاوه بر مسایل اقتصادی، با این شیوه می‌توان از توان فنی و تجربیات کشورهای مختلف نیز بهره گرفت. او همچنین افزود: صرف‌نظر از مباحث اقتصادی، از نظر ما کلیات این موضوع اتفاق مثبتی است چرا که علاوه بر مسایل اقتصادی، با این شیوه می‌توان از توان فنی و تجربیات کشورهای مختلف نیز بهره گرفت. به گفته مدیرعامل رایتل در کشور ما تاکنون تجربه 3G وجود نداشته و با این همکاری می‌توان از تجربیات کشورهای دیگر نیز بهره گرفت تا هرچه سریع‌تر این تکنولوژی ارتقا پیدا کرده و به سطحی قابل‌قبول برسد.
از سوی دیگر در سطح وزارت ارتباطات نیز بر این نکته تاکید می‌شود که برای حضور موثر این اپراتور لازم است با توجه به فضای رقابتی ایجادشده و خارج‌شدن رایتل از دوره انحصار در ارایه 3G، در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های جدی صورت بگیرد. معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات چندی پیش در پاسخ به سوال وضعیت شرکت رایتل و پایان دوره انحصار آن در شرایطی که این شرکت در حدود یک‌سال از دوره انحصار خود اجازه ارایه تماس تصویری را دارا نبود، بیان کرد: تردیدی نیست که ما دوست داریم پروانه رایتل عملیاتی شود و بماند و حضور این اپراتور برای ما هم مهم است، اما در این زمینه یکی از نکات بسیار مهم موضوع سرمایه‌گذاری است؛ اگر اپرتور دوم امروز عملکرد موفقی داشته، بخشی از آن به این مساله برمی‌گردد که سهامدار خارجی آن بیش از ٢/١میلیارددلار سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده و اکنون انتظار داریم توسط اپراتورهای دیگر نیز این سرمایه‌گذاری‌ها صورت گیرد. برات قنبری ادامه داد: بر همین اساس در آن دوره از محل بدهی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی، این مجوز ارایه شد اما اکنون اپراتور رایتل برای استمرار حیات خود و کسب سهم مناسب بازار به سرمایه‌گذاری خارجی یا داخلی نیازمند است. او افزود: ‌البته با تغییرات مدیریتی صورت‌گرفته در رایتل و همچنین در وزارت تعاون تحرکاتی ایجاد شده و ما هم امیدواریم فضا به‌گونه‌ای باشد که این شرکت در آینده بتواند فعالیت‌های خود را گسترش دهد تا فضای رقابتی بازار محفوظ بماند.
با وجود طرح بحث حضور سرمایه‌گذار خارجی در رایتل و تایید آن توسط مدیرعامل اپراتور سوم، تاکنون در خصوص نتایج مذاکرات صورت‌گرفته و اینکه آیا در این‌باره نتیجه‌ای حاصل شده یا خیر، خبری منتشر نشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.