اپراتورها

تلفن همراه

March 14, 2015
0:17 شنبه، 23ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68276

کلاهبرداری پیامکی در نقص قانون و بی‌اطلاعی مردم

شهروند: به موازات پیشرفت علم و فراگیری تکنولوژی در یک جامعه، رویکرد کلاهبرداران و سودجویان نیز تغییر می‌کند. به عبارتی دیگر، در عصر‌ آی‌تی و زندگی بر پایه تکنولوژی دیگر سوءاستفاده‌های مالی از افراد در سطح بالا رفتن از دیوار خانه‌ها و سرقت از خودروها باقی نخواهد ماند. در ایران هم که به نسبت جوامع پیشرفته انتقال اطلاعات و تکنولوژی با سرعت کندتری صورت می‌گیرد، چندسالی است که سرقت در فضای مجازی و با استفاده از متدهای تازه‌تر میان سارقان محبوبیت یافته است. از طرفی دیگر، هرقدر اطلاعات عموم مردم با سرعت کمتری در این باب رشد می‌یابد، سرعت کسب اطلاعات و مهارت سارقان در این فضا بسیار سریع و آموزنده است. به‌طور مثال کلاهبرداری‌های متعدد اینترنتی که از حدود ۵‌سال پیش در کشور باب شد را می‌توان مصداق این امر دانست. ترفندهایی که در آن سارقان با استفاده از اطلاعات محرمانه افراد اقدام به سوءاستفاده و اخذ بی‌مجوز پول از حساب مردم می‌کردند. ناگفته نماند در تمامی موردهای کلاهبرداری در فضای مجازی (که کلاهبرداری‌های پیامکی را نیز شامل می‌شود) ناآگاهی افراد نقش بسزایی دارد.
 
پیامک‌های سودجویانه همچنان قربانی می‌گیرد
در یکی از این مورد‌های کلاهبرداری پیامکی به صورت انبوه به کاربران اپراتور اول تلفن‌همراه ارسال می‌شود که در آن با به‌هم چسباندن موضوعاتی غیرمرتبط به مخاطب می‌فهماند که « شماره خط تماس شما در جشنواره زمستانه کیش برنده ۴٠‌میلیون ریال وجه نقد شده است» در پایان این پیامک آمده که برای دریافت جایزه خود می‌توانید با اپراتور ارسال‌کننده این پیام تماس بگیرید. بررسی‌های خبرنگار «شهروند» نشان می‌دهد که پس از تماس‌های مکرر با ارسال‌کننده این پیامک که از یک خط تلفن اعتباری همراه اول صورت گرفته است، مردی با صدایی بسیار آرام که سخت شنیده می‌شود ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که من در جریان این اتفاق نیستم. در تماسی دیگر اما زمانی که یک خانم با ارسال‌کننده پیامک صحبت می‌کند،  نام وی را می‌پرسد و بعد از او می‌خواهد تا چند لحظه پای خط بماند. بعد از چند لحظه انتظار فرد ارسال‌کننده پیامک، برخی اطلاعات اولیه را از تماس‌گیرنده می‌پرسد و تماس بعدی را به زمانی دیگر و از جانب خودش موکول می‌کند. وی با برقراری تماس‌های چندباره درصدد است تا ضمن شناخت بیشتر از میزان هوش فرد مقابلش اطلاعاتی را به صورت جزئی از وی اخذ کند؛ اما به‌واقع راه برخورد با این پدیده‌ها چیست؟
 
ترفند نخ‌نمای کلاهبرداران و یک خلأ قانونی
ادامه بررسی‌های خبرنگار «شهروند» و پرس‌وجو از مسئولان شرکت ارتباطات سیار مشخص می‌کند که تمامی تماس‌ها و پیامک‌های اینچنینی از جانب کلاهبرداران اینترنتی ارسال می‌شود و همراه اول برای اعطای جایزه و اطلاعیه‌هایی در این خصوص هیچ‌گاه از طریق تماس  یا پیامک اقدام نمی‌کند. در ثانی گزارش تخلفات و ارسال پیامک‌های اینچنینی هیچ تأثیری بر روند کاری سارقان ندارد زیرا طبق قانون شرکت‌های اپراتور تلفن‌همراه حقی در انسداد یک خط تلفن بنابر گزارش‌های اینچنینی ندارند و درواقع هیچ کاری از دست‌شان ساخته نیست. در این مواقع تنها با طرح یک شکایت از سوی فرد زیان‌دیده و مورد کلاهبرداری واقع شده می‌توان کار را از کانال «پلیس فتا» پیگیری کرد. در این زمان پلیس فتا با ارسال نامه‌ای به اپراتور تلفن‌همراه دستور انسداد خط و پیگیری‌های ثانویه را می‌دهد. در نتیجه ارسال یک پیامک کلاهبردارگونه به خودی خود جرم محسوب نمی‌شود، اگرچه آغازی برای یک سوءاستفاده موبایلی است. در کنار این اما تا زمانی که یک فرد اقدام به ثبت شکایت قضایی از آن شماره با ارایه مصداق نکند هیچ اقدامی برای جلوگیری از فعالیت سارقان اینترنتی به وجود نخواهد آمد. در آخر باید اشاره کنیم که به هوش بودن کاربران تلفن‌همراه و فعالان فضای اینترنت تنها راه‌حل منطقی برای جلوگیری از چنین رخدادهایی است، زیرا خلأ قانونی در برخورد سریع و بی‌اغماض با ارسال‌کننده‌های پیامک‌های اینچنینی و پرسه طولانی طرح شکایت قضایی و اقدام ثانویه پلیس فتا در پیگیری موضوع تنها مشکلی را به مشکلات فرد اضافه می‌کند. در این‌جا به نظر می‌رسد باید راه‌حلی برای برخورد با ارسال‌کنندگان پیامک‌های این‌چنینی در دستور کار قرار گیرد تا نشر موضوعی که برخی را به دام می‌اندازد این‌قدر به راحتی و با ذکر نام از سوی کاربران انجام نگیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.