تلفن همراه

دولت الکترونیک

March 14, 2015
12:50 شنبه، 23ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68295

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد؛ دولت همراه کلید خورد

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات به مناسبت سالگرد تاسیس وزارتخانه متبوعش با تشریح عملکرد فعالیتهای انجام شده دراین حوزه، از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای دولت همراه خبر داد.
 
امروز 21 اسفند ماه صد و سی و هشتمین سال روز تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم‌زمان با این روز تصریح کرد: زمانی که کار بزرگی انجام می‌شود، نتیجه کار مجموعه‌ای است که با هم کار می‌کنند. ما در وزارت ارتباطات تلاشمان بر تحقق بخشیدن به مطالبات مردم، مطالبات نظام و تحقق برنامه‌ای که بر اساس آن از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته‌ایم، است. در این راه مشکلاتی هم از داخل مانند مشکلات بودجه و هم از خارج مانند مشکلات تحریم سد راه ماست اما من به این موانع توجه نکرده و به هدفم نگاه می‌کنم. اعتقادم بر این است که مردم ما را برای رد کردن موانع انتخاب کرده‌اند.
 
وی افزود: در این دولت موضوع ارتباطات و فناوری مورد توجه رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی قرار دارد، به همین جهت ما طرح‌های زیادی را کلید زده‌ایم که به مرور در حال انجام است البته برخی از این پروژه‌ها بلند مدت هستند؛ به عنوان مثال پروژه‌های بزرگ دوساله داریم. ما سعی‌مان بر این است که به قول‎هایی که به مردم داده‌ایم عمل کنیم تا در مقابلشان شرمنده نشویم. همه حرف من این است که نمره وزارت ارتباطات و فناوری را باید مردم بدهند. ما خدمتگزار مردم هستیم و باید تلاشمان، خوب کار کردن باشد و انتقادات و مطالبات مردم را پذیرا باشیم. ان شا الله اگر مردم قبول کنند، خدا هم قبول می‌کند.
 
دولت الکترونیک در حال انجام است، اما فرهنگ لازم ایجاد نشده است
 
وزیر ارتباطات درباره دولت الکترونیک گفت: دولت الکترونیک از برنامه‌های دولت است که وزارت ارتباطات مجری آن است. در حال حاضر زیر ساخت‌های لازم را آماده کرده‌ایم، در حال مذاکره با دستگاه‎های مختلف هستیم. ما کل دستگاه‌ها را به 14 خوشه تقسیم کرده‌ایم و تمام خوشه‌ها برای الکترونیک شدن برنامه ریزی می‎کنند. خوشبختانه در حال حاضر کار برخی از این خوشه‎ها مانند مالیات،گمرک، ثبت احوال و ثبت اسنادبه پایان رسیده است. ما بستر لازم برای اینکه مردم از سیستم کامپیوتر خود، کارهایشان را انجام دهند را آماده کرده‌ایم.
 
وی در ادامه گفت: همه دولت و به صورت ویژه بدنه دولت را باید متقاعد کنیم که انجام شدن کار مردم مهم است، انجام دادن کار مردم لزوما به این معنی نیست که همه پرونده‌ها باید روی میز باشند و مردم از دفتری به دفتر دیگر و از اداره ای به اداره دیگر مراجعه کنند، باید تمام مدارک لازم روی سایت باشد. مردم نیز بر اساس آنچه نیاز است کارشان را انجام دهند. اما مثل همه کارها در مرحله اول یک‌سری مقاومت‌ها وجود دارد. هنوز مردم تا حضوری با کسی صحبت نکنند راضی نمی‎شوند؛ مانند فردی که تا پزشک معالجش فقط دستور عمل داده و دارو ندهد، گمان می‌کند دکتر تخصص ندارد. وزارت خانه، نهادهای غیر دولتی، صدا و سیما و رسانه‌ها در این فرهنگ سازی نقش دارند. این کار باعث می‌شود راه تبعیض و جعل بسته شود، سرعت کار بالا رود و معضلاتی چون ترافیک، آلودگی هوا و … حل شود.
 
زیر ساختهای دولت همراه فراهم شده است
 
واعظی درباره جایگزینی دولت همراه به جای دولت الکترونیک گفت: ما امسال مجوز نسل سوم و چهارم را برای اپراتورها گرفته‌ایم که در نوع خودش کار بزرگی محسوب می‌شود. تا پایان امسال بیش از 200 شهر از اینترنت نسل سه و 45 تا 47 شهر از اینترنت نسل چهار بهره‎مند خواهند شد. این امر در سال آینده با سرعت در سایر شهرها ادامه خواهد داشت. در حال حاضر اینترنت نسل پنج در هیچ جای دنیا عملی نشده است، اما در تمام موسسات بزرگ مطالعاتی دنیا در حال بررسی است، پیش بینی‌ها خبر از بهره برداری در سال 2020 می‌دهد، اما امکان زودتر به نتیجه رسیدن هم وجود دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد: ما می‌خواهیم به جای دولت الکترونیک، دولت همراه را عملی کنیم که مردم بتوانند کارهایشان را از طریق موبایل‌ها انجام دهند. برای دولت همراه نیز زیرساخت‌ها فراهم شده است، با دستگاه‎های مختلف صحبت کرده و از هر نوع همکاری استقبال می‌کنیم. شعار آی‎تی‌یو "همه کس، همه جا و در هر زمان" است، یعنی هر فرد نیازمند انجام کاری باشد محدودیت زمان و مکان ندارد و با در دست داشتن یک موبایل می‎تواند کارهایش را انجام بدهد.
 
سیاست اقتصاد مقاوتی، اصل کلان بلندمدت
 
واعظی درباره سیاست‎های تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: پس از آن‌که سیاست‎های کلان اقتصاد مقاومتی اواخر سال گذشته توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه ابلاغ شد، دولت بلافاصله جلساتی را به این موضوع اختصاص داد. رئیس جمهوری اقتصاد مقاومتی را به عنوان تکلیف جدی تمام ارگان‌ها و دستگاه‎ها قرار داد. کمیته‌ها تشکیل شده است و معاون اول رئیس جمهور موضوعات را پیگیری می‌کنند و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز همچون سایر وزارت خانه ها این کار را انجام داده است.
 
وی افزود: به نظر من روی 24 بند این سیاست افراد متخصص، دانشگاهی و اقتصاددان به خوبی کار کرده‌اند و این حاصل جلسات طولانی و کار کارشناسی دقیق است. به نظرم این سیاست پشتوانه قوی برای اقتصاد ما خواهد بود. بر خلاف آنچه برخی فکر می‌کردند که اقتصاد مقاومتی برای دوران تحریم‌هاست باید گفت اینطور نیست. اگر با دقت مطالعه کنید این سیاستی است که در آینده جزو سیاست‌های اساسی ما خواهد بود و ما امروز برنامه ششم را بر مبنای همین سیاست تنظیم می‌کنیم. ما هم در وزارت ارتباطات برنامه آینده خودمان را بر این اساس نوشته‌ایم، به عنوان مثال باتوجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری بر خصوصی سازی داشته‌اند، ما سعی می‎کنیم تا آنجایی که ممکن است تصدی‌گری دولت را کم کنیم. ما باید در بخش زیر ساخت‌های آی‌سی‌تی سرمایه گذاری کنیم. در واقع باید بجز بخشی که سود کوتاه مدت ندارد و بخشی که به امنیت کشور مربوط می‌شود سایر خصوصی شود.
 
وام خصوصی سازی به شرکت‎های خرد
 
واعظی در توضیح حمایت از بخش خصوصی گفت: هر گونه حمایتی که برای خصوصی سازی نیاز باشد ما انجام می‌دهیم و حتی به شرکت‌های کوچک که بخواهند وارد شوند وام وجوه اداری شده می‌دهیم. این وام امسال 90 میلیارد تومان بود و سال آینده 120 میلیارد تومان خواهد شد که با بهره کم و بازپرداخت طولانی می‌دهیم. ما معتقدیم بخش خصوصی 3 تا 4 برابر دولت می‌تواند سرمایه گذاری کند.موضوع مهم بعدی تاکید اقتصاد مقاومتی بر تحقیق و پژوهش بومی است، ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم که توسط متخصصان خودمان طراحی شده باشد. در دنیای امروز کشورهایی که اساس توسعه شان را بر فناوری‌های پیشرفته گذاشته‌اند با سرعت بیشتری به هدفشان می‌رسند. این فناوری بر خلاف دوره‌های قبل که روی کشاورزی و صنعت با هزینه زیاد سرمایه گذاری می‌شد، میانبری برای پیشرفت است. همچنین اشتغال‌زایی بزرگی است. موضوع بعدی درخصوص پژوهش و تحقیق است و از سوی دیگر تولید داخل مهم خواهد بود؛ این شبکه‌ای است که هر چه از تولید داخل بیشتر استفاده کنید امنیت شبکه را بالا می‌برید.
 
وی کیفیت تولید داخل در مقایسه با تولید جهانی ار تشریح کرد و افزود: تا زمانی که تولید داخلی از آزمایش‌های مختلف عبور نکرده و تاییدیه‌های لازم را کسب نکند از آن استفاده نخواهیم کرد. ما باید به جوانان، فارغ التحصیلان و متخصصان خودمان بهای بیشتری بدهیم. آنچه که ما شاهد هستیم که جوانانمان در شرکت‎های مختلف به عنوان پژوهشگر کار می‎کنند ما در مسایل آی‎تی و نرم افزار از خیلی از شرکت‌های دیگر متخصصانمان جلوتر هستند. ما با دانشگاه‌های مختلف در ارتباط هستیم؛ برخی از نرم افزارها بجز استفاده داخلی به مرحله صادرات هم رسیده‌اند و ما باید کمک به پیشرفتشان بکنیم. همچنین باید شبکه امنی داشته باشیم تا مردم بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. در حال حاضر با وجود مشکلات خارجی که داریم می‎توانیم اقتصاد مقاومتی را بیش از آن چیزی که هست رشد بدهیم.
 
موافق محدودیت نیستیم، اما مردم باید مسایل اخلاقی و فرهنگی را رعایت کنند
 
واعظی درباره شبکه‌های مجازی گفت: امروزه تحولی در عرصه ارتباطات به وجود آمده است؛ دوره اولی که سال 59 تا سال 68 در وزارت ارتباطات حضور داشتم با اکنون قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر همین تکنولوژی که الان وجود دارد با فاصله 6 ماه تا یکسال تغییر پیدا خواهد کرد. فضای مجازی پدیده جدیدی است که درآن بخش‌هایی وجود دارد که هر گروه با سلیقه خود از آن برای ایده ای استفاده می‎کنند. نرم افزار دارای انعطاف زیاد است اما کار کردن با سخت افزار خیلی مشکل است. بر این اساس شبکه‌های اجتماعی یک راه ارتباط ارزان بین مردم است. ضمن اینکه دولت و وزارت ارتباطات سعی دارند مردم کارهایشان را راحت و ارزان انجام بدهند؛ موافق محدودیت نیستیم، اما خواهشی از مردم داشته‌ایم که زمانیکه از شبکه ای استفاده می‌کنید که همه سنین در آن حضور دارند سعی کنید مسایل اخلاقی و فرهنگی را رعایت کنید. همه مردم ایران می‌دانند که رفتار در عموم باید با رفتار خصوصی فرق داشته باشد. موضوع دیگر این است که مردم باید بدانند در صفحاتی که عکس‌ها و مطالبشان را به اشتراک می‌گذارند دیگر صاحب آن مطلب نیستید، قابل دسترس همگان است و می‌تواند علیه شما استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه گروهی برای بررسی شبکه‌های اجتماعی گذاشته است گفت: کشورهای غربی که خودشان این شبکه‌ها را ابداع کردند اطلاعات اولیه را در این صفحات منتشر می‌کنند. ما باید همزمان با استفاده از این شبکه‌ها فرهنگ آن را هم یاد بگیریم.
 
فیلترینگ خواسته خانواده‎هاست
 
وزیر ارتباطات در پایان درباره فیلترینگ گفت: یکی از مشکلات ما درباره شبکه‌های اینترنتی این است که این شبکه‌ها یکسان نیستد؛ برخی کاملا پاک هستند، مشکلی ندارند و در اختیار عموم قرار می‌گیرند. برخی دیگر کاملا مشکل‌دار هستند؛ مانند سایت‌های مستهجن و غیر اخلاقی که به هیچ وجه در دسترس نیستند و خانواده‌ها می‎خواهند که از دسترس خارج شوند. ولی ما با سایت‌هایی مواجه هستیم که در فرهنگ غربی وجود دارد که مطالب علمی و مختلف ارائه می‌دهند، اما 10 یا 15 درصد مطالب سایت با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما در تضاد است. ما از 8 ماه قبل فراخوانی به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ارسال کرده‌ایم که در نتیجه آن فیلترینگ هوشمند تولید خودمان در فاز یک انجام شد و این کار را آزمایش می‌کنیم. درواقع کار فیلترینگ هوشمند فیلتر کردن آن بخش بد کوچک سایت‌های مفید است.
 
واعظی در باره مشکلات سرعت اینترنت در ایران افزود: ما در خصوص این مشکل در یک سال و نیم گذشته سعی کردیم که زیر ساخت لازم را ایجاد کنیم و درحال حاضر زیر ساخت‌ها را فراهم کردیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.